Reklama

Pierwszy ranking działań PR firm motoryzacyjnych (1)

05/04/2006 18:53
Na podstawie badania przeprowadzonego przez IBRM Samar i agencję ITBC Communication powstał ranking firm, ustalony na bazie ocen działań public relations prowadzonych dla poszczególnych marek samochodów, przyznanych przez dziennikarzy. Dziś prezentujemy pierwszą część tego raportu.
Zwycięzcami rankingu głównego zostały marki: Renault (z sumą 862 punktów), Ford (839 pkt) i Opel (837 pkt). Dziennikarze najwyżej ocenili działania prowadzone przez pracowników PR dla tych marek (ocena w rankingu głównym stanowi sumę ocen we wszystkich kategoriach).

Na podstawie ocen dziennikarzy dotyczących poszczególnych kategorii działań komunikacyjnych powstały także rankingi cząstkowe. W czołówce rankingu oceniającego przydatność biura prasowego dla pracy dziennikarza znalazły się ponownie biura prowadzące działania PR dla marek: Renault (180 pkt), Opel (175 pkt) i Ford (167 pkt). W rankingu jakościowym, który powstał na podstawie oceny jakości kontaktów z daną komórką PR, liderami okazały się: Opel (średnia punktów: 4,68, przy skali ocen od 1 do 5), Chevrolet (4,48 pkt) i Volkswagen (4,39 pkt). Ranking jakościowy oceniający jakość (poziom merytoryczny) materiałów prasowych zawojowały marki: Volkswagen (średnia punktów: 4,55, przy skali ocen od 1 do 5), Opel (4,27 pkt) i Chrysler (4,25 pkt).

Co ważne, dobre miejsca uzyskane w rankingu w dużej części odpowiadają także wysokim pozycjom w rankingu „marek najbardziej widocznych w mediach”. Podczas badania poproszono zarówno dziennikarzy, jak też przedstawicieli firm, o wskazanie, które marki były według ich oceny najbardziej widoczne w mediach, bez uwzględniania reklam. Według dziennikarzy najbardziej widoczne były: Fiat, Toyota, Renault. Według przedstawicieli firm natomiast: Renault, Toyota, Fiat. Zbieżność ocen obu grup, a także ich zbieżność z dobrymi miejscami w rankingu głównym (Toyota znalazła się na piątym miejscu rankingu głównego, Fiat - na szóstym miejscu), może świadczyć o tym, że dobre działania PR przekładają się na to, że dana marka jest widoczna w mediach i dzięki temu może zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów.

„Branża motoryzacyjna w Polsce przeżywa ostatnio trudne czasy. Wzrost importu używanych samochodów z zagranicy sprawia, że walka o udziały w rynku staje się coraz bardziej zacięta. W takiej sytuacji warto, aby firmy przyjrzały się uważnie efektywności działań, które mają wpływ na wzrost lub spadek popularności marki wśród potencjalnych klientów. Badanie dotyczące działań public relations jest jednym z narzędzi, które mogą w tym pomóc. Chcielibyśmy, aby raport ukazywał się cyklicznie, co roku - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

„Coraz więcej przedsiębiorców docenia rolę działań public relations w budowaniu pozytywnego wizerunku firm oraz produktów. Raport ma na celu przekazanie przedstawicielom firm opinii dziennikarzy o tym, jak działania PR są oceniane. Mam nadzieję, że dzięki temu badaniu pracownicy PR lepiej poznają potrzeby dziennikarzy. Wyniki rankingu to informacja zwrotna o tym, jak firma jest postrzegana w obszarze działań PR na tle konkurencji - mówi Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication.


Badanie „Działania PR w branży motoryzacyjnej” zostało przeprowadzone w okresie wrzesień-listopad 2005 roku. Ankiety wysłane zostały do dziennikarzy zajmujących się tematyką motoryzacyjną z prasy motoryzacyjnej, biznesowej, life & style, regionalnej oraz dziennikarzy z redakcji TV i radiowych, portali i wortali motoryzacyjnych. Duża część wyników została zebrana metodą wywiadów telefonicznych. Zebrano 57 wypełnionych ankiet głównych, w których dziennikarze oceniali jakość działań PR całej branży, z czego odpowiedzi udzieliło 25 dziennikarzy z mediów motoryzacyjnych, 4 z redakcji pism biznesowych, 4 z redakcji magazynów life & style, 14 z redakcji prasy regionalnej, 10 z redakcji radiowych i telewizyjnych. Zebrano 48 wypełnionych ankiet, w których dziennikarze ocenili jakość działań PR dla poszczególnych marek samochodów i które stały się podstawą rankingu. Ocena w rankingu dotyczyła: poziomu merytorycznego materiałów prasowych, przygotowanie konferencji prasowych (w podziale na jakość materiałów i jakość organizacji), jakości kontaktów z komórką PR oraz przydatności danego biura prasowego w pracy dziennikarza. Na podstawie sumy punktów powstał ranking główny.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do