1 marca br. Kierownictwo resortu transportu i budownictwa przyjęło sprawozdanie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nt. stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań realizowanych w tym zakresie w 2005 r.
Ze sprawozdania wynika, iż działania podjęte w 2005 r. przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego znacznie zmniejszyły liczbę wypadków drogowych (o prawie 3 tys.), co można uznać za bardzo duży postęp w porównaniu z rokiem 2004. Udało się również znacząco zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.
W 2005 r. zaistniało 48100 wypadków drogowych, w których zginęło 5444 osób, a 61191 zostało rannych. W porównaniu do roku 2004 jest to:
ˇ mniej wypadków o 2969, tj. o 5,8%,
ˇ mniej zabitych o 268, tj. o 4,7%,
ˇ mniej rannych o 3470, tj. o 5,4%.
W 2005 r. nastąpił znaczny wzrost liczby ujawnionych przypadków kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu (wypadki te charakteryzują się z reguły dużą ciężkością). Jednak nadal powodem powstawania największej liczby wypadków śmiertelnych na drogach (prawie 30%) jest nadmierna prędkość.
Z powyższego wynika, że lista największych zagrożeń w ruchu drogowym w Polsce zbieżna jest z tymi w Unii Europejskiej: nadmierna i niedostosowana do warunków prędkość, alkohol, młodzi kierowcy, ciężkość wypadków i brak stosowania urządzeń ochronnych, narażenie niechronionych użytkowników dróg oraz czarne punkty. Aby nasze działania prewencyjne były zbieżne z unijnymi pod kątem podejścia do zagadnienia bezpieczeństwa ruchu, należy nadal konsekwentnie realizować działania wskazane w Programie GAMBIT 2005, czyli:
uchwalić ustawę o osobach kierujących pojazdami i wprowadzić wynikający z niej system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców oraz wprowadzić ustawowy obowiązek jazdy z włączonymi światłami przez cały rok;
zwiększać kontrole Policji, szczególnie z wykorzystaniem urządzeń do automatycznego pomiaru prędkości pojazdów oraz zwiększać liczbę kar nakładanych (w stosunku do liczby udzielanych pouczeń) na osoby naruszające przepisy ruchu drogowego, a we współpracy z wymiarem sprawiedliwości wzmocnić społeczną świadomość nieuchronności kar za łamanie przepisów ruchu drogowego;
nieustannie edukować społeczeństwo w zakresie bezpiecznych zachowań na drodze przy wykorzystaniu środków masowego przekazu i współpracy z instytucjami pozarządowymi, fundacjami, firmami ubezpieczeniowymi itp., a także promować działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wykorzystując osoby o wysokim autorytecie politycznym, medialnym i społecznym;
kontynuować realizację pilotażowych Regionalnych Programów Poprawy BRD oraz rozszerzyć zakres działań związanych z niechronionymi użytkownikami dróg, uspokojeniem ruchu, likwidacją czarnych punktów, monitoringiem ruchu, a także budową przy drogach krajowych sieci bezpiecznych parkingów dla samochodów ciężarowych;
przeszkolić jak największą liczbę specjalistów i pracowników różnych szczebli zajmujących się zagadnieniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Komentarze opinie