Reklama

Pierwsze spojrzenie na zupełnie nowego Forda Mondeo

08/10/2006 22:10
Zupełnie nowy Ford Mondeo zostanie po raz pierwszy pokazany publicznie podczas zbliżającego się salonu samochodowego w Paryżu.Nowy ?flagowy? model Ford of Europe zostanie zaprezentowany po raz pierwszy w wersji kombi, niemal identycznej z wersją, która wejdzie do produkcji seryjnej. Nowy model będzie miał swoją europejską premierę w drugim kwartale przyszłego roku. ?Nowy Ford Mondeo ma strategiczne znaczenie dla Ford of Europe - podkreśla John Fleming, Prezes i Dyrektor Generalny Ford of Europe. ?Ford Mondeo zawsze był jednym z ważniejszych modeli w europejskim segmencie aut wyższej klasy średniej (C/D). W sytuacji, gdy ponad cztery miliony obecnych użytkowników oczekuje od nas czegoś szczególnego, mamy zamiar nie zawieść tych oczekiwań. Zrobimy wszystko, aby przygotowywany przez nas nowy model Forda Mondeo spełnił wszystkie te oczekiwania?.Aby jeszcze lepiej spełnić wymagania i oczekiwania potencjalnych nabywców, nowy Ford Mondeo będzie samochodem jeszcze bardziej komfortowym, o przestronniejszym wnętrzu, wyposażonym w większą liczbę wysokiej klasy rozwiązań i funkcji. Jednocześnie jednak pozostanie samochodem oferowanym po przystępnych cenach. Linia nadwozia nowego Ford Mondeo uderza ekspresją i śmiałością pociągnięć. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy model należy do rodziny Forda. Dynamiczna linia i zindywidualizowane rozwiązania stylistyczne wyznaczają nowe granice konwencji stylistycznej kinetic design. W chwili oficjalnej premiery nowej generacji Forda Mondeo pojawią się jednocześnie wszystkie planowane wersje nadwoziowe. Jednak na razie, na potrzeby pierwszej prezentacji w Paryżu, projektanci Ford of Europe zdecydowali się pokazać najpierw wersję kombi. ?Wersja kombi jest niezwykle ważna w segmencie aut wyższej klasy średniej. Nie ma więc w tym nic niezwykłego, że zaczynamy od pokazania właśnie wersji kombi - wyjaśnia Martin Smith, szef działu projektowania Ford of Europe.Nowy Ford Mondeo bardzo dobrze ilustruje sposób, w jaki konwencja kinetic design kształtuje stylistykę nowych modeli europejskiej filii Forda. Właśnie taki sposób projektowania nadwozi będzie miał coraz większe znaczenie w tworzeniu kształtu przyszłych modeli Forda. Oczywiście jej założenia będą stosowane w zakresie odpowiadającym charakterowi danego modelu i upodobaniom nabywców w danym segmencie rynku.W nowym Fordzie Mondeo zobaczymy wszystkie najważniejsze elementy konwencji stylistycznej kinetic design: - dynamicznie zarysowane linia nadwozia i wyraźnie widoczna trójpłaszczyznowość oglądanego od przodu profilu nadwozia - duże, pełne powierzchnie karoserii- bardzo wyraźnie zarysowane kontury boków nadwozia- mocno zaznaczone, wyprofilowane krawędzie nadkoli - wznosząca się ku tyłowi dolna linia bocznych szyb - charakterystycznie ukształtowana linia tylnych okien bocznych, z dolną krawędzią wznoszącą się tuż przed tylnym słupkiem?Jak dotąd przykładem konwencji stylistycznej kinetic design w najczystszej postaci był koncepcyjny Ford Iosis, prezentowany podczas salonu we Frankfurcie w 2005 r. Od tego czasu pewne elementy tej konwencji wprowadziliśmy w nowym Fordzie S-MAX i Fordzie Galaxy. Teraz kolej na nowego Forda Mondeo, który jest następnym krokiem na drodze do wypracowania formuły dla nowych modeli Forda, bliższej emocjom i zawierającej więcej ekspresji - tłumaczy Martin Smith.Już na pierwszy rzut oka w nowym modelu uwagę zwraca charakterystyczny kształt przodu, ze ?ściętymi? rogami i głębokim wcięciem widocznym między główną płaszczyzną maski silnika i obu przednimi błotnikami. Spoglądając na przód samochodu nieco od góry wyraźnie widać, że przód nadwozia tworzą trzy wyraźne płaszczyzny. Tym samym kształt nadwozia nowego Forda Mondeo mocno nawiązuje do zabiegu stylistycznego, który pamiętamy z Forda iosis w wersji z 2005, i który akcentuje pewne pokrewieństwo obu koncepcji stylistycznych.Przód ma więcej elementów, które tworzą nowe ?rodzinne? oblicze modeli Forda. Należy do nich także kojarzący się z samochodami wyższej klasy duży otwór górnej kraty wlotu powietrza, harmonizujący z umieszczonym pod zderzakiem mniejszym wlotem powietrza w kształcie odwróconego trapezu. Ważną rolę odgrywają duże reflektory o charakterystycznym kształcie oraz nisko umieszczone światła przeciwmgielne. Ich kształt łagodnie prowadzi oko wokół ?