W lipcu produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 60 269 sztuk i była mniejsza niż miesiąc wcześniej (o 3,6%) i niż rok wcześniej (o 6,4%); jednak licząc od początku roku - wzrosła o 3,4% i wynosi 442 081 sztuk.
W lipcu wyprodukowano w Polsce 50 880 aut osobowych i 9 389 samochodów użytkowych. W ujęciu sumarycznym wielkość tegorocznej produkcji wyniosła odpowiednio 378 109 aut i 63 972 auta. Dla samochodów osobowych uzyskany wynik oznacza 4,2% wzrostu w stosunku do ub. roku, dla pojazdów dostawczych - 1,2% spadku. Tym samym udział pierwszej grupy aut w rynku krajowym zwiększył się do 85,5% (z 84,9%), a drugiej zmalał do 14,5% (z 15,1%).
Samochody osobowe
Na pozycji lidera umocnił się Fiat Auto Poland, który wyprodukował od początku roku 195 766 aut, o 15,8% więcej niż przed rokiem, a tym samym zwiększył swój udział w rynku do 51,8% (z 46,6% rok wcześniej). Drugim producentem w kraju jest Opel Polska. Z taśm gliwickiej fabryki zjechało do końca lipca 100 428 aut, o 12,9% mniej niż w ubiegłym roku, a udział w rynku zmniejszył się z 31,8 do 26,6%. Trzecią firmą jest Volkswagen Poznań. W Polsce w ciągu siedmiu miesięcy powstały 43 343 niemieckie auta, o 21,9% mniej niż przed rokiem. Do VW należy obecnie 11,5% rynku (wobec 15,3% rok wcześniej). Największy procentowy wzrost tegorocznej produkcji samochodów osobowych osiągnęła FSO: wynik 38 537 nowych aut jest o 67,9% większy niż w analogicznym okresie ub. roku, a udział w rynku wzrósł z 6,3 do 10,2%. Intrall Polska wyprodukował w tym roku zaledwie 35 pojazdów, co oznacza ponad 65-procentowy spadek.
Systematycznie rośnie udział samochodów wyprodukowanych w Polsce, które trafiają na eksport. Obecnie jest ich 96,9%, podczas gdy tylko 3,2% pozostaje w kraju; przed rokiem proporcje te wynosiły 96,3%:3,7%.
Samochody dostawcze
Produkcję samochodów dostawczych w Polsce zdominował Volkswagen. Z taśm montażowych niemieckiej firmy zjechało od początku roku 54 176 aut, o 23,6% więcej niż przed rokiem. Udział w rynku wynosi na koniec lipca 84,7% (rok wcześniej 67,8%). Volkswagen jest jedyną firmą, która zwiększyła produkcję na terenie Polski. Zarówno Fiat Auto Poland, jak i Intrall Polska, wykazały spadki tegorocznej produkcji, odpowiednio o 51,4% (do poziomu 9 723 sztuki) i o 91,8% (do poziomu 73 sztuki).
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, w segmencie pojazów dostawczych coraz więcej wyprodukowanych w Polsce aut trafia na rynki zagraniczne. W okresie siedmiu miesięcy 2007 roku wyeksoprtowano 60 646 sztuk (94,8%), jedynie 3 326 aut pozostało w kraju (5,2%). W ubiegłym roku stosunek eksportu do produkcji na rynek krajowy wynosił 92,5 do 7,5.
Komentarze opinie