Reklama

Polska: Wyniki sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w sierpniu

18/09/2006 12:47
W sierpniu 2006 roku sprzedano na polskim rynku 17 517 nowych samochodów osobowych, o 7,7% mniej niż w poprzednim miesiącu, i o 1,4% mniej niż rok wcześniej. Wynik skumulowany wyniósł 156 279 sztuki. To wynik o 6,3% mniejszy niż uzyskany w analogicznym okresie ubiegłego roku.Samochody osobowe W sierpniu 2006 roku sprzedano na polskim rynku 17 517 nowych samochodów osobowych, o 7,7% mniej niż w poprzednim miesiącu (18 984 szt.) i o 1,4% mniej niż rok wcześniej (17 766 sztuk). Biorąc pod uwagę średnią dzienną sprzedaż, która wyniosła w ósmym miesiącu roku zaledwie 674 auta, to zdecydowanie najniższy wynik od początku roku (dla porównania - w lipcu było to 730 sztuk, a w pierwszym półroczu kolejno 713, 754, 802, 832, 819 i 840 sztuk). O ile można stwierdzić, że drugi miesiąc wakacji jest zwykle jednym z najsłabszych miesięcy na rynku samochodowym, mniejszy od tegorocznego rezultat sierpniowy odnotowano ostatnio w 1994 roku (17 252 sztuki). Sumaryczna sprzedaż nowych aut od początku roku wyniosła 156 279 sztuk, o 6,3% (10 511 aut) mniej niż przed rokiem. Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się wyraźnie Toyota. Wynik skumulowanej sprzedaży w wysokości 19 852 auta (o 3,9% większy niż rok wcześniej) daje japońskiemu producentowi 12,7% udziału w rynku (przed rokiem 11,5%). Miesięczny wynik w sierpniu również był większy niż w ubiegłym roku: 2 281 aut oznacza wzrost o 6,5%. Druga lokata należy do Skody, która sprzedała od początku roku 18 327 swoich samochodów, o 4,9% mniej niż przed rokiem. Mimo spadku sprzedaży na przestrzeni roku czeska marka zwiększyła udział w rynku z 11,6 do 11,7%. W sierpniu pojazdy Skody znalazły 2 104 nabywców (-3,1%). Na trzecie miejsce powrócił Opel z wynikiem 16 278 sprzedanych aut i udziałem w rynku na poziomie 10,4% (rok wcześniej 8,9%). Tegoroczna sprzedaż Opla wykazała wzrost zarówno w ujęciu sumarycznym - o 9,9%, jak i miesięcznym - 1 773 sztuki, +21,9%. Cztery kolejne pozycje zajęły marki o malejącej tendencji sprzedaży. Poza podium znalazł się Fiat - rezultat od początku roku wynosi 16 258 aut (zaledwie o 20 sztuk mniej od Opla), a w sierpniu 1 509 aut (odpowiednio o 2,5% i o 8,7% mniej niż rok wcześniej). Udział marki w rynku zwiększył się z 10,0 do 10,4%. Piąty na liście Ford odnotował dotkliwy spadek sprzedaży skumulowanej - 11 864 auta (-11,4%), mimo że sierpniowy wynik był tylko o 1,6% mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 1 335 sztuk. Udział Forda w rynku zmniejszył się z 8,0 do 7,6%. Szósta lokata należy ponownie do Renault. Na zakup samochodów tego francuskiego producenta zdecydowało się w ciągu ośmiu miesięcy 10 747 klientów, o 13,7% mniej niż rok wcześniej, z czego w sierpniu 1 054 osoby (-15,9%). Udział rynkowy Renault spadł z 7,5 do 6,9%. Inny producent samochodów znad Sekwany - Peugeot również osiągnął w Polsce gorsze wyniki niż w poprzednim roku: sprzedaż sumaryczna wyniosła 9 764 auta (-10,8%); sprzedaż sierpniowa - 1 148 aut (-0,7%); udział w rynku spadł z 6,6 do 6,3%. Ósmą lokatę sprzed miesiąca utrzymał Volkswagen. Wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 8 571 aut, o 9,5% większy niż przed rokiem, pozwolił na wzrost udziału w rynku z 4,7 do 5,5%. Sierpniowy rezultat niemieckiej marki - 1 349 aut (czwarty w miesięcznym zestawieniu) wykazał najwyższy w czołówce wskaźnik wzrostu - 47,8%. Najbardziej drastyczny spadek wśród najpopularniejszych marek polskiego rynku odnotował natomiast Citroen. Sprzedaż sumaryczna - 7 839 sztuk - jest o 19,6% mniejsza niż rok wcześniej, a miesięczna - 781 sztuk - o 31,6% mniejsza niż w ubiegłym roku. Udział Citroena wynosi obecnie 5,0% (5,9% przed rokiem). Pierwszą dziesiątkę notowania zamyka niemal tradycyjnie Honda. Samochody tej marki znalazły 6 200 nabywców, o 13,0% mniej niż