Reklama

Ranking marek w Europie

16/06/2005 13:32
Z najnowszego raportu opublikowanego przez stowarzyszenie ACEA wynika, że od początku roku sprzedano w Europie 6 640 799 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,4% mniej niż rok wcześniej. W maju sprzedaż wyniosła 1 290 933 sztuki, o 1,7% mniej niż w analogicznym okresie 2004 roku.

Najpopularniejszą marką w Europie Zachodniej pozostał Renault, który zanotował sprzedaż na poziomie 663 739 aut, o 4,5% mniejszą niż rok wcześniej (w maju 124 129 aut, -9,0%). W ciągu roku nieznacznie spadł udział tej marki w rynku - z 10,2 do 10%.

Drugą pozycję w grupie najczęściej wybieranych marek utrzymał Opel, którego sumaryczny wynik sprzedaży wyniósł na koniec maja 613 712 aut (+0,9%). W piątym miesiącu nabywców znalazło 121 351 samochodów tej marki (-0,6%), zapewniając marce udział w rynku na poziomie 9,2% rynku (8,9% rok wcześniej). Opel, obok BMW, jest jedyną marką w czołowej dziesiątce, wykazującą wzrost wyniku sumarycznego.

Na trzecim miejscu znajduje się Volkswagen. Majowa sprzedaż w wysokości 128 904 auta, była o zaledwie 71 sztuk niższa niż przed rokiem. Od początku roku Volkswagen sprzedał 611 316 aut, o 4,6 mniej niż rok wcześniej. Udział marki w rynku spadł w ciągu roku z 9,4 do 9,2%.
Czwartą pozycją szczyci się Ford, który w tym roku sprzedał 571 186 aut, o 5,4% mniej niż przed rokiem. Maj okazał się słabszym miesiącem także dla tej firmy - wynik 110 959 sprzedanych aut oznacza spadek o 1,7%. Spadł również udział marki w rynku z 8,9 do 8,6%.

Na piątym i szóstym miejscu - po raz kolejny - uplasowali się obaj przedstawiciele francuskiego koncernu PSA - Peugeot i Citroen. Pierwszy sprzedał do tej pory 506 947 aut (-6,3%), natomiast drugi 422 738 aut (-1,7%), przy udziale w rynku, odpowiednio: 7,6 i 6,4%. W maju sprzedaż Peugeota wyniosła 101 057 sztuk (-0,4%), podczas gdy na zakup Citroena zdecydowało się w tym czasie 80 633 klientów (wzrost o 0,5%).

Na siódmej lokacie znalazła się Toyota (wraz z Lexusem), która w ostatnim miesiącu sprzedała o 1,4% więcej samochodów niż przed rokiem - 66 955 sztuk (jeden z trzech wzrostów miesięcznej sprzedaży, odnotowanych w gronie firm należących do pierwszej dziesiątki tego zestawienia). Pomimo spadku sumarycznnej sprzedaży o 1,5% (362 416 sztuk), japoński producent minimalnie zwiększył swój udział w rynku z 5,4 do 5,5%.

Ósmą pozycję zajął Fiat. Włoska marka notuje największy spadek sprzedaży i to zarówno w maju (-28,8%, 52 787 sztuk), jak i w zestawieniu sumarycznym (-22,6%, 319 625 aut). Znacznie gorsze wyniki znalazły swoje odbicie w mniejszym udziale w rynku, który spadł na przestrzeni roku o ponad jeden procent, z 6,1 do 4,8%.

Na dziewiątym miejscu jest Mercedes, który wykazał wysoki spadek sprzedaży w maju o 12,7% (53 870 aut). Łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła od początku roku 283 178 sztuk i była o 7,9% mniejsza niż w 2004 roku. Nieznacznie spadł również udział Mercedesa w rynku, z 4,5 do 4,3%.

Pierwszą dziesiątkę - dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży - zamyka BMW. Firma z Bawarii odnotowała największy wzrost w miesięcznym (+22,7%, 57 779 aut) oraz w sumarycznym (+17,7%, 272 847 aut) zestawieniu 10 najpopularniejszych marek. Bardzo dobre rezultaty pozwoliły BMW na wyraźne zwiększenie udziału w rynku z 3,4 do 4,1%.

Kolejny raz największą dynamiką wzrostu wyróżniła się koreańska Kia (+65,4%, 91 169 aut), natomiast Hyundai zanotował wzrost sprzedaży o 2,9% (138 307 aut). Łącznie obie marki po trzech pierwszych miesiącach 2005 sprzedaży są w posiadaniu 3,5% udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 2,8%. Japońscy producenci także zwiększyli swój udział w rynku, ale tylko o 0,4 %, z 13,2 do 13,6%. W okresie pięciu miesięcy sprzedaż samochodów z japońskim rodowodem wyniosła 897 271 sztuk. Spośród marek europejskich wyróżnił się Smart, którego sprzedaż w wysokości 60 556 aut była o 24,2% większa niż w 2004 roku.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do