Reklama

Polska: Wymóg badań technicznych używanych aut sprowadzanych z UE

03/01/2007 20:15
Zgodnie z trybem określonym w art. 226 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Komisja Europejska prowadzi przeciwko Polsce postępowanie, dotyczące zawartego w polskim ustawodawstwie wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce. W zarzutach formalnych zastrzeżenia KE budzi kwestia obowiązku przeprowadzenia ww. badania, wobec braku takiego obowiązku w odniesieniu do pojazdów eksploatowanych w kraju. Taka sytuacja jest postrzegana jako bariera w handlu wewnątrzwspólnotowym.W zarzutach formalnych zastrzeżenia KE budziły ponadto kwestie dotyczące obowiązku uzyskania karty pojazdu, wyższe koszty rejestracji sprowadzanych samochodów używanych, oraz obowiązek przedstawienia zaświadczenia o zapłacie VAT lub o zwolnieniu z takiego obowiązku. Odpowiedź na te zarzuty, zatwierdzona przez Komitet Europejski Rady Ministrów, w której strona polska wnosiła o zaprzestanie wszczętego postępowania, została przekazana KE 1 września 2005 r. W uzasadnionej opinii (drugi etap postępowania z art. 226 TWE) z 4 lipca 2006 r. KE podtrzymała zarzut dotyczący wymogu badań technicznych pojazdów używanych, importowanych z krajów UE, przed ich pierwszą rejestracją w Polsce, natomiast odstąpiła od pozostałych zarzutów.Zgodnie z obowiązującą procedurą rząd RP pismem z 1 września 2006 r. wniósł o zaprzestanie kontynuowania przez KE postępowania odnośnie ostatniego z zarzutów. Strona polska podniosła szereg kwestii w zakresie m.in. zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony zdrowia i życia ludzkiego, ochrony środowiska, zwalczania przestępczości samochodowej, oraz kluczowych wymogów rejestracyjnych, ubezpieczeniowych i fiskalnych. Uznając tym samym, iż wymóg ww. badania technicznego jest zgodny z art. 30 TWE, który pozwala na przyjęcie takiego wymogu ze względu na m.in. bezpieczeństwo publiczne oraz ochronę zdrowia i życia. W ocenie strony polskiej ujemne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz koszty społeczne i administracyjne ewentualnej rezygnacji z dotychczasowych przepisów w odniesieniu do rozważanego badania technicznego byłyby niewspółmierne do kosztu jaki obecnie jest ponoszony z tytułu opłat za to badanie. Badanie techniczne w obecnym kształcie nie jest czynnikiem hamującym import pojazdów używanych, a powoduje iż pojazdy dopuszczane do ruchu na terenie Polski spełniają wymagania bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz mogą być wprowadzone do krajowego systemu rejestracji pojazdów. Ministerstwo Transportu nie otrzymało jeszcze formalnie skargi w tej sprawie wniesionej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przez KE, w związku z czym niemożliwe jest w chwili obecnej ustosunkowanie się do niej. W zależności od uznania przez Trybunał racji Polski albo KE, Rzeczpospolita Polska dostosuje w razie potrzeby polskie przepisy do prawa unijnego zgodnie z orzeczeniem Trybunału.Jednocześnie Ministerstwo Transportu informuje, że postępowania przed ETS trwają średnio około 20 miesięcy, a wydany wyrok ma charakter deklaratoryjny i nie wiąże się na tym etapie z groźbą nałożenia kar pieniężnych na państwo członkowskie. W wyniku pierwszego wyroku ETS państwo ma obowiązek dostosowania przepisów do prawa wspólnotowego, natomiast jeśli Polska zaniecha wykonania tego obowiązku, KE może wszcząć ponownie postępowanie w trybie art. 228 TWE z zarzutem braku wykonania wyroku Trybunał
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do