W środę wojewoda lubuski Marcin Jabłoński zorganizował spotkanie, dotyczące budowy lotniska dla służb medycznych z lokalizacją w gminie Deszczno. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. oraz Urzędu Gminy Deszczno.
Czy będzie drugi eurocopter w województwie?
Wojewoda Marcin Jabłoński mówi tak dla bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) w podgorzowskiej gminie Deszczno. Czynnie włączył się w inicjatywę lokalnych samorządowców. Na terenie gminy ma powstać lądowisko. Przedsięwzięciem zainteresowane są władze Deszczna. Małe lądowiska na terenie gmin położonych w pobliżu większych miast stanowią ważny element ich promocji i rozwoju. W spotkaniu uczestniczyła Ewa Piekarz zastępca prezydenta Gorzowa Wlkp., która wsparła działania, związane z lokalizacją oraz charakterem przedsięwzięcia.
Jacek Wójcicki wójt Deszczna zaproponował, że na lądowisku może być stworzona baza dla eurocoptera Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wojewoda Marcin Jabłoński popiera taką inicjatywę, ponieważ śmigłowiec północy województwa jest bardzo potrzebny. Dodaje, że dzięki nowoczesnym śmigłowcom ratowniczym możliwa jest szybsza pomoc ofiarom wypadków drogowych.
Obecnie w naszym województwie stacjonuje jeden eurocopter, którego bazą jest Przylep pod Zieloną Górą. - Eurocopter dla północy województwa lubuskiego to strzał w dziesiątkę, ale oprócz bazy w Deszcznie należy odświeżyć lądowisko przy Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. – powiedział Marcin Jabłoński.
Co to jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe?
To służba ratownictwa medycznego, wykonująca w polskim systemie opieki zdrowotnej zadania z zakresu lotniczego transportu ratowniczego i sanitarnego. Zostało powołane w 2000 roku, jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, podległy Ministrowi Zdrowia. Działa na podstawie przepisów ustaw: o Państwowym Systemie Ratownictwa Medycznego, o zakładach opieki zdrowotnej, prawo lotnicze, budżetowej i o finansach publicznych. Jest finansowane z budżetu Ministra Zdrowia.
Ideą funkcjonowania eurocoptera jest transport chorego pod sam szpital. Pierwsze nowe helikoptery LPR weszły do służby zimą 2009 roku, natomiast ostatnie przekazano wiosną 2011 roku. Śmigłowce SP ZOZ LPR mają wyposażenie i obsadę podobną jak specjalistyczny ambulans reanimacyjny. Są często używane jako pomoc dla obciążonych zespołów pogotowia ratunkowego oraz w przypadkach wymagających natychmiastowego transportu rannego do specjalistycznego ośrodka. Ponadto wykorzystywane są również do transportu narządów do transplantacji jak i do przewozu pacjentów na duże odległości. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe obecnie prowadzi działalność w siedemnastu bazach stałych, w których stacjonują śmigłowcowe zespoły ratownictwa medycznego (HEMS – od ang. Helicopter Emergency Medical Service), które tworzą: pilot, ratownik medyczny, pielęgniarka i lekarz.
Wykonywane zadania:
- ratownictwo medyczne – medyczne czynności ratunkowe (loty do wypadków i nagłych zachorowań w celu udzielania pomocy ofiarom);
- lotniczy transport sanitarny (transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej);
- lotniczy transport medyczny spoza granic kraju (transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami RP);
- lotniczy transport medyczny poza granice kraju.
Komentarze opinie