Co trzeci internauta planuje w ciągu najbliższego roku kupić samochód - wynika z przygotowanego przez firmę Gemius raportu pt. ?Plany internautów a rynek samochodów nowych i używanych?. Według deklaracji 62% badanych będą to auta używane. Zakup nowego samochodu planuje 30% badanych, z których większość zamierza przeznaczyć na ten cel ponad 70 000 zł.Pierwsza połowa roku 2006 przyniosła duże zmiany na rynku motoryzacyjnym. Polacy częściej niż w latach ubiegłych decydują się na zakup używanego samochodu. Presja rynku wywołana postępującym zmniejszaniem się popytu na nowe samochody wiąże się z koniecznością coraz intensywniejszej walki o klienta. Aby walka ta była skuteczna, potrzebna jest rzetelna wiedza o potrzebach i preferencjach potencjalnych nabywców. Z taką myślą Gemius po raz kolejny zrealizował badanie ?Plany internautów a rynek samochodów nowych i używanych?, dostarczające kompleksowych informacji na ten temat.Z rezultatów badania wynika, że co trzeci polski internauta (32,8%) planuje w ciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu. Osoby z tej grupy znacznie częściej decydują się na zakup samochodu używanego (62,3%) niż nowego (30,2%). Jak pokazują wyniki badania, wśród osób noszących się z zamiarem nabyciem nowego auta, największą grupę stanowią ci, którzy na ten cel przeznaczą ponad 70 000 zł (45,1%). Wśród respondentów planujących zakup samochodu używanego, dominującą grupę stanowią osoby, które planują przeznaczyć na to nie więcej niż 30 000 zł (77,9%). Niezależnie od tego, czy kupowany samochód ma być używany czy też nowy, najpopularniejszą formą jego sfinansowania jest płatność gotówką (planujący zakup samochodu nowego - 51,9%; używanego - 65,8%). Drugą pod względem popularności formą finansowania zakupu jest częściowa płatność gotówką i zaciągnięcie kredytu na pozostałą do zapłacenia kwotę (odpowiednio 24,8% i 15,5%). Badane grupy różnią się ze względu na stopień ważności poszczególnych parametrów przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W grupie osób planujących zakup samochodu używanego najważniejsze okazało się zużycie paliwa, a w następnej kolejności: typ silnika, marka oraz ceny części zamiennych. Wśród internautów planujących zakup samochodów nowych kolejność jest nieco inna. Zużycie paliwa znalazło się na czwartym miejscu - więcej osób wskazało: wyposażenie poszczególnych modeli, markę oraz typ silnika. Internauci, bez względu na to czy planowali zakup samochodu nowego czy też samochodu używanego, wskazywali jako najistotniejsze te same elementy wyposażenia samochodu. W obu grupach w czołówce rankingu znalazły się: poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek oraz klimatyzacja. Jako najmniej istotny element wyposażenia obie grupy wskazały czujnik deszczu.Niemal wszyscy internauci planujący zakup nowego samochodu (90,9%) i ponad 60% noszących się z zamiarem zakupu auta używanego, podjęli już decyzję o wyborze marki i modelu samochodu. W większości jednak obie grupy są skłonne ją zmienić. Internauci z obydwu grup deklarują, że mogliby zmienić decyzję, gdyby otrzymali w samochodzie innej marki lub w innym modelu bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny (planujący zakup nowego auta - 55%, używanego - 30,3%) lub po prostu opuszczono im jego cenę (odpowiednio 6,2% oraz 23,7%).Respondenci planujący nabyć nowy samochód najczęściej szukają informacji z dziedziny motoryzacji w salonach dealerów (69%) lub w internecie (56,3%). Na kolejnych miejscach znalazły się takie źródła jak: znajomi (31,9%), prasa (30%), telewizja (25,6%).Inaczej natomiast przedstawia się ranking źródeł informacji wśród internautów planujących nabyć samochód używany. Najpopularniejszym miejscem poszukiwania informacji jest dla nich internet (80,2%), za nim plasuje się prasa (52,3%) oraz znajomi (44,7%). Przeszukując zasoby internetu pod kątem informacji motoryzacyjnych, internauci planujący zakup nowego samochodu odwiedzają przede wszystkim oficjalne strony producentów/importerów danej marki (55,8%). Na kolejnym miejscu pod względem ilości wskazań znalazły się w ich przypadku serwisy motoryzacyjne (54,3%) oraz opinie na forach motoryzacyjnych (48%). Inne zasoby internetu przeszukują osoby planujące zakup samochodów używanych. Są to przede wszystkim tematyczne serwisy motoryzacyjne (62,2%) oraz fora poświęcone motoryzacji (46,9%).W sytuacji ostrej walki konkurencyjnej na rynku motoryzacyjnym kluczową kwestią staje się, obok doskonałej obsługi sprzedażowej, skuteczna komunikacja marketingowa, której integralnym kanałem powinien być interne
Komentarze opinie