Salon Samochodowy Frankfurt 2007 jest sceną europejskiej premiery najnowszego zielonego samochodu koncepcyjnego KIA Motors Corporation. Prezentowany pod roboczą nazwą Eco-ceed pojazd jest kolejną wersją doskonale znanego hatchbacka KIA ceed, która powstała pod kątem wyraźnego ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin - bez szkody dla osiągów czy dynamiki jazdy.
Kliknij, aby powiększyćWywodzący się z trzydrzwiowego hatchbacka Pro-ceed z żywiołowym lecz oszczędnym silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi Eco-ceed jest w zamyśle bardziej ekologiczną odmianą modelu bazowego. Dzięki istotnym, choć niewielkim modyfikacjom zużycie paliwa obniżono do zaledwie 3,9 l/100 km, a emisję dwutlenku węgla nawet do 104 g/kilometr.
Silnik wciąż rozwija moc 115 KM, identyczne jak w modelu bazowym pozostaje także niezależne zawieszenie pojazdu oraz układ hamulcowy (tarcze na czterech kołach), tak więc Eco-ceed dostarczać może niemniejszych wrażeń z jazdy niż samochód ceed z produkcji seryjnej.
Ulepszona aerodynamika
Znakomite osiągi, niewielkie zużycie paliwa i niską emisję spalin Eco-ceed zawdzięcza w znacznej mierze ulepszonej aerodynamice karoserii i podwozia. Efektem jest spadek współczynnika oporu powietrza Cx z 0,33 (w przypadku 5-drzwiowego modelu ceed i 3-drzwiowego modelu Pro-ceed) do 0,29 - a więc o niebagatelne 11%.
Precyzyjna identyfikacja elementów wymagających poprawy aerodynamiki nie byłaby możliwa bez modelowania komputerowego i prób w tunelu aerodynamicznym. W stosunku do standardowego modelu ceed - i tak już dostatecznie opływowego - obniżono o 15 mm wysokość zawieszenia, zainstalowano przednie, środkowe i tylne osłony zespołów nadwozia, profilowane listwy krawędziowe nadkoli oraz zmodyfikowaną kratę chłodnicy wszystko w celu wygładzenia i zoptymalizowania przepływów strug powietrznych wokół bryły pojazdu.
Eco-ceed osadzony jest na specjalnych obręczach ze stopu lekkiego o niskim stopniu turbulencji bocznej oraz ogumieniu Michelin Energy 205/50 R17, charakteryzującym się ultra-niskimi oporami toczenia.
Zaawansowana elektronika i obniżone opory wewnętrzne silnika
Samochód koncepcyjny Eco-ceed napędzany jest silnikiem wysokoprężnym drugiej generacji 1.6 U, który już dzisiaj spełnia wymogi kolejnej normy emisji spalin Euro 5, obowiązującej od stycznia 2011 roku.
Modyfikacje tego silnika w celu redukcji zużycia paliwa i emisji spalin obejmują: obniżenie ciśnienia doładowania, zmianę charakterystyki wtrysku i wydechu a także zmniejszenie wewnętrznych oporów tarcia. Pozwala to zwiększyć ogólną sprawność jednostki napędowej, a tym samym wpływa na obniżenie apetytu na paliwo i redukcję emisji spalin.
W porównaniu z aktualnie produkowanym modelem ceed, zużycie paliwa pojazdu koncepcyjnego spadło o ok. 0,8 l/100 km (17%) a emisja CO2 - o 20 g/kilometr.
Jako uzupełnienie zmian w aerodynamice i silniku Eco-ceed posiada nowy system ISG (Idle Stop&Go) wraz z układem Smart Battery Power Management, skonstruowanym przez KIA wspólnie z firmą Bosch. System ten powoduje automatyczne ładowanie akumulatora podczas hamowania i wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu się pojazdu. W typowych warunkach ruchu miejskiego - częstym ruszaniu i zatrzymywaniu - działanie ISG bardzo poważnie obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia.
Status systemów w Eco-ceed monitorowany jest przez inteligentny moduł kontrolny (ECU), sterujący rozrusznikiem. W przypadku zatrzymania się pojazdu - na przykład pod światłami na skrzyżowaniu - to właśnie do modułu ECU należy decyzja o wyłączeniu silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu ilość energii pozostałej w akumulatorze nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika - program Idle Stop&Go nie będzie kontynuowany.
Jest to więc sposób na bezproduktywne zużywanie paliwa i nieuzasadnioną emisję spalin, gdyż uruchomienie silnika następuje dopiero po załączeniu pierwszego biegu w skrzyni przekładniowej.
Kliknij, aby powiększyćWięcej przełożeń, niższe obroty, mniej paliwa
Koncepcyjny Eco-ceed wyposażony jest w manualną, sześciostopniową skrzynię biegów o zmodyfikowanych przełożeniach w miejsce standardowej skrzyni pięciobiegowej. Wyższe przełożenia na biegu czwartym, piątym i szóstym skutkują niższą prędkością obrotową silnika - tym samym obniżając zużycie paliwa oraz hałasy i drgania zespołu napędowego (NVH) w czasie szybszych jazd pozamiejskich czy autostradowych.
Przełożenia biegów - pierwszego, drugiego i trzeciego nie zostały zmienione, co umożliwia zachowanie przyspieszeń i dynamiki modelu bazowego ceed.
W utrzymaniu optymalnej sprawności napędu pomaga wyświetlacz właściwego przełożenia w zestawie wskaźników sterowany modułem kontrolnym ECU. Na wyświetlaczu pojawia się komunikat o numerze optymalnego biegu dla danej prędkości pojazdu oraz o momencie zmiany przełożenia w zależności od aktualnego tempa ruchu i prędkości obrotowej silnika.
Niższa masa własna pojazdu
W celu obniżenia masy własnej pojazdu Eco-ceed otrzymał zestaw naprawczy ogumienia zamiast kompaktowego (dojazdowego) koła zapasowego, w jakie wyposażone są obecnie produkowane modele ceed.
Przyszłość w kolorze zielonym
Proekologiczny samochód koncepcyjny Eco-ceed należy do reprezentantów przyjętej przez KIA wizji przyszłościowego rozwoju pojazdów nowej generacji, przyjaznych środowisku naturalnemu człowieka i paliwo-oszczędnych, a wciąż atrakcyjnych dla nabywcy pod względem sportowej stylizacji i przyjemności z jazdy.
Komentarze opinie