Na łamach ?Gazety Prawnej? zamieszczono krótki wywiad z Marcinem Libickim, Przewodniczącym Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego.?Gazeta Prawna?: Europejski Trybunał Sprawiedliwości 18 stycznia 2007 r. ogłosi wyrok w sprawie polskiej akcyzy nakładanej na auta sprowadzane z UE. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Trybunał uzna nasze przepisy za niezgodne z prawem wspólnotowym. Czy Polacy mają szanse odzyskać swoje pieniądze?Marcin Libicki: :Obecnie trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy wyrok ETS uznający niezgodność polskich regulacji podatkowych z prawem wspólnotowym przesądzi jednocześnie o możliwości odzyskania opłaconej akcyzy. ETS może w swoim wyroku zawrzeć pewne zastrzeżenia i wskazówki odnośnie do zwrotu zapłaconego podatku lub też nie wypowiedzieć się w sprawie sposobu naprawienia przez państwo szkody. W tym drugim przypadku na państwu (sądach, urzędach celnych) w wybranej przez nie formie będzie ciążył obowiązek naprawienia szkody. Tę skuteczność ETS może ocenić w dodatkowym postępowaniu.GP: Od 1 grudnia obniżono akcyzę na auta sprowadzane z zagranicy. Czy to dobry pomysł?ML: Zrównanie stawek podatku akcyzowego jest pierwszym od kilku lat sprawiedliwym i zgodnym z prawem wspólnotowym rozwiązaniem w zakresie opodatkowania samochodów. To efekt wspólnych działań instytucji europejskich ? Komisji, Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego.GP: Co polski rząd powinien zrobić, aby już nie narażać się na zarzuty Unii? Czy propozycja podatku ekologicznego to dobre rozwiązanie?ML: Najnowsze rozwiązanie w tej dziedzinie jest w mojej ocenie zgodne z prawem wspólnotowym, ponieważ nie ma cech podatku barierowego. W dłuższej perspektywie być może należy myśleć o wprowadzeniu systemu zgodnego z najnowszymi wytycznymi Komisji Europejskiej, a więc podatku rocznego. Najlepiej, gdyby był on wprowadzany stopniowo. Jego wysokość nie może również zniechęcać do nabywania samochodów - zarówno nowych, jak i używanych.Senacka komisja jednogłośnie przyjęła ustawę przewidującą zwolnienie z podatku 3,5-tonowych samochodów - informuje też ?Gazeta Prawna?."Najważniejsza zmiana zawarta w nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczy wyłączenia z podatku od środków transportowych od 1 stycznia 2008 r. samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Zmiana ma na celu ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania nimi wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym. (...) Nowelizacja trafi teraz na posiedzenie plenarne Senatu
Komentarze opinie