Sektor wytwórczy branży motoryzacyjnej odnotowuje od kilku lat wzrost zatrudnienia. Tylko w ostatnich 24 miesiącach wzrosło ono o co najmniej 26 tys. nowych miejsc pracy.
Zmiany w zatrudnieniu są zazwyczaj odzwierciedleniem dobrej lub złej kondycji danego sektora gospodarki. Zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym od końca 2003 r. zaczęło systematycznie rosnąć dzięki rozbudowie istniejących zakładów (m.in. VW-Poznań, Fiat Auto Poland, GMMP w Gliwicach) oraz kolejnym inwestycjom w sektorze poddostawczym.
Według nomenklatury statystycznej, producenci motoryzacyjni są głównie skupieni w grupie 34 (produkcja pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów). W czerwcu bieżącego roku w tej grupie zatrudnienie wyniosło według Eurostat niespełna 133 tys. W ciągu pierwszego półrocza powstało blisko 10,5 tys. nowych miejsc pracy, co daje ponad 8,5% dynamikę wzrostu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy (czerwiec 2006 do czerwca 2007) zatrudnienie w tej grupie wzrosło o 17,5 tys. osób (+15,16%).
Należy pamiętać, że podawane przez Eurostat liczby nie odzwierciedlają całości zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym, ponieważ również w innych grupach statystycznych są firmy silnie powiązane z sektorem samochodowym. Z monitoringu PIM wynika, że na początku bieżącego roku producenci wiązek elektrycznych do pojazdów (kod EKD 31) zatrudniali co najmniej 22 tys. osób, producenci opon i elementów z tworzyw sztucznych (kod EKD 25) ponad 14 tys., producenci foteli (kod EKD 36) 7,5 tys., a pozostali (m.in. odlewnie i kuźnie, producenci szyb //kod EKD 28, 27 i 26) - kolejnych 12,4 tys. pracowników.
Dlatego też, według analiz Polskiej Izby Motoryzacji zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym przekroczyło w połowie bieżącego roku co najmniej 188,5 tys. osób (*). Branża zatrudnia około 4,2% wszystkich zatrudnionych w przemyśle w Polsce.
Struktura zatrudnienia
Siłą napędową przemysłu motoryzacyjnego w Polsce są producenci komponentów i części, którzy zatrudniają około 81% wszystkich osób związanych z tym przemysłem. Drugą grupę stanowią producenci pojazdów z niespełna 16% udziałem w zatrudnieniu. Trzecią grupą są producenci przyczep i naczep, którzy zatrudniają blisko 3% osób w branży.
Podsumowanie
Wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu bieżącego roku potwierdziły stałą tendencję wzrostu zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Polska Izba Motoryzacji przewiduje, że zatrudnienie w ciągu całego bieżącego roku wzrośnie o 15-18 tys. osób. Możliwe będzie to dzięki dalszym inwestycjom (m.in. uruchomieniu produkcji modelu Fiat 500 w fabryce Fiat Auto Poland, modelu Chevrolet Aveo w warszawskim FSO) oraz zwiększeniu produkcji przez pozostałych producentów pojazdów, jednak przede wszystkim w wyniku kolejnych inwestycji sektorze poddostawczym (tabela poniżej).
Inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym 2007-2009 (wybór)
- AE Group
Lokalizacja: Strzelce Krajeńskie
Docelowe zatrudnienie: co najmniej 250 osób
- Autocam Poland
Lokalizacja: Kamienna Góra
Docelowe zatrudnienie: dodatkowe 200 osób
- Automotive Lighting
Lokalizacja: Sosnowiec
Docelowe zatrudnienie: dodatkowe 150 osób
- Bosch / Denso
Lokalizacja: Wrocław
- Bridgestone
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Docelowe zatrudnienie: 750 osób
- Haering
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Docelowe zatrudnienie: dodatkowe 350 osób
- Johann A. Krause Polska
Lokalizacja: Gdańsk
Docelowe zatrudnienie: 300 osób
- Karmann
Lokalizacja: Żory
Docelowe zatrudnienie: co najmniej 100 osób
- Magneti Exhaust Systems
Lokalizacja: Sosnowiec
Docelowe zatrudnienie: dodatkowe 50 osób
- MAN
Lokalizacja: Niepołomice
Docelowe zatrudnienie: 650 osób
- Olsa
Lokalizacja: Kostrzyn
Docelowe zatrudnienie: 80 osób
- Proseat
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Docelowe zatrudnienie: co najmniej 130 osób
- Takomi
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Docelowe zatrudnienie: 110 osób
- TRW
Lokalizacja: Częstochowa
Docelowe zatrudnienie: dodatkowe 250 osób
- Voit
Lokalizacja: Nowa Sól
Docelowe zatrudnienie: 70 osób
- Wirthwein
Lokalizacja: Łódź
Docelowe zatrudnienie: 110 osób
Komentarze opinie