Reklama

Rusza rządowy program budowy dróg i autostrad

20/01/2006 08:41
„Do końca 2013 roku na budowę dróg i autostrad wydamy ponad 100 mld zł, a z przyznanych Polsce 91 mld euro z budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 na inwestycje drogowe przeznaczonych zostanie 20 mld euro” – poinformował premier Kazimierz Marcinkiewicz podczas konferencji prasowej 19 stycznia br. w Strykowie. „Zbudujemy 2,5 razy więcej autostrad i 5,5 razy więcej dróg ekspresowych w 2 razy krótszym czasie” – powiedział towarzyszący premierowi Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek prezentując program budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2006-2013. „Ambitny program inwestycji drogowych wymaga zmiany polityki w tym obszarze tak, aby w pełni wykorzystać środki unijne dla interesu Polski” – dodał minister.

Wreszcie budowa dróg i autostrad w Polsce nie będzie jedynie planowana, a zacznie być realizowana. Będzie to możliwe dzięki zaplanowanym w budżecie środkom oraz funduszom unijnym wynegocjowanym przez rząd Kazimierza Marcinkiewicza na ostatnim szczycie w Brukseli 15-17 grudnia 2005 r. To oznacza, że w 2013 roku do dyspozycji polskich kierowców będzie 1600 km bezpiecznych autostrad i 1700 km dróg ekspresowych odpowiadających standardom europejskim.

Realizacja planu budowy dróg w latach 2002 – 2005 na poziomie 160 km autostrad i 44 km dróg ekspresowych nie zaspokajała potrzeb społecznych, ale też nie było zabezpieczonych funduszy na ten cel. Rząd K. Marcinkiewicza wynegocjował 10 mld euro ze środków unijnych. Już w 2006 r. do ruchu oddane będą 174 km autostrad i 21 km dróg ekspresowych. Do 2013 r., dzięki pieniądzom z UE, zostanie wybudowanych prawie 10 razy więcej nowych autostrad i ponad 81 razy więcej dróg ekspresowych niż w tym roku.

Celem programu budowy dróg jest stworzenie sieci dróg ekspresowych realizowanych do roku 2013 (która będzie następnie, do roku 2020, sukcesywnie rozbudowywana) i budowa w pierwszej kolejności dróg, na których przewidywane jest największe natężenie ruchu do roku 2020 oraz dróg kluczowych z punktu widzenia rozwoju regionalnego.
Już w 2006 roku:
-oddana zostanie autostrada A2 od Konina do Strykowa - 105 km
-rozpocznie się budowa autostrady A4 na trasie Zgorzelec – Krzyżowa - 50 km
-zakończy się przebudowa A4 pomiędzy Legnicą i Wrocławiem - 60 km
-zakończy się budowa północnej jezdni autostrady A18 Olszyna – Golnice- 70 km
-rozpocznie się budowa autostrady na wschód od Krakowa - 27 km
-zakończy się budowa drogi ekspresowej S1 z Bielska Białej do Cieszyna - 28 km.

Pod koniec 2009 roku w Polsce będzie 1100 km autostrad i 850 km dróg ekspresowych, wśród nich:
-autostrada A1 od Gdańska do Torunia i od Strykowa do granicy z Czechami,
-autostrada A2 z Warszawy do zachodniej granicy Polski,
-autostrada A4 łącząca Tarnów z zachodnią granicą kraju, przebiegająca przez Kraków, Katowice, Wrocław,
-droga ekspresowa S3 na obszarze województw zachodniopomorskiego częściowo lubuskiego do autostrady A2,
-S7 z Warszawy do Radomia,
-S8 od Radzymina do Ostrowi Mazowieckiej,
-S17 z Warszawy do Garwolina,
-S22 łącząca Elbląg z przejściem granicznym z Rosją w Grzechotkach,
-S 69 z Żywca do granicy ze Słowacją w Zwardoniu-Skalitem.

Do 2013 roku zakończona zostanie budowa całej drogi ekspresowej S19 do granicy z Białorusią na wschodzie i ze Słowacją na południu. Droga ekspresowa S19 znajduje się w grupie dróg priorytetowych i rząd przeznaczy na nią dodatkową pulę środków. Obok obwodnic Wasilkowa i Międzyrzeca Podlaskiego będących już w trakcie realizacji, rozpocznie się budowa odcinków obsługujących aglomeracje Lublina i Rzeszowa,. Obwodnic Janowa Podlaskiego i Kraśnika.

Ze środków unijnych finansowana będzie też znaczna ilość przedsięwzięć w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Programie Operacyjnym Infrastruktura znajdzie się cały zestaw działań o charakterze inwestycyjnym, prewencyjno-kontrolnym, edukacyjnym i informacyjnym, wraz ze środkami na ich realizację, które prowadzić będą do znacznego zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.

Prace nad określeniem sposobu wydatkowania środków unijnych w sektorze drogowym w latach 2007-2013 zakończą się w najbliższych miesiącach: nad Programem Operacyjnym Infrastruktura 2007-2013 w lutym br., a nad Strategią Rozwoju Transportu 2007-2013 w marcu br. Dokumenty te, zawierające zarówno plany rozwojowe poszczególnych sektorów transportu, jaki i proponowaną listę dużych projektów inwestycyjnych, będą przedmiotem konsultacji społecznych.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do