Samochody osobowe
Pomimo, luty jest kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce, to jednak obserwowany niekorzystny trend na szczęście nie znajduje jak dotychczas przełożenia na poziom produkcji krajowej, która w ubiegłym miesiącu wyniosła 42 609 sztuk, o ponad 5% więcej niż notowano w tym samym miesiącu roku ubiegłego. Równie dobrze, wygląda rezultat za okres 2 miesięcy bieżącego roku. Całkowita produkcja w tym okresie zamknęła się liczbą 84 567 sztuk, o 6,4% (79 475 aut) większą niż rok wcześniej. Taki stan jest wciąż zasługą dużego popytu poza granicami Polski, głównie w Europie Zachodniej. Z ponad 42 tys. wyprodukowanych w lutym samochodów, 40 003 auta, (czyli ponad 90%) znalazło swoich nabywców poza granicami Polski. Niestety, realizacja zapotrzebowania na "rodzimy" rynek wciąż traci dotychczasowe tempo wzrostu, czego dowodem są między innymi lutowe wyniki sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Wynik z lutego wynoszący 2 576 aut był gorszy od analogicznego miesiąca 2004 roku (4 789 aut) o około 45%, natomiast skumulowana produkcja była niższa w porównaniu do ubiegłorocznej o 35% (6 960 aut wobec 10 779).
Największym polskim producentem samochodów osobowych jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w lutym tego roku wynosi 55,6%. Drugą pozycję z wynikiem 24,3% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec lutego 14,4%. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 5,6%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,02%.
Pierwszą pozycję po dwóch miesiącach tego roku wśród produkowanych w Polsce modeli zajmuje Fiat Panda. Jego udział w całkowitej produkcji samochodów osobowych w Polsce wynosi 45%. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 16% udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 11% udziałem i Fiat Seicento z blisko 10% udziałem. Kolejne pozycje zajmują: Opel Agila z udziałem 9 % , FSO Lanos (5%), VW Transporter (3%) oraz FSO Matiz z 0,4 % udziałem w produkcji całkowitej.
Samochody dostawcze
Produkcja samochodów dostawczych utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie. W lutym wyprodukowano 8 777 samochody, o 125,9% więcej w stosunku do lutego roku ubiegłego (3 885 aut) i o 2% więcej niż w ubiegłym miesiącu. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za tak dobrym wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach, ponad 90% produkcji wysyłane jest na eksport.
Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w lutowej produkcji całkowitej, zdobył udział w wysokości 81,4%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 16,2% a na trzeciej Intrall (2,3% udziału).
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, niezmiennie cieszy się VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi prawie 60%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z blisko 22% udziałem. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec lutego 11,5%.
Komentarze opinie