W 2005 r. produkcja wszystkich autobusów w naszym kraju osiągnęła poziom 2 753 sztuk, czyli o 214 egzemplarzy więcej niż rok wcześniej. Według firmy JMK, oznacza to dynamikę wzrostu na bardzo przyzwoitym poziomie prawie 8,4%.
Znając sytuację na rynku w ubiegłym roku (spadek sprzedaży o 2,21%), łatwo można się domyślić, że ten dobry wynik to przede wszystkim zasługa eksportu, który w 2005 r. osiągnął pułap 1 903 pojazdów, czyli o 287 sztuk więcej niż przed rokiem (+17,75%). To oznacza, że najwięksi eksporterzy autobusów z naszego kraju są jednocześnie największymi producentami. Wynika to z wciąż ograniczonego potencjału rodzimego rynku i bardzo silnej na nim konkurencji. Przykład Solarisa ewidentnie pokazuje, że jeżeli chce się rozwijać produkcję pojazdów do naprawdę dużych rozmiarów, trzeba koniecznie tworzyć zagraniczne rynki zbytu.
Warto dodać, że zagraniczne koncerny, które mają autobusowe fabryki w naszym kraju, czyli: MAN (Tarnowo Podgórne i Starachowice), Scania (Słupsk), Volvo (Wrocław) i Cacciamali-Kapena (Słupsk), wytworzyły w 2005 r. łącznie 1 658 egzemplarzy, czyli 60%-owy udział w całkowitej sumie (po pierwszej połowie 2005 r. wskaźnik wyniósł 54,37%). Pozostała część, czyli 40%, należy do polskich producentów (po pierwszej połowie 2005 r. było to 45,63%), z których zdecydowanie najlepiej radzi sobie Solaris Bus & Coach.
Największym producentem autobusów w Polsce jest firma Volvo, która odnotowała rekordowy wynik 600 wyprodukowanych autobusów, czyli o 85 sztuk więcej niż w 2004 r. (+16,5%). Minimalnie gorszy rezultat osiągnął MAN, który uplasował się w rankingu na drugim miejscu z sumą 591 wytworzonych egzemplarzy (wzrost o 8 sztuk; +1,37%). Warto wspomnieć, że fabryki w Sadach i Starachowicach opuściło dodatkowo 456 szkieletów konstrukcyjnych i 84 autobusy niekompletne (tzw. semibusy). Wielką "trójkę" zamyka polski producent - Solaris Bus & Coach. Wielkopolska firma zwiększyła liczbę wytworzonych konstrukcji o 96 sztuk (+23,7%). Do tego trzeba dodać jeszcze trolejbusy, których łącznie firma wyprodukowała 109 (o 23 więcej niż w 2004 r.; +26,74%).
Drugi z rodzimych producentów - Autosan - zajmuje na liście rankingowej dość odległą piątą pozycję (za Scanią) z produkcją na poziomie 259 sztuk. Sanocka firma coraz lepiej radzi sobie w sprzedaży eksportowej - w tym roku rozwinęła zagraniczną współpracę m.in. z rynkiem angielskim, węgierskim i szwedzkim, jednak to nie wystarczyło, aby powstrzymać spadek produkcji o 25,78% (90 sztuk). Ponadto swoich sił w eksporcie cały czas próbują Solbus i AMZ Kutno.
Warto dodać, że zachodnioeuropejski rynek jest praktycznie zmonopolizowany przez pięć wielkich koncernów: EvoBus (Mercedes-Benz i Setra), MAN, Irisbus, Volvo i Scania, co też jest szansą dla mniejszych producentów z Polski, wytwarzających tańsze, ale równie dobre jakościowo produkty.
Komentarze opinie