Samochody osobowe
Miesiące wakacyjne jak zwykle przynoszą spadek poziomu produkcji. Czas ten wykorzystywany jest na modernizację i remonty linii produkcyjnych oraz odpoczynek. Pomimo tego liczba 48 061 aut wyprodukowanych w lipcu jest tylko o 10% mniejsza niż w czerwcu i o 1,4% większa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Wynik za siedem miesięcy bieżącego roku, mimo że nieznacznie niższy niż notowany w analogicznym okresie roku ubiegłego, wciąż można uznać za dobry. Całkowita produkcja w tym okresie zamknęła się liczbą 302 155 sztuk, o 4,7% mniej niż rok wcześniej.
Rezultat ten jest zasługą utrzymującego się dużego popytu poza granicami Polski. Z ponad 43 tys. wyprodukowanych w lipcu samochodów ponad 93% znalazło swoich nabywców za granicą.
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w lipcu wynosi 55,3%. Drugą pozycję z wynikiem 22,2% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec lipca 16,2%. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 6,3%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,06%.
Pierwszą pozycję po siedmiu miesiącach wśród wytwarzanych w Polsce modeli, z niemal 45% udziałem w całkowitej produkcji samochodów osobowych zajmuje Fiat Panda. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 13,5% udziałem. Tuż za nim znajduje się wersja osobowa Volkswagena Caddy (11,6% udziału) i Fiat Seicento (10,6% udziału). Kolejne pozycje zajmują: Opel Agila z udziałem 8,7 %, FSO Lanos (6%), VW Transporter (4,8%) oraz FSO Matiz (0,38%). Należy odnotować, iż w tym miesiącu z taśmy w Gliwicach zjechało pierwsze 17 sztuk nowego Opla Zafiry, którego produkcja ma ruszyć pełną parą już we wrześniu.
Samochody dostawcze
Produkcja samochodów dostawczych, podobnie jak samochodów osobowych również zmniejszyła się w porównaniu do ubiegłego miesiąca i zanotowała najniższy poziom od początku roku. W ciągu tego miesiąca wyprodukowano 5 499 aut, o 20% mniej w stosunku do czerwca, wciąż jednak o ponad 22% więcej niż w lipcu 2004 r. Wynik skumulowany wynoszący 52 625 samochodów jest wyższy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 30%.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za takim wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach - 91% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w lipcowej produkcji całkowitej zdobył udział w wysokości 81%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 16,8%. Udział trzeciej w rankingu firmy Intrall wyniósł 2,2%
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim jak i za granicą, cieszy się niezmiennie VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi prawie 66%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z udziałem blisko 16%. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec lipca 12,6%.
Komentarze opinie