Produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce systematycznie rośnie. Przede wszystkim na eksport.Od początku 2006 roku wyprodukowano w polskich fabrykach niemal 600 tysięcy nowych samochodów. To oznacza 20-procentowy wzrost w stosunku do 2005 roku. Samochody osoboweLiczba samochodów osobowych, które opuściły w ciągu dziesięciu miesięcy rodzime zakłady produkcyjne wyniosła 508 241 sztuk, o 18,7% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zaledwie 3,65% tej liczby (18 561 aut) pozostało na krajowym rynku, 96,35% (489 680 aut) to produkcja na eksport (przed rokiem było to odpowiednio 6,1 i 93,9%). W październiku liczba wyprodukowanych pojazdów osobowych wyniosła 59 127 sztuk i jest to o 1,3% więcej niż miesiąc wcześniej. Niekwestionowanym liderem pozostaje Fiat, którego produkcja na poziomie 235,6 tys. aut stanowi niemal połowę krajowego rynku (46,4%). Do 4,3-proc. wzrostu wyniku sumarycznego przyczynił się w znacznej mierze wynik październikowy - Fiat wyprodukował 26,8 tys. aut i osiągnął ponad 11-procentowy wzrost. Na drugiej pozycji wsród największych producentów umocnił się Opel. Od początku roku w gliwickiej fabryce tej marki powstało 159,1 tys. aut, co oznacza imponujący wzrost - o 61,8% (w październiku 17,4 tys. sztuk, wzrost o 9,7%). Udział Opla w rynku krajowym zwiększył się w ciągu roku z 23,0 do 31,3%. Trzecie miejsce na polskim rynku (14,7% udziału) zajmuje niezmiennie Volkswagen z tegoroczną produkcją w wysokości 74,5 tys. samochodów osobowych (+3,8%), z czego 8,1 tys. sztuk to wynik październikowy (+3,9%). O ile wciąż dynamicznie rośnie produkcja w żerańskich zakładach FSO Motor (38,9 tys. aut, +21,7%; w październiku 6,8 tys. aut, +42,7%), o tyle dramatycznie spadła produkcja Intrall"a (163 sztuki, -50,3%; w październiku 6 sztuk, -78,6%). Największy udział w tegorocznej produkcji należy do Fiata Panda (blisko 40% rynku); znacznie mniejszy - do Opla Zafira (20% rynku). Samochody dostawczeProdukcja samochodów dostawczych wyniosła od początku roku 87,7 tys. sztuk i jest o 22,1% większa niż przed rokiem. Październikowy wynik - prawie 8 tys. aut - wykazał 13,7% wzrostu na przestrzeni roku. Podobnie jak w segmencie samochodów osobowych, tu również zdecydowaną większość - 92,5% - stanowi produkcja na eksport. Najważniejszym producentem pojazdów dostawczych w Polsce jest Volkswagen (62,5 tys. aut, +6,5%; w październiku 6,3 tys. aut, +13,5%), jednak w ciągu roku jego udział w rynku zmalał o 10 pproc. - z 81,7 do 71,3%. O tyle właśnie zwiększył się udział Fiata, który wyprodukował w br. dwukrotnie więcej aut niż rok wcześniej - 24,0 tys. aut, +105,8% (w październiku 1,5 tys. sztuk, +10,5%).Intrall wykazał 20-proc. spadek produkcji (1,2 tys. aut; w październiku 170 szt., +77,1%).Najpopularniejszym modelem wśród produkowanych na terenie Polski jest niezmiennie VW Caddy (60% rynku). ?
Komentarze opinie