godnie z danymi zawartymi w systemie CEP, w ubiegłym roku zarejestrowano ogółem 376 882 pojazdy wyprodukowane w latach 2004-2005.
Wiele razy mówiono, że Centralna Ewidencja Pojazdów nie działa, że dane w niej zawarte nie są wiarygodne. Czas jednak płynie i widać już wyraźne postępy. Chociaż trudno jeszcze uzyskać z systemu, w sposób prosty pożądaną informację, to jednak po wykonaniu pewnych zabiegów, jest to możliwe, a dane uzyskane posiadają wysoki stopnień wiarygodności. Oczywiście, dotyczy to danych za rok 2005. Dane historyczne wciąż jeszcze nie są dostępne.
Uporządkowania wymaga nazewnictwo marek, modeli oraz typów. Praca ta jest dużym wyzwaniem, jednak już wkrótce zostanie zakończona, co umożliwi pełen dostęp do danych rejestracyjnych, w tym także regionalnych. Dane te będą dostępne na stronach Samaru, w postaci różnego rodzaju raportów, a także map graficznie odzwzorowujących zanotowane wyniki.
Kliknij, aby powiększyć
Zgodnie z danymi zawartymi w systemie CEP, w ubiegłym roku zarejestrowano ogółem 376 882 pojazdy wyprodukowane w latach 2004-2005 (te same roczniki sprzedawane były na rynku jako nowe pojazdy). 68,56% tej liczby stanowiły samochody osobowe (258 400 sztuk). Samochody ciężarowe i specjalnego przeznaczenia to 9,12% wszystkich zarejestrowanych w 2005 pojazdów (razem 34 387 sztuk). Kolejne 0,43% stanowiły autobusy i mikrobusy (1 620 sztuk). Motocykle, motorowery i quady (ogółem 28 476 sztuk) miały 7,55-procentowy udział w nowych rejestracjach, ciągniki rolnicze (8 038 sztuk) stanowiły 2,13% całkowitej liczby wszelkiego rodzaju pojazdów, a pozostałe 12,2% - przyczepy i naczepy (45 961 sztuk).
Kliknij, aby powiększyćW grupie samochodów osobowych wyrózniono także samochody osobowe posiadające homologację ciężarową. Zgodnie z danymi CEP, w roku 2005 zarejestrowano 35 387 tego typu aut. Klasyfikacja ta objęła również takie samochody jak: Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner i Renault Kangoo popularne kombi vany wykorzystywane przez firmy. "Zubożenie" statystyki o w/w modele, wciąż pozostawia liczbę 18 138 aut zarejestrowanych na polskim rynku, typowych aut osobowych, zaklasyfikowanych jako ciężarówki (auta z kratką).
Kliknij, aby powiększyćRanking producentów aut osobowych ułożony według liczby rejestracji zapisanych w systemie ewidencji pojazdów CEP w 2005 roku otwiera Fiat (29 678 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową). Drugie miejsce w tabeli zajmuje Toyota (26 734 zarejestrowane auta), a trzecie - Skoda (26 355 sztuk). Kolejne pozycje w czołowej dziesiątce zajęły: Opel (czwarta lokata, 25 506 sztuk), Ford (piąte miejsce, 19 551 aut), Renault (szósty w rankingu, 18 536 sztuk) i Peugeot (numer siedem, 17 329 aut). Ostatnie trzy lokaty pierwszej dziesiątki zajęły: Volkswagen (ósma - 15 593 sztuki), Citroen (dziewiąta 14 324 sztuki) oraz Honda (ostatnia w czołówce 9 981 sztuk). Wśród zarejestrowanych w ubiegłym roku samochodów osobowych znalazł się jeden Aston Martin, jedno Ferrari, dwa Maserati oraz siedem Bentleyów. Na polskim rynku pojawiły się też po raz pierwszy marki chińskie (np. Fuqi). Prawdopodobny poziom reeksportu wyniósł niecałe 9 300 sztuk. Wśród eksportowanych z Polski samochodów największy udział zdobyły marki niemieckie.
Kliknij, aby powiększyć
Według statystyk CEP, w ubiegłym roku sprzedano w Polsce w sumie 27 932 jednoślady (motorowery i motocykle) zwyprodukowane w latach 2004-2005. Stanowiły one łącznie 7,41% zarejestrowanych w ubiegłym roku pojazdów. W grupie jednośladów znalazło się 4 645 motocykli (1,23% udziału). Motorowery stanowiły pozostałe 23 287 sztuk (czyli 6,18%).
Kliknij, aby powiększyćNajpopularniejszą marką sprzedawaną w roku ubiegłym była Yamaha (1 028 sztuk, 22,13% rynku motocykli). Drugie miejsce z 16,02-procentowym udziałem zajmowała inna japońska marka Suzuki (744 sztuki). Trzecia lokata Hondy z 12,36-procentowym udziałem (574 sztuki) potwierdza dominującą pozycję producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Czwarte miejsce należy do Ylsmco (5,34% rynku, 248 sztuk), piąte - do Kawasaki (4,97% udziału, 231 motocykli zarejestrowanych w 2005 roku). Na kolejnych pozycjach (od szóstej do dziesiątej) uplasowały się następujące firmy (% udziału, ilość zarejestrowanych motocykli): BMW (3,88%, 180), Jinlun (3,85%, 179), Kymco (3,44%, 160), KTM (3,06%, 142), Harley Davidson (2,39%, 111).
Kliknij, aby powiększyćW grupie motorowerów dominują marki chińskie. Pierwsze miejsce w rankingu zajęła firma Baotian (5 531 sztuk, 23,75% udziału). Druga lokata należy do Keeway (3 065 sztuk, 13,16%), trzecia do Wangye (1 787 sztuk, 7,67%), czwarte miejsce do Jinlun (1 558 sztuk, 6,69%), piąte do Kymco (1 413 sztuk, 6,07%). Kolejne pięć lokat w czołowej dziesiątce zajmowały: Moto Zeta (1 407 sztuk, 6,04% udziału), TGB (1 311 sztuk, 5,63% rynku), Xian Tian (845 sztuk, 3,63%), Zhongyu (782 sztuki, 3,36%) i Chuani (643 sztuki, 2,76%).
Komentarze opinie