Reklama

Podsumowanie kampanii Ostatni wyskok

05/01/2006 23:03
„Kierownictwo Ministerstwa Transportu i Budownictwa przykłada bardzo dużą wagę do zagadnień związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, tym bardziej cieszy fakt, iż kampania przyczyniła się do ograniczenia liczby śmiertelnych ofiar na drogach” - powiedział Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu w MTiB i Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podczas konferencji prasowej w dniu 5 stycznia br., podsumowującej wyniki i efektywność ogólnopolskiej kampanii „Ostatni wyskok”.

Celem tej kampanii, zorganizowanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i wspieranej prze Policję, Krajowego Duszpasterza Kierowców, warszawskich taksówkarzy oraz organizacje pozarządowe i sektor prywatny, przeprowadzonej w dniach 15 września – 31 października 2005 r. było zwiększenie ilości osób regularnie zapinających pasy bezpieczeństwa w czasie jazdy samochodem.

Na konferencji obecni również byli: nadk. Marcin Flieger, Naczelnik Wydziału ds. Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Andrzej Grzegorczyk – Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz przedstawiciele TNS OBOP.

W Polsce tylko niewiele ponad 70% kierowców używa regularnie pasów bezpieczeństwa.

W odpowiedzi na ten problem, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, realizując Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005 oraz wytyczne Komisji Europejskiej, podjęła działania mające na celu zwiększenie stosowania pasów bezpieczeństwa w Polsce.

Kampania „Ostatni wyskok” była skierowana przede wszystkim do ludzi młodych w wieku 18-24 lata, uczących się lub pracujących. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP przed kampanią, w marcu 2005 roku, stanowią oni najbardziej zagrożoną grupę demograficzną, a odsetek osób zapinających pasy jest wśród nich najmniejszy. Przekaz był adresowany w szczególności do osób „beztroskich” i „zapominalskich”, tzn. takich, które często nie zapinają pasów bezpieczeństwa, lecz przyznają, że zapinanie pasów jest ważne i potrzebne. „Zapominalscy” to ludzie, którzy nie zapinają pasów bezpieczeństwa, ponieważ nie mają takiego nawyku, a postrzeganie przez nich ryzyka uczestnictwa w wypadku ma charakter abstrakcyjny. „Beztroscy” są świadomi ryzyka, ale przedkładają pozorną wygodę nad bezpieczeństwo.

Wyniki badań efektywności kampanii

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez TNS OBOP po zakończeniu kampanii „Ostatni Wyskok”, jej przekaz dotarł aż do 93% grupy celowej, odpowiednio do 98% kierowców i 89% pasażerów. Reklama była widoczna również wśród ogółu dorosłych Polaków – ponad co drugi Polak powyżej 15 roku życia (54%) zetknął się z przekazem kampanii „Ostatni Wyskok”. Niezwykle wysoki poziom zauważenia kampanii reklamowej potwierdzają także dane telemetryczne TNS OBOP, gdzie 69% grupy celowej zobaczyło reklamę telewizyjną przynajmniej jeden raz w wybranych stacjach telewizyjnych.
Należy też podkreślić, że reklama zmotywowała do używania pasów ponad co drugą osobę, która z nich do tej pory nie korzystała. Co więcej 50% kierowców i 53% nie-kierowców deklaruje, że po obejrzeniu kampanii przynajmniej raz zwrócili uwagę innej osobie w samochodzie, żeby zapięła pasy bezpieczeństwa. Te dane można uznać za sukces kampanii, której celem było uzmysłowienie realności i nieprzewidywalności zagrożenia związanego z nie zapinaniem pasów bezpieczeństwa.

Kampania przyniosła efekt w wiekowej grupie docelowej (młodzi ludzie): wzrost zapinania pasów prawie o 10%. Najsilniejsze było oddziaływanie na pasażerów na tylnych siedzeniach – wzrost zapinania pasów o 32% i na pasażerów na przednich siedzeniach - wzrost o 14%.

W trakcie trwania kampanii w wyniku wypadków drogowych zginęło o 118 osób mniej w stosunku do analogicznego okresu w 2004 roku. 210 osób mniej zginęło, zakładając, że kampania wpływała na zachowania jeszcze miesiąc po jej zakończeniu.

źródło mi.gov.pl
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do