Reklama

Propozycje kryteriów podziału rezerwy z subwencji ogólnej zawartej w ustawi

12/01/2006 16:40
Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek zwrócił się z prośbą do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego o pozytywne zaopiniowanie kryteriów podziału rezerwy subwencji ogólnej, zapisanej w projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok.

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2006 w części 82 - subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano rezerwę subwencji ogólnej, z której środki, na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 134 listopada 2003 r. o dochodach samorządu terytorialnego, przeznacza się na dofinansowanie:
- inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu, rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1999 r. (art. 26 ust. 4 pkt 1)
- utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 26 ust. 4 pkt 2),
- budowy, modernizacji, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu (art. 26 ust. 4 pkt 3).

Rezerwą subwencji ogólnej dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego. Środki tej rezerwy subwencji ogólnej są przyznawane dla tych powiatów, miast na prawach powiatu i województw, które spełniają kryteria ustawowe oraz kryteria wypracowane przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

W związku z powyższym Minister Jerzy Polaczek wspólnie z Ministrem Finansów zaproponował przyjęcie na rok 2006 następujących kryteriów podziału ww. rezerwy subwencji ogólnej, tj.:

- w zakresie art. 26 ust. 4 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego:
1. Zadania rozpoczęte przed dniem I stycznia 1999 r. i będące w realizacji,
2. Preferowanie zadań, dla których uzyskano zagraniczne środki finansowe,
3. Preferowanie zadań inwestycyjnych planowanych do zakończenia w roku 2006 w całości,
4. Zadania ze znaczącym udziałem środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania,
5. Pełne wykorzystanie przyznanego w 2005 r. dofinansowania z rezerwy oraz zadeklarowanego udziału własnego w kosztach dofinansowanej inwestycji,
6. Ze względu na niewielką ilość środków rezerwy, przedmiotem dofinansowania powinien być tylko jeden projekt inwestycyjny.

- w zakresie art. 26 ust. 4 pkt 3:
1. Środki z rezerwy przeznaczyć na inwestycje na drogach wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu,
2. Preferowanie zadań inwestycyjnych planowanych do zakończenia w roku 2006 w całości,
3. Pełne wykorzystanie przyznanego w 2005 r. dofinansowania z rezerwy oraz zadeklarowanego udziału własnego w kosztach dofinansowanej inwestycji,
4. Zadania ze znaczącym udziałem środków własnych zarządcy drogi, w wysokości nie niższej niż kwota wnioskowanego dofinansowania,
5. Ze względu na niewielką ilość środków rezerwy, przedmiotem dofinansowania powinien być tylko jeden projekt inwestycyjny.

Równocześnie Minister Jerzy Polaczek zaproponował, aby na rok 2006 zasady wydzielenia z rezerwy subwencji ogólnej kwoty przeznaczonej, zgodnie z art. 26 ust. 4 pkt 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, na dofinansowanie budowy, modernizacji, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu, przyjąć jak w roku 2004 i 2005, tj. w wysokości 15% omawianej rezerwy.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do