w poprzednim roku, jednak wynik uzyskany w sierpniu - 847 sztuk - wykazał wzrost o 5,5% w stosunku do analogicznego miesiąca ub. roku. Udział Hondy w rynku stanowi nieco mniej niż 4,0%. Rosnącą tendencję utrzymuje sprzedaż samochodów z "wyższej półki": w drugiej dziesiątce podsumowania reprezentują je m.in. Audi (1 889 sztuk, +15,8%), Mercedes (1 861 sztuk, +18,8%), Volvo (1 737 sztuk, +12,2%) czy BMW (1 180 sztuk, +15,9%), a w trzeciej: Subaru (783 sztuki, +32,7%), Alfa Romeo (417 sztuk, +26,0%), Lexus (402 sztuki, +100%), Jeep (307 sztuk, +26,9%), Saab (267 sztuk, +84,1%) i Land Rover (265 sztuk, +30,5%). Rekordowy wskaźnik wzrostu w skali rynku należy ponownie do marki Ssangyong. Samochody tego producenta znalazły 186 nabywców, co oznacza wzrost w ciągu roku o 447,0%. W sierpniu został sprzedany kolejny, trzeci od początku roku, egzemplarz samochodu marki Maybach. Samochody dostawcze Bardziej optymistycznie wygląda sytuacja na rynku samochodów dostawczych. Wynik po ośmiu miesiącach roku wynosi 24 284 sztuki i jest o 11,3% (2 465 sztuk) większy niż ubiegłoroczny. Sprzedaż pojazdów użytkowych w sierpniu wyniosła 3 096 sztuk, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 24,9%. Sierpniowy wynik jest czwartym rezultatem miesięcznym od początku roku (większe odnotowano w marcu - 3 405 szt., w maju - 3 301 szt. i w czerwcu - 3 457 szt.) i najlepszym sierpniowym wynikiem na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Spośród 19 marek, dostępnych na polskim rynku, tylko pięć uzyskało mniejszą sprzedaż niż przed rokiem; wskaźniki wzrostu pozostałych wahają się od 2,4% w przypadku Opla, po imponujące 395,3% dla Nissana (11. lokata, 847 sztuk), 713,8% dla Mitsubishi (15. lokata, 236 sztuk), czy rekordowe wręcz 3 687,5% dla marki GAZ (13. lokata, 303 pojazdy). Najchętniej kupowaną przez Polaków marką jest niezmiennie Fiat. Wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 5 112 aut, o 3,2% większy niż rok wcześniej, daje producentowi ponad 21,0% udziału w rynku. W sierpniu zakupu pojazdów Fiata dokonało 469 osób, o 16,7% mniej niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Renault, który wykazał najbardziej dynamiczny wzrost w ścisłej czołówce rynku: wynik 3 258 sprzedanych aut jest o 52,5% większy niż rok wcześniej. Pozwoliło to zwiększyć również udział w rynku z 9,8 do 13,4%. W znacznym stopniu przyczynił się do takiego wyniku sierpień: w ósmym miesiącu pojazdy Renault kupiło 372 klientów (+120,1%). Trzecia lokata należy do Volkswagena, który sprzedał łącznie 2 934 samochody (-15,4%), w tym 391 sztuk w sierpniu (-14,6%). Niemiecki producent zmniejszył swój udział w rynku z 15,9 do 12,1%. Czwartą pozycję zajmuje ponownie Ford z wynikiem 2 369 aut, o 10,9% większym niż przed rokiem (w sierpniu 222 pojazdy, -8,6%) i udziałem w rynku na poziomie sprzed roku (9,8%), a piątą - Peugeot - 1 720 aut, wzrost o 22,4%, w tym w sierpniu 287 sztuk, 17,6% wzrostu. Udział Peugeot zwiększył się w ciągu roku z 6,4 do 7,1%. Niemal 13-procentowy spadek sprzedaży sumarycznej wykazał Mercedes (1 549 sztuk), mimo że wynik sierpniowy (224 sztuki) jest o 32,5% większy niż rok wcześniej. Udział marki spadł z 8,2 do 6,4%. Dwaj kolejni producenci na liście osiągnęli lepsze rezultaty niż w ubiegłym roku: Opel awansował na siódmą pozycję z wynikiem 1 509 sprzedanych samochodów i wzrostem o 2,4% (w sierpniu 270 sztuk, wzrost o 69,8%), wyprzedzając Citroena - 1 481 sztuk, wzrost o 42,5% (w sierpniu 173 auta, 74,8% wzrost). Udziały procentowe obu marek w rynku wynoszą obecnie odpowiednio 6,2% (przed rokiem 6,8%) i 6,1% (przed rokiem 4,8%). Dalsze lokaty w rankingu najchętniej kupowanych na rynku pojazdów dostawczych należą do Intralla (874 sztuki, spadek o 23,7%; w sierpniu 109 aut, 19,3% spadku) i Kii (854 sztuki, wzrost o 11,3%; w sierpniu 156 aut, 90,2% wzrostu
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do