Dzisiejszy system budowy dróg jest nieskuteczny, mało efektywny i często krytykowany. Nie możemy budować dróg za wszelką cenę i dróg byle jakich powiedział Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek 9 listopada br. podczas konferencji prasowej. Minister przedstawił propozycje zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad.
Szef resortu przypomniał, że zagrożenie śmiercią w wypadku drogowym w Polsce jest prawie 3 razy większe niż w rozwiniętych krajach Unii Europejskiej. Z powodu wypadków drogowych Polska traci ok. 30 mld zł rocznie dodał.
Minister Jerzy Polaczek poinformował, że obecnie inwestycje drogowe są finansowane tylko w 15% ze środków unijnych, a plan inwestycyjny na rok bieżący zastał dotychczas wykonany jedynie w 30%. Nie będę tolerował sytuacji, w której państwo nie wykorzystuje 2 mld zł na inwestycje podkreślił minister. Szef resortu transportu i budownictwa poinformował, że dotychczasowy system budowy dróg i autostrad zostanie poddany wnikliwej analizie.
Minister Jerzy Polaczek przedstawił propozycję utworzenia nowych podmiotów realizujących inwestycje drogowe. Podmioty Specjalnego Przeznaczenia (PSP) byłyby powoływane w oparciu o środki z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), emisję powszechnych obligacji drogowych i efektywnie wykorzystywane dostępne środki z Unii Europejskiej. PSP tworzone w określonym celu (budowa, eksploatacja dróg i autostrad), w 100% kontrolowane przez Państwo będą posiadały zdolność kredytową, a ich zadłużenie nie będzie skonsolidowane z długiem Skarbu Państwa.
Podmioty te zapewniają: większy wpływ Państwa na program budowy dróg niż w formule PPP, mniejsze koszty finansowe podmiotu (dzięki większej wiarygodności kredytowej PSP niż instytucji komercyjnej, występującej w modelu PPP), większą efektywność działania podmiotu wobec struktur administracyjnych, pozyskiwanie środków przez podmiot w formie finansowania pozabudżetowego, dodatkowe możliwości finansowe programu budowy dróg i autostrad ze względu na traktowanie VAT-u jako kosztu kwalifikowanego, uzyskanie możliwości efektywnego prowadzenia równolegle wielu inwestycji drogowych, wieloletnie planowanie finansowe podmiotu, menedżerski system zarządzania i wynagradzania. Ten model jest korzystniejszy dla kierowców, efektywny i oddziela funkcje inwestycyjne od administrowania drogami podkreślił minister Jerzy Polaczek.
Podsekretarz stanu ds. drogownictwa w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Piotr Stomma wyjaśnił, że nowe podmioty będą miały formę spółek, które otrzymają do realizacji konkretne zadanie, w określonym terminie i po określonych kosztach. To zastosowanie zarządzania menedżerskiego w budownictwie drogowym dodał wiceminister Piotr Stomma.
Minister Jerzy Polaczek określił priorytety działania resortu na lata 2006 2009. Wśród nich znalazły się: budowa autostrady A1, kontynuacja budowy autostrady A2 i A4, budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin Gorzów Wielkopolski Zielona Góra Legnica, budowa drogi ekspresowej S19 Suwałki Białystok Lublin Rzeszów oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych dla drogi ekspresowej S-8 Wrocław Łódź Warszawa.
Będę te plany realizował z żelazną dyscypliną kalendarzową w stałej konsultacji ze środowiskiem drogowców zapowiedział minister. Jest to jednak zadanie nie tylko resortu, lecz również dla całej administracji publicznej oraz władz lokalnych dodał.
Minister Jerzy Polaczek poinformował o inicjatywie zorganizowania w Sejmie na przełomie 2005/2006 roku debaty na temat systemu budowy dróg krajowych i autostrad w Polsce.
Komentarze opinie