Jakimi autami jeżdżą właściciele prywatnych firm, dyrektorzy i menadżerowie? Odnosząc dane konsumenckie zgromadzone przez Acxiom Polska na populację całego kraju, można wnioskować, że wśród właścicieli samochodów prawie 14% z nich stanowią kierownicy, dyrektorzy, osoby uprawiające wolne zawody oraz prywatni przedsiębiorcy. Osoby te, z racji zajmowanych stanowisk, charakteryzują się znacznie wyższym poziomem zamożności, wykorzystania produktów i usług bankowych, korzystania z internetu czy stopnia wykorzystania telefonii komórkowej.Charakterystyczne dla tej grupy jest fakt, iż 70% deklaruje dochody netto na poziomie wyższym niż 1 800 zł miesięcznie na gospodarstwo. Wśród ogółu posiadaczy samochodów takich osób jest niemal dwukrotnie mniej. Największe różnice pomiędzy populacją a analizowaną grupą dotyczą najwyższych poziomów dochodów - w analizowanej grupie jest sześciokrotna nadreprezentacja osób deklarujących miesięczne dochody gospodarstwa na poziomie powyżej 7 000 zł. Warto zauważyć, iż najbardziej zróżnicowaną pod względem dochodów grupą zawodową są prywatni przedsiębiorcy, wśród których zdarzają się osoby o niskich dochodach, a także osoby o dochodach wielokrotnie przekraczających średnią krajową. W gospodarstwie domowym co trzeciego biznesmena znajduje więcej niż jedno auto - odsetek osób posiadających dwa samochody (w odniesieniu do wszystkich kierowców) jest dwukrotnie wyższy niż w całej populacji. Połowa polskich kierowników i prywatnych przedsiębiorców jeździ samochodami wyprodukowanymi po 1996 (w porównywanej grupie - 35%). Największe różnice dotyczą samochodów cztero- i trzyletnich (dwukrotna nadreprezentacja) oraz samochodów z 2004 i młodszych (trzykrotna nadreprezentacja). Aż 22% kierowników deklaruje, że jeździ samochodami sprzed 1989 r. (należy pamiętać, że połowa tych pojazdów to samochody sprzed 1965 r., co oznacza, że są to samochody zabytkowe, często o wartości przekraczającej cenę nowych aut). Ponad połowa menadżerów jeździ samochodami z segmentów B i C (podobnie w całej populacji kierowców), aczkolwiek dyrektorzy i kierownicy dużo chętniej korzystają z aut z segmentu D, MPV, S (15%), a prywatni przedsiębiorcy - z samochodów dostawczych.Najpopularniejszą marką samochodu jest Fiat, którym jeździ co piąta osoba z analizowanej grupy. Jest to dwukrotnie niższy odsetek niż w ramach grupy wszystkich polskich kierowców. Osoby zajmujące wysokie pozycje zawodowe dużo częściej wybierają samochody ekskluzywne i nietypowe (w ramach deklarowanej kategorii znajdują się marki takie jak BMW, Saab, Volvo, Jeep). Biznesmeni cenią sobie także auta marki Honda oraz Citroen (trzykrotna nadreprezentacja), a także Renault, Peugeot, Audi oraz Toyota (półtorakrotna nadreprezentacja). Analiza grupy docelowej opiera się na próbie gospodarstw domowych, w ramach których znajduje się przynajmniej jeden samochód. Próba użyta do badania wyniosła: dla analizowanej grupy - 827 przypadków; dla porównywanej grupy (gospodarstwa domowe posiadające samochód) - 14 056
Komentarze opinie