Pomimo panującego kryzysu w sprzedaży nowych samochodów na rynku polskim, ich produkcja wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Wyniosła ona w październiku 52 599 sztuk, o 19,34% więcej w porównaniu do października ubiegłego roku i o niecałe 7% więcej niż w miesiącu ubiegłym. Dobrze wygląda także rezultat z pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku. Całkowita produkcja w tym okresie zamknęła się liczbą 428 360 sztuk, zaledwie o 0,8% mniejszą niż rok wcześniej.
Taki stan to zasługa dużego popytu poza granicami Polski, głównie w Europie Zachodniej. Zaledwie 6,14% (26 288 sztuk) produkcji zostało przeznaczone na rynek lokalny. Niestety, w porównaniu do roku ubiegłego jest to liczba o około 44% mniejsza. Obserwowany spadek jest właśnie wynikiem wspomnianego już wcześniej kryzysu. Natomiast produkcja na eksport, która wyniosła 402 072 sztuki zwiększyła się o 4,36%.
Największym polskim producentem jest Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w październiku tego roku wynosi 52,72%. Drugą pozycję z wynikiem 22,96% zajmuje Opel. Trzecia pozycja przypadła w udziale firmie Volkswagen. Jej udział w rynku producentów krajowych wyniósł na koniec października 16,75%. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę całość produkcji, tzn. zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, to VW ustępuje tylko Fiatowi. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 7,5%. Udział firmy Intrall, aktualnego producenta samochodów Honker, wynosi 0,1%.
Pierwszą pozycję po dziesięciu miesiącach wśród produkowanych w Polsce modeli z blisko 43% udziałem zajmuje Fiat Panda. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 13,6% udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 11,8% udziałem i Fiat Seicento z 9,8%. Kolejne pozycje zajmują: Opel Agila z udziałem 7,7%, FSO Lanos (7,1%), VW Transporter (5%), Opel Zafira (1,6%) oraz FSO Matiz z 0,3 % udziałem w produkcji całkowitej.
Samochody dostawcze
Chociaż produkcja samochodów dostawczych nieznacznie spadła w porównaniu do ubiegłego miesiąca to wciąż jednak utrzymuje się na dość wysokim poziomie. W ciągu tego miesiąca wyprodukowano 7 016 pojazdów, o 11,6% mniej w stosunku do października roku ubiegłego i o 8% mniej niż we wrześniu 2005 roku.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za takim wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na polskie produkty (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na innych rynkach. Ponad 90% produkcji wysyłane jest na eksport. Wysoki popyt dotyczy w szczególności Volkswagena, który w październikowej produkcji całkowitej, zdobył udział w wysokości 81,7%. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 16,2%.
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się niezmiennie VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi ponad 66%. Tuż za nim plasuje się drugi model tej samej firmy - Transporter z udziałem na poziomie 15%. Na trzeciej pozycji znajduje się natomiast Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec października 12,1%.
Komentarze opinie