Rok 2004 był szczególnym dla polskiego rynku motoryzacyjnego. Z dniem 1 maja, czyli od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i związanym z tym przyjęciem unijnych rozwiązań prawnych, zlikwidowany został zakaz rejestrowania pojazdów niespełniających normy emisji spalin EURO II, co oznaczało swobodę zakupu na terytorium UE (tzw. nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów o rocznikach starszych niż 1997. Dodatkowo, nie trzeba było też płacić 22-procentowego podatku VAT, co pozwalało na znaczne obniżenie kosztów zakupu. Jedynym mechanizmem, który z założenia miał ograniczać zakupy, pozostał progresywny podatek akcyzowy.
Zaprezentowane powyżej zmiany w przepisach w znacznym stopniu przyczyniły się do wzrostu importu, wzrostu na niespotykaną dotychczas skalę. Jeżeli w roku 2003 sprowadzono do Polski nieco powyżej 33 tysięcy aut, to w roku 2004 liczba ta powiększyła się do ponad 828 tysięcy sztuk, w większości samochodów starszych, eksploatowanych dłużej niż 10 lat. Ich udział w imporcie wyniósł 72,7%. Udział samochodów w wieku do czterech lat wynosił 3,7%, natomiast w wieku od 4 do 10 lat -23,6%.
Szacowana średnia wartość sprowadzonego samochodu w wieku powyżej 10 lat kształtuje się na poziomie 827 złotych (z uwzględnieniem zapłaconego podatku akcyzowego). W przypadku samochodów w wieku pomiędzy 4 a 10 lat średnia wartość ukształtowała się na poziomie 2 538 złotych, natomiast samochodów w wieku do 4 lat - 24 047 złotych. Średnia wartość samochodu sprowadzonego do Polski w roku 2004 wyniosła 2 095 złotych.
Analizując rynek z punktu widzenia ilości sprowadzonych samochodów, najpopularniejszym rocznikiem jest 1992. Samochody wyprodukowane w tym roku cieszyły się największym "wzięciem". Ich udział w całości importu zanotowanego w roku 2004 kształtował się na poziomie 13,9%. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1991 (13,7%) oraz 1993 (12,3%). Łącznie, ta grupa pojazdów stanowiła 39,9% całości importu. Ich średnia wartość oscylowała wokół 859 złotych dla rocznika "92, 664 złote dla rocznika "91 oraz 1 029 złotych dla rocznika "93.
Samochody wyprodukowane do roku 1999 stanowią niemal 95% ilości samochodów sprowadzonych do Polski. Samochody z roczników 2000-2004 - nieco ponad 5%. W liczbach bezwzględnych wynosi to około 40 500 sztuk. Wśród "najświeższych" roczników, rok 2000 stanowi 27,4% importu tej grupy aut, rok 2001 - 23%, rok 2002 - 21,13%, rok 2003 - 21,4% oraz rok 2004 - 7,1%. Ceny aut dla wyżej wymienionych roczników wynoszą odpowiednio:
2000 - 6 652 złote,
2001 - 10 251 złotych,
2002 - 15 801 złotych,
2003 - 31 969 złotych,
2004 - 69 504 złote.
Jeżeli spojrzeć na rynek z punktu widzenia produkcji w poszczególnych dekadach, to zdecydowanie największą popularnością cieszą się samochody wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych - 80,7% całości importu, na drugiej pozycji znalazły się samochody wyprodukowane w latach osiemdziesiątych - 14,1% importu, natomiast na trzeciej - samochody najnowsze, z lat 2000-2004, które, jak już wspomniano wcześniej, stanowią nieco ponad 5% całości importu.
Komentarze opinie