Reklama

Podpisanie umowy na budowę odcinka autostrady A1 na trasie Sośnica - Bełk

22/01/2007 21:28
Podpisanie kontraktu na realizację pierwszego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim między węzłami Sośnica i Bełk jest inauguracją kolejnych kontraktów, które będą podpisywane w roku 2007. - Przewidujemy, iż 3 dodatkowe kontrakty autostradowe zostaną podpisane między GDDKiA a wykonawcami na pozostałe odcinki w województwie śląskim do końca bieżącego roku. Dzisiejszy kontrakt ma wartość ponad 800 mln zł i będzie realizowany od marca br.
Jest to bardzo ważny fakt dla regionu, który za kilka lat będzie miał jedną z najlepiej w Polsce zrealizowanych inwestycji drogowych. Dodam, że projektom drogowym towarzyszą także projekty kolejowe oraz rozbudowa infrastruktury lotniczej. W najbliższych latach będzie to jeden wielki plac budowy - powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy na budowę odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk.
Odcinek autostrady Sośnica – Bełk jest pierwszym etapem (tzw. etapem północnym) budowy autostrady A1 na odcinku Sośnica (Gliwice) - granica Państwa w Gorzyczkach. Odcinek ten będzie autostradą o trzech pasach ruchu w obu kierunkach o długości 15,5 km z 33 obiektami mostowymi. Umowa podpisana została przez dyrektora GDDKiA Zbigniewa Kotlarka oraz Konstantinosa Mitzalisa reprezentującego wykonawcę – firmę J&P – AVAX S.A.

Podpisanie kontraktu na realizację pierwszego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim między węzłami Sośnica i Bełk jest inauguracją kolejnych kontraktów, które będą podpisywane w roku 2007. - Przewidujemy, iż 3 dodatkowe kontrakty autostradowe zostaną podpisane między GDDKiA a wykonawcami na pozostałe odcinki w województwie śląskim do końca bieżącego roku. Dzisiejszy kontrakt ma wartość ponad 800 mln zł i będzie realizowany od marca br.
Jest to bardzo ważny fakt dla regionu, który za kilka lat będzie miał jedną z najlepiej w Polsce zrealizowanych inwestycji drogowych. Dodam, że projektom drogowym towarzyszą także projekty kolejowe oraz rozbudowa infrastruktury lotniczej. W najbliższych latach będzie to jeden wielki plac budowy - powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy na budowę odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk.
Odcinek autostrady Sośnica – Bełk jest pierwszym etapem (tzw. etapem północnym) budowy autostrady A1 na odcinku Sośnica (Gliwice) - granica Państwa w Gorzyczkach. Odcinek ten będzie autostradą o trzech pasach ruchu w obu kierunkach o długości 15,5 km z 33 obiektami mostowymi. Umowa podpisana została przez dyrektora GDDKiA Zbigniewa Kotlarka oraz Konstantinosa Mitzalisa reprezentującego wykonawcę – firmę J&P – AVAX S.A.

Informacje o odcinku

Wartość projektu według Decyzji Komisji Europejskiej „Budowa autostrady A1, odc. Sośnica – Gorzyczki, etap I” nr 2004/PL/16/C/PT/003
Koszt całkowity projektu: 242 718 000 €
Koszty kwalifikowane: 233 498 150 €
Udział Funduszu Spójności: 83% kosztów kwalifikowanych (193 803 465 €)
Udział środków krajowych: 17% kosztów kwalifikowanych (39 694 686 €)
1.Projektant:
Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o. w Krakowie
2.Zarządzanie i nadzór:
Data podpisania kontraktu: 19.08.2006
Wartość kontraktu: 3 307 687,45 € (udział FS: 2 745 380,58 €)
Wykonawca: TPF PLANEGE Consultores de Engenharia e Gestao S.A./ E&L Architects Sp. z o.o.
Termin realizacji: 44 miesiące (wraz z okresem gwarancyjnym)
3.Roboty budowlane
Data podpisania: 22.01.2007
Wartość kontraktu: 213 493 865,61 € (udział FS: 177 199 908,46 €)
Wykonawca: J&P – Avax S.A.
Termin realizacji: 24 miesiące (od daty rozpoczęcia)
4.Wykup gruntów
Projekt obejmuje również wykupy gruntów w odniesieniu do całego odcinka Sośnica – Gorzyczki -szacowana wartość: 16 696 596,94 €
Informacje ogólne:
Projekt budowy autostrady A1 w korytarzu VI B sieci TINA, na odcinku Sośnica - Gorzyczki o długości 48 km, poprzez połączenie z autostradą A4 w węźle "Sośnica" w Gliwicach realizuje cel strategiczny dając najdogodniejsze połączenie krajów z południa Europy i regionów południowej Polski z krajami Europy zachodniej na przejściu granicznym z Niemcami w Zgorzelcu i Olszynie oraz z krajami Europy wschodniej na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Budowa tego odcinka autostrady doprowadzi do nawiązania współpracy między regionami i wzrostu jej znaczenia w procesie integracji europejskiej wzmacniając spójność gospodarczą i społeczną.
Węzeł „Sośnica” w Gliwicach jest połączeniem autostrady A1 z A4 co ma decydujący wpływ na ożywienie i rozwój województw leżących w południowym pasie Polski integrując i rozwijając, poddane procesom restrukturyzacyjnym, poszczególne regiony i podregiony tych województw.
Odcinek autostrady Sośnica – Bełk będzie zawierał następujące elementy:
1.zabezpieczenia nasypów na terenach poddanych eksploatacji górniczej z systemem technologii posadowień nasypów na gruntach samonośnych,
2.budowę 3 nowych węzłów typu "trąbka"
3.budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, systemu zarządzania i monitoringu
4.budowę placu poboru opłat oraz 3 stacji poboru opłat na węzłach
5.przebudowę dróg lokalnych w miejscach przekroczeń autostrady
6.budowę 2 Miejsc Obsługi Podróżnych
7.budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, urządzenia do podczyszczania wód, zieleń ochronna)
Autostrada A1 ma fundamentalne znaczenie w rozwoju polskiej sieci dróg i jest jedną z największych projektów drogowych realizowanych przez rząd Rzeczypospolitej. Wychodząc naprzeciw wzrastającym potrzebom rozwoju infrastruktury drogowej w celu przyśpieszenia rozwoju ekonomicznego, gospodarczego i społecznego polskiego społeczeństwa A1 stała się priorytetową inwestycją polskiego rządu na kolejne lata.
W chwili obecnej prowadzone są intensywne prace i przygotowania w celu jak najszybszej budowy wszystkich odcinków autostrady A1.
Poniżej prezentujemy bieżące informacje na temat pozostałych odcinków autostrady A1 od Gdańska do granicy z Czechami.
Odcinek Gdańsk (Rusocin) – Grudziądz (Nowe Marzy)
ˇOdcinek o długości 91 km
ˇW realizacji do końca 2008 roku
ˇKoszt: ok. 2 mld złotych (504 mln € - zgodnie z umową o budowę i eksploatację)
ˇInwestor/wykonawca: konsorcjum Gdańsk Transport Company
ˇOdcinek realizowany w systemie PPP

