Miejski Ośrodek Sztuki / Galeria BWA zaprasza na otwarcie wystawy pt. „Poszerzenie pola walki”. Wernisaż odbędzie się w sobotę, 3 października, o godz. 17:00.
Poszerzenie pola walki to prezentacja studentów i prowadzących Pracownię Filmu Eksperymentalnego w Akademii Sztuki w Szczecinie. W wystawie biorą udział artyści: Hubert Czerepok, Robert Mleczko, Horacy Muszyński, Teresa Otulak, Andrzej Pater, Rafał Żarski.
Kurator wystawy – Hubert Czerepok
Kurator galerii – Zbigniew Sejwa
Tytuł jest luźnym nawiązaniem do książki Michela Houellebecq’a. Prace prezentowane na wystawie podejmują wątki poboczne, pozornie nieinteresujące, niewystarczająco atrakcyjne dla sztuki.
W pewien sposób celem wystawy jest odwrócenie uwagi od tematyki powszechnie eksploatowanej przez artystów współczesnych.
PRACOWNIA FILMU EKSPERYMENTALNEGO
Katedra Fotografii i Filmu Eksperymentalnego
Wydział Malarstwa i Nowych Mediów
Akademia Sztuki w Szczecinie
Prowadzący: dr hab. Hubert Czerepok, mgr Robert Mleczko
Pracownia Filmu Eksperymentalnego w Akademii Sztuki w Szczecinie jest pracownią sprofilowaną na kształcenie w dziedzinie kina awangardowego i eksperymentalnego. Studenci zgłębiają podstawy języka filmowego, jednocześnie uczą się przełamywania konwencji gatunkowych obowiązujących w kinie. Celem Pracowni jest wykształcenie wrażliwych i kreatywnych twórców, dla których przestrzeń obrazu kinematograficznego jest obszarem eksperymentu i poszukiwania. Proces edukacyjny to przede wszystkim realizowanie własnych projektów filmowych – odpowiedzi na zadane w Pracowni tematy, udział w dyskusjach, a także pokazy uznanych twórców kina awangardowego i eksperymentalnego.
Zajęcia w Pracowni Filmu Eksperymentalnego polegają na merytorycznym przygotowaniu studenta do rozpoczęcia pracy filmowca – eksperymentatora oraz „opiece artystycznej“ podczas realizacji obrazów filmowych.
W czasie zajęć w Pracowni studenci zaznajamiają się ze strategiami badawczymi przygotowującymi do realizacji filmu oraz poznają formy pracy reżyserskiej. Każde ćwiczenie realizowane przez studenta ma charakter odrębnego projektu, w którym eksperymentuje on/ona z formą filmową. Konsultowanie procesu realizacji każdego ćwiczenia / zadania uświadomić ma złożoność pracy nad filmem.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z różnymi gatunkami filmowymi: dokument/mockument, teledysk, etiuda fabularna, re-enactment, film found footage itd. W każdym z realizowanych projektów filmowych szczególnie istotne jest indywidualne, niekonwencjonalne podejście do tematu i eksperymentowanie z formą. Zajęcia odbywają się w formie konsultacji z prowadzącymi, podczas których istotnym elementem są otwarte dla wszystkich dyskusje na temat bieżąco realizowanych filmów.
Granice pomiędzy sztukami wizualnymi a kinem zacierają się, wielu artystów wizualnych realizuje projekty filmowe, natomiast filmowcy prezentują swoje dzieła w galeriach sztuki współczesnej. Nauka umiejętnego budowania narracji filmowej i jej celowe wykorzystywanie w realizacji własnych eksperymentalnych form filmowych ma na celu podniesienie ich jakości merytorycznych i artystycznych.
W Pracowni Filmu Eksperymentalnego szczególną uwagę zwraca się na uzasadnione użycie medium filmu, a co za tym idzie wykorzystywanie jego rozmaitych form narracji dla każdego projektu indywidualnie. Kluczowym elementem jest poszerzenie świadomości języka filmowego u studentów, zapoznanie ich z historią eksperymentu w filmie oraz uświadomienie roli procesu/czasu w tworzeniu dzieła filmowego. Filmy realizowane w Pracowni są ćwiczeniami, które zapoznają studentów z szeregiem strategii reżyserskich, montażowych i postprodukcyjnych koniecznych do ukształtowania absolwenta świadomego wagi innowatorstwa w filmie.
Różnorodność ćwiczeń ma na celu „przeprowadzenie” studenta przez szereg eksperymentów filmowych, dzięki którym będzie mógł on/ona uświadomić sobie, że przestrzeń filmu jest przestrzenią wolności i kreacji.
Komentarze opinie