Produkcja samochodów osobowych we wrześniu zamknęła się liczbą 49 349 sztuk, o 5,85% większą w porównaniu do września ubiegłego roku. W porównaniu do poprzedniego miesiąca - sierpnia, produkcja wzrosła o ponad 100%. To przede wszystkim efekt wznowienia produkcji po przerwie wakacyjnej w niektórych zakładach.
Całkowita produkcja samochodów osobowych wyniosła w ciągu dziewięciu miesięcy 375 761 sztuk, o 3,06% mniej niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Przyczyną takiego stanu wydaje się być wciąż niski popyt na nowe auta na rynku krajowym, gdyż zainteresowanie "polskimi produktami" na rynkach europejskich jest wciąż wysokie.
Z prawie 50 tys. wyprodukowanych we wrześniu samochodów, ponad 46 tys. (czyli ponad 93%) znalazło swoich nabywców poza granicami Polski.
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych we wrześniu tego roku wynosi prawie 54%. Drugą pozycję z udziałem 22 % zajmuje Opel, a trzecią - Volkswagen. Jego udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec września 17%. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem blisko 7,5%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,08%.
W przypadku wyników wrześniowych jedynie Opel zmniejszył produkcję o 17,09%. Pozostałe firmy odnotowały znaczny wzrost, oscylujący pomiędzy 4,15% (Fiat) a 244% (Intrall).
Pierwszą pozycję wśród produkowanych w Polsce modeli z niemal 45-procentowym udziałem zajmuje Fiat Panda. Na drugim miejscu lokuje się Opel Astra z 14% udziałem, a za nim znajdują się Volkswagen Caddy (12%) i Fiat Seicento (blisko 10%). Kolejne pozycje zajmują: Opel Agila, FSO Lanos, VW Transporter, FSO Matiz oraz Opel Zafira.
Samochody dostawcze
Produkcja samochodów dostawczych, podobnie jak osobowych, była wyższa niż w ubiegłych miesiącach. Liczba 7 609 pojazdów to o 66,9% więcej w stosunku do sierpnia i o prawie 6,6% więcej niż we wrześniu roku ubiegłego. Wynik sumaryczny od początku roku wyniósł 64 793 auta i jest to o 21,5% więcej niż w roku ubiegłym.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za tak dobrym wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach; ponad 91% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który we wrześniowej produkcji stanowił blisko 82%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 15,9%.
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się niezmiennie VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi ponad 67%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z udziałem 15%. Na trzecim miejscu znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec września 12%.
Komentarze opinie