Š Southeast European Times
Samochody jeżdżące po rumuńskich drogach mają średnio 13,5 roku. Około 1,6 mln pojazdów, prawie połowa z 3,8 mln samochodów zarejestrowanych w Rumunii, została wyprodukowana ponad 12 lat temu. Ponieważ wiele z nich nie spełnia zachodnich norm bezpieczeństwa i emisji zanieczyszczeń, stanowią potencjalne zagrożenie dla ruchu drogowego i środowiska. Większość została wyprodukowana w miejscowych fabrykach tj. Dacia, Oltcit i Aro. Niektóre ze starszych pojazdów sprowadzono z Europy Zachodniej po upadku komunizmu. Około 350 tys. aut liczy sobie ponad 20 lat.
Program złomowania wdrażany przez Ministerstwo Środowiska oferuje właścicielom samochodów w wieku ponad 12 lat 930 euro za złomowanie; pieniądze te moga zostać użyte jedynie jako depozyt na zakup nowego auta. Wartość depozytu jest jednak znikoma wobec ceny nowego samochodu - najtańsze kosztują w Rumunii ponad 4 000 euro. W kraju gdzie średnia pensja wynosi 185 euro miesięcznie, a średnia emerytura 62 euro, wielu ludzi nie stać na kupno nowego auta.
Niektórzy właściciele starych samochodów sprzedają je osobom, które chcą skorzystać z rządowego programu. Dzięki temu ceny używanych aut na rynku wzrosły znacznie. Przeciwnicy programu zarzucają mu wykorzystanie publicznych środków na rozwój sprzedaży nowych samochodów zamiast stworzenia nowoczesnego systemu złomowania i recyclingu, którego kraj potrzebuje. Według nich wpływ na jakość powietrza będzie minimalny, zamiast tego powstanie duża ilość toksycznych odpadów. Kolejną przeszkodą jest brak środków na finansowanie programu. Przeznaczono na to zaledwie 12 mln euro, co pozwoli na wyeliminowanie tylko 14 tys. starych aut w tym roku, a więc mniej niż 1%.
Komentarze opinie