Reklama

Renault Clio III - Samochód roku 2006

15/01/2006 13:38
W tym roku Renault Clio obchodzi swoje 16 urodziny. Od momentu wprowadzenia tego samochodu na rynek (słynna reklama "prosto z raju"), co miało miejsce w 1990 roku, do końca kwietnia 2005 roku Renault wyprodukowało na świecie łącznie 8 753 500 egzemplarzy tego modelu. W Polsce Renault sprzedało
9 204 sztuk Clio I oraz 45 186 Clio II, które było jednym z najlepiej sprzedawanych aut w segmencie B. Obecna wersja pojawiła się na rynku w październiku 2005. Clio III zostało
opracowane w zaledwie 28 miesięcy (poprzednik w 49 m-cy) i jest produkowane w trzech zakładach: we Flins (Francja), Brusie (Turcja) oraz w przypadku wersji Renault Sport w Dieppe (Francja). Model ten jest również pierwszym samochodem Renault z sekwencyjną skrzynią biegów, wyposażoną w łopatki
sterujące umieszczone pod kierownicą. Będzie ona dostępna w pierwszym półroczu 2006. Miłośników szybkiej jazdy ucieszy zapewne pojawienie się w maju w polskich salonach Clio III w wersji sportowej.
Nadwozia

Clio III dostępne jest jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Auto zostało zbudowane na nowej płycie podłogowej "B" opracowanej wspólnie z Nissanem i zastosowanej już w Loganie oraz Modusie. Nowe Renault posiada dynamiczną sylwetkę nadwozia. Delikatnie
zarysowane przetłoczenia na masce zbiegają się do dużego logo producenta, a górne wloty powietrza do silnika przechodzą w wydłużone zachodzące na boki auta łukowate reflektory. Idąca lekko w górę boczna linia okien zbiega się w kształcie litery V u podstawy tylnej szyby. Od przednich
błotników na wysokości klamek biegnie do tyłu linia wizualnie dzieląca w poziomie drzwi bagażnika i tylne światła na dwie części. Wystający ponad bagażnik zderzak płynnie przechodzi w tylne światła.


Deska rozdzielcza jest prosta i przejrzysta, nie posiada żadnych ostrych kantów, a wszystkie elementy mają okrągły lub łukowaty kształt. Wykończenie jej wstawkami w kolorze aluminium dodaje wnętrzu sportowego charakteru. Konsola środkowa pozbawiona jest zbędnych elementów. Znajdują
się tu znane z Megane II regulacja klimatyzacji, radio, oraz trzy przyciski: świateł awaryjnych, centralnego zamka i Start/Stop (gdy auto wyposażone jest w kartę hands free). Na środku deski nad wywietrznikami znajduje się wyświetlacz radia, godziny i temperatury. Dwa czytelne okrągłe zegary są
wykończone w kolorze aluminium. Między nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W drzwiach przednich znajdują się kieszenie mogące pomieścić 1,5 l butelki, a pod siedzeniem kierowcy i pasażera ulokowane się szuflady na drobiazgi. Ergonomię polepszają również duży schowek
pasażera z przegródkami na drobiazgi oraz przenośna popielniczka. W wersji trzydrzwiowej dostęp do tylnych siedzeń umożliwiają odchylane przednie siedzenia z pamięcią ustawienia. Tylna kanapa posiada specjalną konstrukcję umożliwiającą przewożenie na środkowym miejscu dziecka w
wieku od 6 do 10 lat bez dodatkowego fotelika. Poduszka środkowego siedzenia została skrócona tak aby dziecko mogło zająć prawidłową pozycję. Klamry pasów zostały przesunięte ku przodowi i obniżone tak aby pas układał się na biodrach i zapobiegał zjawisku nurkowania. Zgodnie z zasadą mówiącą że nowa generacja jest większa od poprzedniej, Clio III mierzy
3 986 mm i jest o 174 mm dłuższe od poprzednika. Zwiększyła się również jego szerokość (o 14mm, teraz 1 707 mm) i wysokość (o 76 mm) która wynosi obecnie 1 493 mm. Podświetlany bagażnik ma pojemność 288 litrów a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1038 litrów. Auto dostępne jest w 12 kolorach nadwozia, w tym 9 metalicznych.
Tabela wymiarów nadwozi
Silniki, skrzynie biegów, osiągi
Na polskim rynku do napędu Clio III stosowane są cztery z siedmiu silników: dwa z czterch benzynowych i dwa z trzech wysokoprężnych. Wszystkie silniki stosowane do napędzania Clio III spełniają normy Euro 4. Wszystkie silniki diesla wyposażone są w kulisty układ common rail i wtrysk wielopunktowy.

Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1.2 16V o mocy 75 KM. Maksymalny moment obrotowy 105 Nm osiągany jest przy 4 250 obr/min. Jednostka ta umożliwia przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 13,4 sekundy i jazdę z maksymalną prędkością 167 km/h. Średnie spalanie 5.9 l/100 km w mieście wzrasta do 7.6 l/100 km.


Drugą jednostką napędową jest pochodzący z model Megane II oraz Thalia silnik 1.4 16V o mocy 98 KM. Uzyskuje ona maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 3 750 obr/min. Tak wyposażone Clio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,9 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 183 km/h. Samochód spala średnio 6.6 l/100 km, a podczas jazdy miejskiej 8.8 l/100 km.

Niedostępnym w Polsce silnikiem benzynowym w gamie Clio jest również pochodzący z Megane II 1.6 16V o mocy 111 KM. Jego maksymalny moment obrotowy 151 Nm osiągany jest przy 4 250 obr/min. Wyposażony w zmienne fazy rozrządu napęd zapewnia uzyskanie przyśpieszenia od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy oraz jazdę z prędkością maksymalną 190 km/h. Co jest ciekawe, zużycie paliwa jest takie samo jak w przypadku silnika 1.4 16V. Średnie spalanie kształtuje się na poziomie 6,6 l/100 km a w mieście rośnie do 8,8 l/100 km.

Najmocniejszą jednostką napędową oferowaną do Clio III jest opracowany wspólnie z Nissanem silnik 2.0 16V o mocy 140 KM. Silnik ten obecnie służący do napędzania Clio Renault Sport Concept będzie dostępny w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Pierwszą z dwóch oferowanych jednostek wysokoprężnych jest 1.5 dCi o mocy 68 KM. Uzyskuje ona maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 1 700 obr/min. Silnik ten umożliwia przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 15,4 sekundy i jazdę z maksymalną prędkością 162 km/h. Przeciętne spalanie na poziomie 4.6 l/100 km w mieści e rośnie do 5,3 l/100 km.

Kolejnym dieslem służącym do napędu Clio III jest 1.5 dCi o mocy 85 KM. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm osiągany jest już przy 1 750 obr/min. Napęd ten umożliwia rozpędzenie auta od 0 do 100 km/h w 12,7 sekundy i jazdę z maksymalną prędkością 174 km/h. Średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km w mieście wzrasta do 5,2 l/100 km.

Niedostępnym na rynku polskim topowym silnikiem wysokoprężnym stosowanym do napędu Clio III jest 1.5 dCi o mocy 106 KM. Jego maksymalny moment obrotowy 240 Nm osiągany jest w przedziale 2 000 – 2 500 obr/min. Umożliwia on przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 11,1 sekundy i jazdę z prędkością maksymalną 190 km/h. Średnie spalanie kształtuje się na poziomie 4,6 l/100 km a w mieście rośnie do 5,7 l/100 km.

Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest manualna pięciobiegowa skrzynia biegów identyczna jak w Renault Modus.



Na innych rynkach oferowane są ponadto skrzynie: sześciobiegowa manualna opracowana wspólnie z Nissanem (do silników 1.5 dCi 106 KM i 2.0 16V), czterobiegowa automatyczna, samoczynnie dostosowująca swe działanie do warunków jazdy (do silników
1.6 16V i 2.0 16V), oraz znana z modelu Modus sekwencyjna z manetkami zmiany biegów pod kierownicą (będzie oferowana z silnikami 1.2 16V i 1.5 dCi 85 KM).
Zestawienie osiągów i kosztów eksploatacji
Wyposażenie
Renault Clio III oferowane jest w czterech wersjach wyposażenia: Authentique, Expression, Dynamique oraz SL Extreme.
Wszystkie warianty dostępne są z benzynowymi silnikami 1.2 16V, 1.4 16V. W przypadku diesli, wersje Authentique, Expression i Dynamique są dostępne z silnikiem 1.5 dCi 68 KM, natomiast wersja SL Exterme jest oferowana z silnikiem 1.5 dCi 85 KM

Podstawowym wariantem jest Authentique którego najistotniejsze elementy wyposażenia to: ABS z EBV i BA, cztery poduszki powietrzne, poduszki powietrzne wmontowane w siedzenia z przodu zapobiegające "nurkowaniu" w trakcie kolizji (wersja trzydrzwiowa), regulowana na wysokość kierownica ze
wspomaganiem, komputer pokładowy, centralny zamek, immobiliser, system mocowania fotelika ISOFIX.




