Reklama

PSA Peugeot Citroen przedstawia hybrydową technologię diesel

02/02/2006 20:34
PSA Peugeot Citroen prezentuje dwa przeboje technologiczne - Peugeot 307 i Citroen C4 Hybride HDi - z hybrydowym napędem diesel-elektrycznym.
Osiągi pojazdów świadczą o znaczącym postępie w zakresie oszczędności paliwa i emisji CO2. Idzie to w parze z poprawą komfortu we wszystkich warunkach jazdy, a w szczególności podczas jazdy po mieście.

Średnie zużycie paliwa w tych pojazdach wynosi 3,4 l oleju napędowego na 100 km, natomiast emisja CO2 wynosi 90 g/km przy ”zbiorniku na kole”. Są to rekordowe wartości dla pojazdów z najpopularniejszego w Europie segmentu średniego. W porównaniu z podobną hybrydą benzynowo-elektryczną, diesel zużywa o 1 litr paliwa mniej na 100 km w cyklu mieszanym, co stanowi prawie 25 %.

Technologia Hybride HDi to silnik wysokoprężny HDi 1.6 litra z systemami filtra cząstek (FAP) oraz Stop&Start (STT) ostatniej generacji, sprzężony z silnikiem elektrycznym uzbrojonym w ondulator i akumulatory wysokonapięciowe. Całość obsługuje specjalny zespół sterowania elektronicznego. Przeniesienie napędu zabezpiecza ręczna sterowana skrzynia biegów.

Wprowadzenie systemu STT daje między innymi możliwość uruchomienia pojazdu przy całkowicie rozładowanych akumulatorach wysokonapięciowych i jazdę tylko na silniku spalinowym. W innych systemach hybrydowych rozładowanie akumulatorów uniemożliwia uruchomienie pojazdu.

Hybride HDi umożliwia:
- odzysk energii kinetycznej w fazach zmniejszania prędkości lub hamowania,
- tryb w 100 % elektryczny, bez emisji zanieczyszczeń oraz hałasu (tryb ZEV), przy obowiązujących w mieście prędkościach do 50 km/h,
- funkcja ZEV daje priorytet napędowi elektrycznemu, w zależności od stanu naładowania akumulatorów.

Silniki mogą się zastępować lub pracować razem. Możliwość jednoczesnej pracy obydwu jednostek daje dodatkowe 35% wzrostu mocy w porównaniu z samym Dieslem, co znacznie poprawia komfort jazdy na drogach lub autostradach, umożliwiając uzyskanie znacznych chwilowych przyspieszeń.

PSA Peugeot Citroen byłby w stanie wypuścić na rynek Hybride HDi w 2010 r. Zależy to jednak w znacznej mierze od ekonomicznej rekompensaty poniesionych nakładów u jak największej liczby klientów.

Jak na razie różnica między ceną Hybride HDi i samym dieslem HDi jest zbyt wielka. Aby wysokoprężna hybryda była osiągalna dla klienta, jej cenę należałoby zmniejszyć o połowę.

PSA Peugeot Citroen jest zdecydowany podjąć wyzwanie, mając świadomość, że droga do upowszechnienia innowacyjnego i proekologicznego rozwiązania Hybride HDi, wiedzie poprzez obniżenie kosztów.

Osiągnięcia tego celu wymagać będzie:
- Bardzo zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych w czterech dziedzinach technologicznych, mających wpływ na poziom kosztów. Są to akumulatory wysokonapięciowe, silnik/generator elektryczny i ondulator, system hamowania z odzyskiem energii
- Zapewnienie uczestnictwa w projekcie najlepszych producentów wyposażenia i laboratoriów badawczych.

Do prac nad projektem zaproszono Agencję Innowacji Przemysłowej.

Mając świadomość efektu cieplarnianego, PSA Peugeot Citroen postawił za cel swojej polityki zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2, zapewniając sobie dzięki temu najlepszy poziom światowy w kwestii średniego, zrównoważonego zużycia paliwa i emisji CO2 w sprzedawanych pojazdach.

Aby nadać projektowi odpowiednie tempo, PSA Peugeot Citroen zdecydował się wykorzystać całą swą wiedzę i doświadczenie w dziedzinie zaawansowanych technologicznie silników wysokoprężnych, w której jest światowym liderem (sprzedanych ponad 8 milionów pojazdów z silnikiem HDi Common Rail) oraz przewagę historyczną w zakresie pojazdów elektrycznych. Przedstawiona hybryda kumuluje cechy pozytywne silnika wysokoprężnego HDi z zaletami silnika elektrycznego, zwiększając komfort jazdy po mieście.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do