Czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym import aut używanych oscyluje w okolicach 80 tysięcy. W urzędach celnych zgłoszono 81 525 aut, czyli niemal tyle samo co w maju. Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 353 958 sztuk, co oznacza 19-procentowy spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.Ilość używanych samochodów osobowych sprowadzonych w czerwcu b.r. roku w porównaniu do maja nieznacznie się zwiększyła, a wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca roku 2005 był również nieduży. W ostatnim miesiącu w urzędach celnych zarejestrowano 81 525 aut, jedynie o 75 sztuk więcej niż w maju i jednocześnie o 1,7% więcej niż w czerwcu roku ubiegłego. Struktura importu, z punktu widzenia źródła pochodzenia, nie uległa zmianie. Ogromna większość sprowadzonych samochodów (79 489 sztuk) pochodziła z krajów Unii Europejskiej, a tylko 2 036 auta spoza Unii.Obserwowany wysoki poziom importu związany jest przede wszystkim z oczekiwaniem rynku na wprowadzenie podatku ekologicznego, zastępującego obowiązujący obecnie podatek akcyzowy, który ma ograniczyć import starych samochodów do Polski. Można przypuszczać, iż do momentu wejścia w życie nowych przepisów, ilość sprowadzanych do Polski samochodów używanych będzie utrzymywać się na poziomie znacznie wyższym, niż notowany na początku roku, jednak utrzymująca się od początku roku tendencja wzrostowa (szczególnie silna od marca do maja) jak się wydaje wyhamowała. Od początku roku ilość sprowadzonych z zagranicy pojazdów zamknęła się liczbą 363 968 sztuk, co oznacza 19,0 - procentowy spadek w porównaniu do okresu styczeń-czerwiec w roku ubiegłym. Obserwowany spadek wyników skumulowanych jest wynikiem oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których przede wszystkim należy wymienić wysoką podaż samochodów na rynku wtórnym, znacznie przewyższającą obecny popyt oraz niski import z pierwszego kwartału br., którego przyczyną była m.in. warunki pogodowe, wysoka opłata za kartę pojazdu oraz wprowadzenie opłaty ekologicznej, podwyższającej koszty sprowadzenia auta. Wspomnieć jednak należy, iż przez okres ostatnich trzech miesięcy procentowy spadek skumulowanego importu zaczął gwałtownie maleć. Tendencja ta ma duże szanse utrzymania się do czasu wprowadzenia podatku ekologicznego.Rozkład importu na terenie kraju nie jest równomierny. Udział poszczególnych województw znacząco się różni. Co miesiąc podlega on dodatkowo pewnym wahaniom, co oczywiście znajduje odzwierciedlenie w ich zmieniającej się pozycji na liście rankingowej. Różnice w ilości samochodów rejestrowanych w wojewódzkich urzędach celnych bywają niekiedy duże.Większość województw (11) odnotowała w czerwcu spadek poziomu importu w porównaniu do miesiąca poprzedniego, a tylko pięć - wzrost. Najwięcej samochodów, jak zwykle, sprowadzono w województwie wielkopolskim (13 185 sztuk).Na pozycji drugiej w rankingu znalazło się województwo mazowieckie (7 768 sztuk) z praktycznie niezmienioną ilością sprowadzonych aut. Na dalszych pozycjach listy znalazły się województwa: śląskie (7 156 sztuki), dolnośląskie (6 692 sztuk) małopolskie (5 646 sztuk), łódzkie (4 625 sztuk), pomorskie (4 559 sztuk), lubelskie (4 363 sztuk), kujawsko-pomorskie (4 255 sztuk), lubuskie (4 172 sztuk), zachodnio-pomorskie (3 694 sztuk), warmińsko-mazurskie (3 135 sztuk), podkarpackie (3 017 sztuk), świętokrzyskie (2 850 sztuk) oraz opolskie (2 507 sztuk). Listę rankingową zamyka w czerwcu województwo podlaskie, w którego urzędzie celnym zgłoszono 1 865 sprowadzonych samochodów. Z punktu widzenia wyników skumulowanych w pierwszym półroczu 2006 roku, najważniejszym ośrodkiem sprowadzania i dystrybucji aut używanych na terenie kraju niezmiennie pozostaje województwo wielkopolskie. W porównaniu do roku ubiegłego wynik 56 744 sprowadzonych w ciągu sześciu miesięcy samochodów używanych jest o 16% niższy. Na pozycji drugiej w rankingu znajduje się Mazowsze. W ciągu pierwszego półrocza b.r. mieszkańcy Mazowsza sprowadzili 35 064 samochodów, o 14,6% mniej niż rok wcześniej. Trzecia lokata w rankingu należy do województwa śląskiego. Od początku roku w katowickim urzędzie celnym zgłoszono 30 625 samochodów, o 18,6% mniej niż rok wcześniej. Na pozycji czwartej