Wyniki finansowe Skoda Auto a.s. oraz Grupy Skoda Auto sporządzone według Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego (IFRS) zostały przedstawione publicznie na corocznej konferencji prasowej, która miała miejsce 23 lutego w Mlada Boleslav.
Na czele skonsolidowanej Grupy Skoda Auto stoi firma matka - Skoda Auto a.s., a jej skład uzupełniają powiązane z nią podmioty: Skoda Auto Deutschland GmbH, Skoda Auto Slovensko s.r.o., Skoda Auto Polska SA oraz Skoda Auto India Private Ltd.
Dzięki przynoszącej sukcesy polityce modelowej, w szczególności znakomitemu przyjęciu przez rynek nowej Skody Octavia oraz opartemu na osiąganiu celów programowi wprowadzania oszczędności ForMotion, po konsolidacji Grupa Skoda Auto zanotowała trend wzrostowy, osiągając w 2005 r. wyniki na rekordowym poziomie.
Grupa Skoda Auto osiągnęła w 2005 r. zysk przed opodatkowaniem na poziomie 10,1 mld koron (+108% w porównaniu do poprzedniego roku). Łączny dochód wzrósł o 14,5% do 187,4 mld koron, przy wzroście obrotów o 9%. Rynkowy mix modelowy zmienił się na korzyść Skody Octavia. Zysk operacyjny wzrósł o 84,2% do 10,9 mld koron.
Skoda Auto eksportując w 2005 r. samochody, oryginalne części zamienne oraz inne komponenty o wartości 152,8 mld koron utrzymała pozycję największego eksportera w Czechach z udziałem w ogólnej wartości eksportu Republiki Czech na poziomie 8,2%.
Detlef Wittig, Prezes Zarządu Skoda Auto, podkreślił duży potencjał firmy: Rok 2006 upłynie pod znakiem Roomstera, który zostanie zaprezentowany szerszej publiczności na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Genewie, a następnie od połowy roku będzie stopniowo wprowadzany na kolejne rynki. Aby zapewnić ciągłość rozwoju firmy w nadchodzących latach, bardzo dużą uwagę poświęcimy ekspansji na nowych dla nas zagranicznych rynkach, takich jak Rosja i Chiny. Równolegle kładąc nacisk na zwiększanie produktywności i efektywności oraz kontynuując wprowadzanie programu oszczędnościowego.
W ostatnim roku Skoda Auto dostarczyła klientom prawie pół miliona samochodów - łącznie 492 111 modeli Skody Fabia, Octavia, Superb, co oznacza, pomimo ogólnej tendencji zniżkowej na rynku, wzrost na poziomie 9%.
Najlepiej sprzedającym się modelem była Fabia z liczbą 236 698 egzemplarzy (247 600 w 2004 r.). Niewiele mniej nabywców znalazła Octavia - 233 322 aut sprzedanych na całym świecie, co oznacza wzrost o 28,4% (181 683 sztuk w 2004 r.). Skoda Superb trafiła do 22 091 klientów (22 392 w 2004 r.).
W Europie Zachodniej wyniki sprzedaży Skody wzrosły o 14,8% do łącznej liczby 276 216 egzemplarzy. Do najbardziej liczących się rynków można zaliczyć Niemcy, Wielką Brytanię i Hiszpanię, gdzie Skoda zwiększyła swój udział w rynku i zanotowała nowe rekordy sprzedaży.
W Czechach, sprzedano łącznie 65 166 aut marki Skoda, co oznacza w porównaniu do 2004 r. wzrost o 0,8%. W Europie Środkowowschodniej (wyłączając Czechy) Skoda Auto również odnotowała wzrost, sprzedając 185 713 samochodów. Po raz pierwszy w historii Skoda została również liderem rynku w Polsce. Poza rodzimym czeskim oraz polskim rynkiem Skoda jest numerem jeden na Słowacji, w Bułgarii oraz w Bośni i Hercegowinie.
Komentarze opinie