Samochody osobowe
Pomimo że kwiecień jest kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce, to jednak obserwowany niekorzystny trend nie wpłynął znacząco na poziom produkcji krajowej, która w ubiegłym miesiącu wyniosła 45 756 sztuk, o 2% więcej niż notowano w marcu i tylko o 6% mniej niż w rekordowym kwietniu ubiegłego roku. Dobrze wygląda także rezultat z 4 miesięcy bieżącego roku. Całkowita produkcja w tym okresie zamknęła się liczbą 175 122 sztuki, o 1,8% (178 365 aut) mniejszą niż rok wcześniej.
Taki stan jest wciąż zasługą dużego popytu poza granicami Polski, głównie w Europie Zachodniej. Z ponad 45 tys. wyprodukowanych w kwietniu samochodów 42 806 aut, (czyli ponad 93%) znalazło swoich nabywców poza granicami Polski. Niestety, realizacja zapotrzebowania na "rodzimy" rynek traci dotychczasowe tempo wzrostu, czego dowodem są między innymi obecne wyniki sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Wynik kwietniowy wynoszący 2 950 aut był gorszy od analogicznego miesiąca 2004 roku (6 689 aut) o około 55%, natomiast skumulowana produkcja była niższa w porównaniu do ubiegłorocznej o 49% .
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w kwietniu tego roku wynosi 53,6%. Drugą pozycję z wynikiem 24,5% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec kwietnia 16,1%. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 5,8%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,05%.
Pierwszą pozycję po czterech miesiącach tego roku wśród produkowanych w Polsce modeli z wynikiem 77 375 sztuk, co stanowi 45% całkowitej produkcji, zajmuje Fiat Panda.
Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 15,5% udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 12% udziałem i Opel Agila z blisko 10% udziałem. Kolejne pozycje zajmują: Fiat Seicento z udziałem 9% , FSO Lanos (5%), VW Transporter (4,%) oraz FSO Matiz z 0,3 % udziałem w produkcji całkowitej.
Samochody dostawcze
Produkcja samochodów dostawczych od dwóch miesięcy nieznacznie spada, lecz wciąż utrzymuje się na dość wysokim poziomie. W kwietniu wyprodukowano 7 190 samochodów, o 13,2% więcej w stosunku do kwietnia roku ubiegłego (6 352 auta) i o 3,5% mniej niż w ubiegłym miesiącu. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za tak dobrym wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach, ponad 90% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w kwietniowej produkcji całkowitej, zdobył udział w wysokości 82,3%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 15,6% a na trzeciej Intrall (2,1% udziału). Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, niezmiennie cieszy się VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi prawie 65%. Za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z blisko 18% udziałem. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec kwietnia 11,5%.
Komentarze opinie