Wersja Expression posiada wyposażenie Authentique i dodatkowo elektrycznie otwierane szyby przednie, regulowany na wysokość fotel kierowcy oraz asymetrycznie dzieloną tylną kanapę przystosowaną do przewozu dziecka na środkowym siedzeniu.

Poziom Dynamique posiada ponadto kierownicę pokrytą skórą, radio z CD, lusterka w kolorze nadwozia i wnętrze ze wstawkami w kolorze chromu.



Najlepszą wersją wyposażeniową jest SL Exterme posiadający wszystkie elementy poprzednich wersji i dodatkowo: klimatyzację manualną + podświetlany, chłodzony schowek pasażera, kurtyny powietrzne, oświetlenie sufitowe z przodu z lampką do czytania dla pasażera oraz felgi aluminiowe 15".

W opcji dostępne są m. in.: elektrycznie otwierany panoramiczny dach, automatyczna klimatyzacja, oraz nowość w tym segmencie aut - karta hands free będąca jednocześnie kluczykiem, immobiliserem i pilotem centralnego zamka.

Na wszystkie Clio III oferowana jest 2-letnia gwarancja mechaniczna bez limitu kilometrów, 3- letnia gwarancja na lakier i 12- letnia gwarancja antykorozyjna.
Wyposażenie standardowe
Bezpieczeństwo
Standardem wyposażenia Clio III są: cztery poduszki powietrzne, w wersji trzydrzwiowej dwie dodatkowe poduszki wmontowane w siedzenia z przodu, a w pięciodrzwiowej podwójne napinacze zapobiegające „nurkowaniu” w trakcie kolizji, ABS z EBV (EBD) i BA,
trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, przednie fotele i zagłówki pochłaniające energię podczas zderzenia tylnego, cztery punkty mocowania fotelika ISOFIX. Od wersji Expression występuje tylna kanapa ze specjalną konstrukcja siedzenia dla dziecka w wieku 6 do 10 lat umożliwiająca bezpieczne przewożenie na środkowym miejscu. W topowej wersji SL Exterme są ponadto kurtyny powietrzne.

W opcji dostępny może być ESP, ASR, MRS, wskaźnik ciśnienia w oponach, przednie reflektory z systemem doświetlania zakrętów oraz regulowany dwufunkcyjny zagłówek dla dziecka.



W testach zderzeniowych EuroNCAP, Clio otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek. Za ochronę dziecka otrzymało 4 gwiazdki, a za ochronę pieszego 1 gwiazdkę (na 4).


ABS - Anti-Lock Braking System - syst. zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania,
EBV - Electronic Brake Distribution - syst. rozdzielający siłę hamowania,
BA - Brake Assist - syst. wspomagania zwiększający ciśnienie w układzie podczas awaryjnego hamowania.
ESP - Electronic Stability Program - elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy,
ASR - Anti-Slip Regulation - syst. kontroli przenoszenia napędu, zabezpiecza koła przed poślizgiem przy ruszaniu i jeździe na śliskiej nawierzchni,
MSR - Motor Schleppmoment Regelung - syst. działający w wypadku gwałtownej redukcji biegów zwiększając obroty silnika i ograniczając w ten sposób zbyt duży moment przenoszony na koła napędowe.
Ceny
Zgodnie z cennikiem z dnia 05.01.2006 roku, ceny trzydrzwiowych Reanult Clio III zawierają się w przedziale od 39 900 zł za wersję Authentique 1.2 16V (75 KM) do 59 000 zł za wersję Extreme 1.5 dCi (85 KM).
Dopłata do wersji pięciodrzwiowej to 1 700 zł, a do lakieru metalicznego 1 600 zł.
Cennik z dnia 2006-01-05
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do