Zagrożenie w ruchu drogowym jest w Polsce istotnym problemem społecznym - powiedział Jerzy Polaczek - Minister Transportu i Budownictwa, Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na posiedzeniu plenarnym Rady w dniu 8 lutego br. Minister podkreślił, że Rada podejmuje działania, które zaowocują poprawą bezpieczeństwa na drogach. Spotkanie poświęcone było Programowi Operacyjnemu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2006-2007.
Nowa wersja Programu Krajowego - GAMBIT 2005, przyjęta przez Radę Ministrów, uwzględnia wszystkie uwarunkowania powstałe po wejściu Polski do UE. Okres realizacji Programu GAMBIT 2005 podzielono na etapy. Pierwszym z nich jest okres do końca 2007 roku. Opracowany Program Operacyjny na lata 2006 2007 zostanie skierowany przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa pod obrady Komitetu, a następnie Rady Ministrów.
Program Operacyjny opisuje poszczególne priorytety, działania, zadania i projekty oraz sposób ich realizacji. Określa podmioty koordynujące i wykonujące poszczególne elementy w latach 2006 - 2007. Wskazuje też konieczność usystematyzowania i skoordynowania działań administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych i środowisk naukowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program Operacyjny BRD na lata 2006 2007 jest pierwszym etapem realizacji Strategii BRD na lata 2005 20013 przyjętej w ramach Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005.
Celem działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce jest ograniczenie liczby śmiertelnych ofiar do 2800 osób rocznie w okresie do roku 2013.
W ostatnich latach w Polsce w wyniku wypadków drogowych ginie ponad 5 tys. osób rocznie (w 2005 roku na drogach zginęły 5444 osoby). W dalszym ciągu zajmujemy czołowe miejsce w Europie pod względem ciężkości wypadków drogowych oraz ryzyka śmierci w wypadku. Koszty spowodowane wypadkowością na polskich drogach sięgają ponad 2,1% PKB. Głównymi przyczynami wypadków drogowych w naszym kraju, niezmiennie od wielu lat, są:
ˇ niebezpieczne zachowania uczestników ruchu, takie jak: nadmierna prędkość jazdy, nietrzeźwość, niestosowanie urządzeń bezpieczeństwa, agresja na drodze i brak poszanowania praw innych uczestników ruchu;
ˇ niska jakość infrastruktury drogowej (przejścia dróg tranzytowych przez miasta i miejscowości, skrzyżowania i przejścia dla pieszych, niepodatne otoczenie drogi).
Program Operacyjny BRD nie jest gotową receptą na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych lecz usystematyzowanym zbiorem zadań, których sukcesywna i wytrwała realizacja może doprowadzić do zmniejszenia zagrożenia zdrowa i życia uczestników ruchu drogowego.
Komentarze opinie