Reklama

Przyszłość publicznego transportu zbiorowego

26/03/2006 23:04
23 marca br., Podsekretarz Stanu ds. Kolejnictwa Mirosław Chaberek otworzył Konferencję Naukowo-Techniczną „Zintegrowany transport publiczny w obsłudze miast i regionów” Public Trans 2006.

W wygłoszonym referacie na temat prawnych i organizacyjnych uwarunkowań funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce wiceminister M. Chaberek zwrócił uwagę na potrzebę określenia w regulacjach krajowych dotyczących transportu publicznego organu administracji publicznej właściwego w sprawach regionalnego drogowego transportu publicznego. Konieczne jest również wskazanie instrumentów prawnych, finansowych i instytucjonalnych kreowania przez taki organ polityki transportu publicznego, wymagań w zakresie integracji systemów transportowych realizujących usługę publiczną oraz zasad koordynacji wszystkich przewozów realizowanych w ramach transportu publicznego.

Wiceminister M. Chaberek przedstawił także zasady realizacji usług publicznych zawarte w projekcie rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego. Jedna z nich mówi, że władze na poziomie lokalnym mogą podjąć decyzję o samodzielnym świadczeniu usług transportu publicznego lub o bezpośrednim przyznaniu kontraktu operatorowi wewnętrznemu. Maksymalny czas kontraktu na usługę publiczną zawieranego pomiędzy przewoźnikiem a właściwą władzą (centralną, samorządową) powinien wynosić 8 lat dla usług autobusowych i 10 lat dla transportu kolejowego.

W projekcie rozporządzenia przewidziano możliwość przyznawania w trybie bezprzetargowym kontraktów na usługi publiczne, których średnia wartość roczna wynosi mniej niż 1 mln EUR lub dotyczących rocznego świadczenia usług transportowych na odległość nie mniejszą niż 300 000 km.

Rozstrzygnięcia wymagają zagadnienia pozostawienia w kompetencji władz państw członkowskich zdefiniowania transportu nazywanego w rozporządzeniu „regionalnym i dalekobieżnym”, określenia nie tylko maksymalnego, ale również minimalnego czasu trwania kontraktu oraz uwzględnienia przy szczegółowym określaniu kosztów związanych ze świadczeniem usług publicznych, opłat za dostęp do infrastruktury.

Prelegenci dużo miejsca w swoich referatach poświęcili zagadnieniom nowoczesnych systemów opłat, doświadczeniom publicznego transportu zbiorowego na przykładzie aglomeracji warszawskiej, Radomia, a także Paryża i miast niemieckich.

Dwudniowa konferencja została zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Radomskiej pod patronatem Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do