Dzięki nowej szybie czołowej zza kierownicy Opla Astry GTC można oglądać świat w formacie panoramicznym. 9 stycznia ruszyła produkcja modelu w fabryce w Antwerpii (Belgia). Ogromna szyba czołowa tworzy jednolitą płaszczyznę wraz z fragmentem dachu aż do środkowego słupka. Żaden element poprzeczny nie psuje widoku, dzięki czemu kierowca i wszyscy pasażerowie mogą doznawać zupełnie nowych wrażeń, delektując się przestrzenią i doskonałą widocznością. Pole widzenia jest praktycznie niczym nieograniczone - podobnie jak w kokpicie samolotu. Opracowując rozwiązanie z panoramiczną szybą czołową, inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego w Russelsheim złożyli aż 11 wniosków patentowych.
Szyba czołowa mierzy dokładnie 1,5 metra od maski silnika do środkowego słupka, jej średnia szerokość wynosi 1,16 metra, a łączna powierzchnia to około 1,8 m2. Z zewnątrz szyba czołowa i dalsza część czarnego stalowego dachu tworzą jednolitą powierzchnię. We wnętrzu efekt wzmacnia czerń przedniego i środkowego słupka oraz podsufitki.
Jak zawsze, kwestie bezpieczeństwa potraktowano priorytetowo. Sklepienie utworzone przez panoramiczną szybę czołową jest niezwykle stabilne, gdyż element wykonano z laminowanego bezpiecznego szkła o grubości 5,5 mm, co dodatkowo zwiększa także sztywność całego nadwozia. Liczne symulacje zderzeń i rzeczywiste próby zderzeniowe przeprowadzone w trakcie 30-miesięcznego okresu opracowywania modelu wykazały, że poziom bezpieczeństwa biernego w tym samochodzie jest porównywalny z odmianą Astry posiadającą dach stalowy. Osiągnięto to dzięki wzmocnionym przednim i środkowym słupkom w wersji GTC, dodatkowej poprzecznicy w środkowej części dachu, wykonanej ze stali CR 340 DP o grubości 1 mm, ramie dachu z tego samego materiału oraz stabilnej platformie nadwozia Astry. Folia, będąca jedną z warstw szyby czołowej, w razie wypadku zapobiega kruszeniu się szyby na odłamki lub jej wpadnięciu do przedziału pasażerskiego.
Pochłaniająca ciepło warstwa Solar-Protect, w delikatnie przyciemnionej na zielono panoramicznej szybie czołowej, pomaga także ograniczyć nagrzewanie się wnętrza pojazdu w silnym słońcu. Temperatura panująca we wnętrzu jest zatem porównywalna z temperaturą w przedziale pasażerskim modelu GTC ze stalowym dachem. Ponieważ jednak postrzegana temperatura jest jeszcze ważniejsza od faktycznie zmierzonej, w nowym modelu zainstalowano także wyrafinowany system osłon przeciwsłonecznych. Osłonę z możliwością płynnej regulacji obsługuje się za pomocą pokrętła w suficie. Nieużywana osłona zintegrowana z dwoma rozkładanymi daszkami przeciwsłonecznymi "znika" w tylnej części dachu.
Komentarze opinie