uplasowało się województwo dolnośląskie. Do końca czerwca sprowadzono tu 29 131 aut, o 20,4% mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pierwszą piątkę zamyka województwo małopolskie, z wynikiem 24 513 sprowadzonych samochodów używanych. Wynik ten jest o 45,1% niższy, niż zanotowany rok wcześniej. Kolejne pozycje w rankingu zajęły województwa: pomorskie (20 393 auta, szóste miejsce), łódzkie (19 176 sztuk, siódma pozycja), lubuskie (18 816 sztuk, ósma lokata), kujawsko-pomorskie (18 724 sztuk, dziewiąta pozycja), lubelskie (17 851 sztuk, miejsce dziesiąte). Dalej uplasowały się regiony: jedenaste - zachodniopomorski (16 847 sztuk), dwunaste - warmińsko-mazurski (13 466 sztuk), trzynaste ? podkarpacki (13 333 sztuki), czternaste - świętokrzyski (11 768 sztuk), piętnaste ? opolski (10 729 sztuk) oraz szesnaste - podlaski (7 876 sztuk).W porównaniu do poprzedniego miesiąca, czerwiec przyniósł kolejną korzystną zmianę w strukturze wiekowej importu samochodów używanych. Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat zmniejszył się o ponad 1 pkt proc, osiągając poziom 61,4%. Udział samochodów młodszych, w wieku od 4 do 10 lat, zwiększył się w stosunku do maja o 0,9 pkt proc do wartości 32,8%, natomiast samochody eksploatowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w czerwcu 5,8% wszystkich sprowadzanych aut, o 0,2 pkt proc więcej niż w maju. Struktura wiekowa wyników skumulowanych wygląda również trochę korzystniej niż rok wcześniej. Wśród sprowadzonych w ciągu pierwszego półrocza 2006 roku samochodów używanych, 6% stanowiły samochody o najkrótszym okresie eksploatacji, nie przekraczającym 4 lat. Samochody w wieku od 4 do 10 lat uzyskały udział na poziomie 32,4%, a samochody najstarsze, eksploatowane co najmniej 10 lat - udział wynoszący 61,6%. W roku 2005 udziały te wynosiły odpowiednio: 4,1%, 26,9% oraz 69%.Podwyższenie deklarowanych wartości w grupie samochodów najmłodszych, o wieku do 4 lat, w głównej mierze przyczyniło się do wzrostu średniej deklarowanej wartości sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wyniosła ona w czerwcu bieżącego roku 1 712 złote (wobec 1 451 złotych notowanych w maju 2006). Najliczniejszą grupę wśród sprowadzonych do Polski w 2006 roku (tj. w okresie od stycznia do czerwca) samochodów używanych wciąż stanowią auta wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych. Ich udział w całości importu wyniósł 79,9%, przy czym grupa aut wyprodukowanych w drugiej połowie dekady była liczniej reprezentowana i uzyskała udział wynoszący 43,7%. Samochody wyprodukowane w latach 2000 - 2006 stanowiły 16,5% importu. Udział pozostałych grup wiekowych był znikomy i wynosił zaledwie 3,6%. Liczba takich aut jest stosunkowo niewielka i wynosi około 12,5 tysiąca sztuk.Średnia wartość samochodów klasyfikowanych w grupie do 4 lat wyniosła w czerwcu 21 974 złote (w maju bieżącego roku wynosiła 18 203 złote); w grupie od 4 do 10 lat ? 802 złote, wobec 834 złotych notowanych w maju, natomiast w grupie aut w wieku powyżej 10 lat ? 281 złotych, wobec 279 złotych notowanych miesiąc wcześniej.Spośród wszystkich samochodów sprowadzonych do Polski w okresie styczeń - czerwiec 2006 roku największą popularnością cieszyły się samochody wyprodukowane w roku 1995, a nieco mniejszą samochody z roczników 1994 oraz 1996.Samochody sprowadzone w czerwcu nie wpłynęły na zmianę kolejności poszczególnych marek, klasyfikowanych w czołówce listy rankingowej. Niezmiennie od lat największą popularnością cieszy się Volkswagen. W ciągu sześciu miesięcy bieżącego roku sprowadzono już 78 006 aut tej marki.Mniejszym powodzeniem cieszy się zajmujący drugą pozycję Opel (61 910 sztuk). Trzecia pozycja tradycyjnie już należy do Forda. Samochodami tej marki zainteresowało się dotychczas 37 376 osób. Czwartą marką w rankingu jest Audi (26 384 sztuki). Pierwszą piątkę listy rankingowej zamyka Renault. W okresie sześciu miesięcy tego roku sprowadzono 22 333 auta tej marki. Drugą piątkę rankingu najczęściej sprowadzanych aut otwiera sklasyfikowane na pozycji szóstej BMW. Na pozycji siódmej ponownie znalazł się Mercedes. Ósme miejsce w rankingu marek zajmuje SEAT. Dziewiątą marką na liście pozostaje Nissan. Pierwszą dziesiątkę listy zamyka Peugeot
Komentarze opinie