Do końca października prowadzona jest ogólnopolska kampania edukacyjna "Ostatni wyskok", której celem jest zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa. Akcja obejmie swoim zasięgiem największe stacje telewizyjne, kina, stacje radiowe oraz Internet. Reklamy zostaną także umieszczone w autobusach, billboardach oraz na ulotkach.
W ubiegłym roku wydarzyło się w Polsce ponad 51 tys. wypadków drogowych, w których zginęło prawie 6 tys. osób, a ponad 64 tys. zostało rannych. Najwyższy wskaźnik ofiar odnotowany został w przedziale wiekowym 18-24 lata. Młodzi stanowią aż 14% ogółu zabitych i 21% ogółu rannych.
Blisko 10% ofiar wypadków mogłoby uniknąć tragedii, gdyby 90% podróżnych regularnie zapinało pasy bezpieczeństwa. Wyniki badań przeprowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko 50% ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku drogowego. Według szacunków Komisji Europejskiej, dzięki podniesieniu poziomu wykorzystania pasów bezpieczeństwa można każdego roku uratować życie około 4 tys. obywateli Wspólnoty.
Badania przeprowadzone przez TNS OBOP wskazują, że w Polsce tylko niewiele ponad 70% kierowców używa regularnie pasów bezpieczeństwa. Kierowcy nie zapinają pasów bezpieczeństwa, ponieważ mają złudne poczucie kontroli nad tym, co może zdarzyć się na drodze i przekonanie, że panują nad ryzykiem, oraz nie mają wyrobionego właściwego nawyku.
Komentarze opinie