Samochody osobowe
Pomimo pogłębiającego się kryzysu w sprzedaży nowych samochodów osobowych na rynku polskim, ich produkcja utrzymuje się na dobrym poziomie. Liczba 44 799 wyprodukowanych w marcu aut jest o ponad 5% większa niż w lutym, ale o 10% mniejsza niż w marcu 2004 roku, który jednak okazał się rekordowy pod względem wyprodukowanych aut w roku ubiegłym.
Uzyskany rezultat jest wciąż zasługą dużego popytu poza granicami Polski, głównie w Europie Zachodniej. Z prawie 45 tys. wyprodukowanych w marcu samochodów 42 624 auta, (czyli ponad 92%) znalazło swoich nabywców poza granicami Polski.
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w marcu tego roku wynosi 50,2%. Drugą pozycję z wynikiem 24,71% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec marca 18%. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 7,1%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,03%.
Pierwszą pozycję po trzech miesiącach tego roku wśród produkowanych w Polsce modeli zajął Fiat Panda. Jego udział w produkcji samochodów osobowych wyniósł po trzech miesiącach prawie 45%. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 15% udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 11,5% udziałem i Opel Agila z udziałem 9 %. Kolejne pozycje zajmują: Fiat Seicento z 6%, FSO Lanos (6%), VW Transporter (4,%) oraz FSO Matiz z 0,3 % udziałem w produkcji całkowitej.
Samochody dostawcze
Produkcja samochodów dostawczych nieznacznie spadła w porównaniu do ubiegłego miesiąca, lecz wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. W ciągu tego miesiąca wyprodukowano 7 456 pojazdy, o 5,37% mniej w stosunku do marca roku ubiegłego (7 879 aut) i 5,7% mniej niż w lutym roku bieżącego.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za takim wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach, ponad 90% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w marcowej produkcji całkowitej, zdobył udział w wysokości 84,8%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 13,3%.
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się niezmiennie VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi prawie 63%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z udziałem blisko 20%. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec marca 11,4%.
Komentarze opinie