Odcinek Grudziądz (Nowe Marzy) – Toruń

ˇOdcinek o długości 62 km
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇWykupione zostało 99% gruntów
ˇFinansowanie: wartość kosztorysowa 1 460 000 tys. zł. => w 85% współfinansowane
ˇze środków Unii Europejskiej
ˇZakończono badania archeologiczno – terenowe
ˇOpracowanie wyników badań na ukończeniu
W sierpniu 2006 r. podpisana została umowa z firmą Transprojekt Gdański na wykonanie projektów budowlanych, projektów wykonawczych i dokumentacji przetargowej (na wybór wykonawcy) z terminem wykonania – październik 2007 r.

Na obecnym etapie prac nie występują jakiekolwiek trudności i opóźnienia.
ˇLata realizacji 2008 – 2010

Toruń – Stryków
ˇDługość odcinka: 144 km
ˇWartość kosztorysowa: 3 456 000 tys. zł
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇWykup gruntów:
oWoj. Kujawsko – pomorskie 42% - prace archeologiczne 12%
oWoj. Łódzkie 96,3 % - prace archeologiczne na ukończeniu
Zakończenie procesu nabywania gruntów planuje się na koniec roku 2007
ˇPB, PW i DP – przetarg w toku – termin realizacji tych projektów 18 miesięcy od
daty podpisania umowy
ˇRealizacja 2008 – 2010

Stryków – Pyrzowice
ˇDługość odcinka 180 km
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇZaawansowanie procesu wykupu gruntów na poszczególnych odcinkach:
oStryków – woj. Śląskie – 32%
oWoj. Śląskie – Częstochowa – 88%
oCzęstochowa – Woźniki – 32%
oWoźniki – Pyrzowice 50%
ˇProjekt realizowany w systemie PPP

Pyrzowice – Sośnica
ˇDługość odcinka 43 km
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇWykup nieruchomości: rozpoczęto procedury
ˇProjekty budowlane i wykonawcze
o Odcinek Pyrzowice – Maciejów – wyłoniony wykonawca – konsorcjum firm
Transprojekt Kraków i Complex Projekt Katowice) – (z udziałem środków unijnych TEN-T)
oOdc. Maciejów – Sośnica wykonawca wyłoniony – konsorcjum firm: Mosty Katowice i Transprojekt Kraków) planowane zakończenie dokumentacji IVkwartał 2007 r. (z udziałem środków unijnych FS)
o Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację – planowane złożenie wniosków w I i II kwartale 2007 r.
ˇWartość kosztorysowa około 1 mld zł

Sośnica – Bełk
ˇDługość odcinka 15 km
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇOpracowano PB, PW i DP
ˇWyłoniono wykonawcę robót budowlanych – podpisanie umowy 22 stycznia 2007 r.
ˇRozpoczęcie robót budowlanych – I kw. 2007 r. z terminem realizacji inwestycji 24 miesiące
Finansowana z Funduszu Spójności – Decyzja Komisji Europejskiej nr 2004/PL/16/C/PT/003

Bełk - Świerklany
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇNabyto część nieruchomości, pozyskanie pozostałych planowane jest w 2007 r.
ˇDecyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację z 14.12.2006
ˇPB i PW – zakończenie prac projektowych – koniec maja 2007 r.
ˇRozpoczęcie robót budowlanych – IV kw. 2007 r. z terminem realizacji inwestycji 27 miesięcy
Finansowana z Funduszu Spójności – Decyzja Komisji Europejskiej nr 2006/PL/16/P/PT/001

Świerklany – Gorzyczki
ˇDecyzja o ustaleniu lokalizacji – uzyskana
ˇWykup gruntów – nabyto 88.6 % nieruchomości położonych w pasie drogowym. Dla pozostałych uzyskano tytuły prawne umożliwiające ich dysponowanie na roboty budowlane
ˇPB i PW – wykonane
ˇPrzetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy budowy – w trakcie – procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy robót rozpoczęto w listopadzie 2006 r. (z udziałem środków unijnych)
ˇRozpoczęcie robót budowlanych – II kw. 2007 r. z terminem realizacji 26 miesięcy
Finansowana z Funduszu Spójności – Decyzja Komisji Europejskiej nr 2006/PL/16/P/PT/001
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do