Reklama

Rynek 2005 według (CEP) Centralnej Ewidencji Pojazdów (cz.2)

08/03/2006 10:02
Dane zawarte w systemie CEP dotyczące rejestracji pojazdów w roku 2005 wskazują, iż wśród pojazdów wyprodukowanych w latach 2004-2005, zarejestrowanych w tym roku, znajduje się 1260 autobusów, 465 mikrobusów, 33 978 samochodów dostawczych i ciężarowych oraz 88 samochodów specjalnego przeznaczenia.
W dzisiejszym wydaniu prezentujemy cząstkowe dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dotyczące rynku autobusów, mikrobusów, samochodów dostawczych i ciężarowych oraz przyczep i naczep w ubiegłym roku.
Kliknij, aby powiększyć
Kliknij, aby powiększyćUdział autobusów wyprodukowanych w latach 2004-2005, zarejestrowanych w roku 2005, w grupie pojazdów wymienionych roczników jest niewielki. Wyniósł on zaledwie 0,34%, co w liczbach bezwzględnych oznacza 1 260 zarejestrowanych pojazdów (liczba ta nie uwzględnia mikrobusów).
Najpopularniejszą marką w tym segmencie rynku był Solaris (264 sztuki, 20,95% udziału). Tuż za nim uplasował się Autosan (263 sztuki, 20,87%). Dalsze pozycje w czołowej dziesiątce zajęły kolejno: Solbus (12,7% rynku), Jelcz (9,44% udziału), MAN (7,3%), Cacciamali (3,97%), Mercedes i Scania (jednakowy udział, 3,41%) oraz Volvo (3,33%) i Karosa (3,17%).

Kliknij, aby powiększyćZ informacji zawartych w CEP wynika także, iż w 2005 roku zarejestrowano ogółem 34 531 mikrobusów (wyprodukowanych na bazie samochodów dostawczych), samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnego przeznaczenia wyprodukowanych w latach 2004-2005 (te same roczniki sprzedawane były na rynku jako nowe pojazdy). W tej liczbie pojazdy specjalnego przeznaczenia to zaledwie 88 sztuk. Ogromną większość (33 978 sztuk) stanowiły samochody ciężarowe. Mikrobusów zarejestrowano 465 sztuk.

Kliknij, aby powiększyćRanking producentów samochodów ciężarowych, mikrobusów i pojazdów specjalnych zestawiony według liczby rejestracji zapisanych w systemie ewidencji pojazdów CEP w 2005 roku otwiera Mercedes (5 253 sztuki, 15,16% udziału; warto podkreślić, że niemiecki producent jest jednocześnie liderem sprzedaży pojazdów specjalnych – 66 sztuk i mikrobusów – 183 sztuki). Drugie miejsce w tabeli zajmuje Renault (wspólnie z Renault Trucks. Obie firmy oferują produkty pod marką Renault))(4 606 zarejestrowanych pojazdów, 13,29% rynku), trzecie - Ford (3 381 sztuk, 9,76%), czwarte - MAN (2 549 sztuk, 7,36%), piąte – Iveco (2 223 sztuki, 6,42%), szóste – Volkswagen (2 155 sztuk, 6,22%), siódme – DAF (1 903 sztuki, 5,49%), ósme – Intrall (1 837 sztuk, 5,3%), dziewiąte – Volvo (1 554 sztuki, 4,48%), dziesiąte – Scania (1 450 sztuk, 4,18%). Wśród dostawców znalazły się też m. in. firmy chińskie, takie jak Fuqi, Great Wall czy Shifeng (po jednym zarejestrowanym samochodzie ciężarowym - do tej grupy zaliczane są obecnie pick-upy). Jak widać z powyższego rankingu, królują w nim producenci posiadający w swojej ofercie samochody dostawcze.

Kliknij, aby powiększyćW grupie producentów prezentowanych w powyższym rankingu znajdują się firmy, które produkują również pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Liderem tego segmentu jest MAN (17,82% udziału). Kolejne pozycje zajmują: Iveco (15,50%), Renault Trucks (15,50%), DAF (13,27%), Mercedes (12,45%), Volvo Trucks (10,84%), Scania (10,11%), Star (2,35%), Mitsubishi Truck (1,31%) oraz Kamaz (0,78%). Udział pozostałych marek nie przekracza 0,1%.

Kliknij, aby powiększyćOstatnia grupa pojazadów to przyczepy i naczepy. Ich udział w opisywanej części rynku wynosi 12,2%. Według statystyk CEP, w ubiegłym roku sprzedano w Polsce w sumie 45 961 sztuk, z czego naczepy ciężarowe stanowiły 9 642 sztuki, przyczepy ciężarowe – 8 280 sztuk, przyczepy lekkie – 27 373 sztuki, a przyczepy specjalne – 666 sztuk. Do najważniejszych producentów w tym segmencie rynku należały firmy Schmitz Cargobull AG, Koegel, Wielton, a wśród polskich firm – Zremb-Wrocław.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do