ściętych? rogów nadwozia, zgrabnie maskując pełniejsze kształty tej części nadwozia, które wymogły aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące ochrony osób pieszych w razie zderzenia z samochodem. Wyraźnie zarysowane, ?muskularne? dominujące kontury boków nadwozia biegną w kierunku stosunkowo wysoko wyznaczonego punktu z tyłu nadwozia. W ten sposób uzyskano dynamiczny zarys bocznych szyb, gdy spoglądamy na samochód z boku. Wrażenie ruchu dodatkowo podkreśla charakterystycznie poprowadzona dolna krawędź tylnych okien bocznych, która wznosi się tuż przed tylnym słupkiem. Tylne światła zespolone mają starannie zaprojektowane, oryginalne klosze, które również podkreślają klimat wysokiej jakości i staranności wykonania. Inną dominantą stylistyczną jest wyraźnie zaznaczona linia przetłoczenia w dolnej części drzwi, biegnąca od mocno uwypuklonych łuków przednich nadkoli, przez cały bok karoserii. Płaszczyzny poszycia drzwi i boków nadwozia kończą się na masywnych progach, optycznie podkreślając dynamikę sylwetki samochodu. Przetłoczenie w dolnej części drzwi i pełne płaszczyzny boków nadwozia to kolejne elementy charakterystyczne dla konwencji kinetic design. Są one coraz bardziej rozpoznawalne w miarę jak na drogach Europy przybywa nowych Fordów S-MAX i Galaxy.Elementy kinetic design pojawiają się także w zupełnie nowym wnętrzu samochodu. Dominują tu powierzchnie pokryte wysokiej jakości materiałami i kunsztownie wykończone eleganckie detale ozdobne.Również we wnętrzu wyraźnie widać zwrot w kierunku dynamicznie nakreślonych konturów i pełnych powierzchni. Niski profil deski rozdzielczej pozostawia sporo miejsca kierowcy i jadącemu obok pasażerowi. Przedłużona centralna konsola deski rozdzielczej pozwoliła na znacznie wyższe umieszczenie dźwigni zmiany biegów, w sposób bardziej ergonomiczny, w bliższym zasięgu kierowcy. Projektanci wnętrza bardzo dużo uwagi poświęcili funkcjonalnemu wyposażeniu oraz różnym ozdobnikom decydującym o klimacie we wnętrzu. Na uwagę zasługuje nowy system urządzeń elektronicznych, łączący funkcję informacyjną z funkcjami uprzyjemniania jazdy (infotainment). Ważną rolę odgrywa także interfejs HMI (Human Machine Interface) nowej generacji, ułatwiający komunikowanie się człowieka z pojazdem. Jest on bardzo prosty w użyciu i - podobnie jak w nowym Fordzie Galaxy i Fordzie S-MAX - wykorzystuje przyciski na kierownicy. Nowością jest natomiast możliwość otrzymania dużego, kolorowego wyświetlacza ciekłokrystalicznego (LCD), umieszczonego między analogowymi zegarami wskaźników na wprost kierowcy.Projektanci Forda Mondeo bardzo starannie opracowali także kształt przestrzeni w okolicy nóg oraz nad głowami pasażerów jadących z tyłu. W efekcie osoby na tylnej kanapie mają jeszcze więcej miejsca, przez co podróżują bezpieczniej i w większym komforcie. ?Nowy Ford Mondeo zapewnia bardzo wysoki komfort we wnętrzu. Kabina pasażerska należy zresztą do najobszerniejszych w tej kasie samochodów. Nabywca znajdzie we wnętrzu także wiele funkcji i elementów wyposażenia wykorzystujących najnowsze technologie i szereg nowatorskich rozwiązań. Będą to przede wszystkim elementy ułatwiające zadanie kierowcy w czasie jazdy oraz zwiększające komfort użytkowania i uprzyjemniające jazdę - obiecuje Steve Adams, dyrektor odpowiedzialny w firmie Forda za gamę samochodów dużych.Nowy Ford Mondeo będzie wyposażony w wiele rozwiązań widzianych już wcześniej w Fordzie S-MAX i Fordzie Galaxy. Nabywca znajdzie tu jednak także szereg elementów i funkcji typowych jedynie dla tego modelu. Konstruktorzy Forda bardzo poważnie traktują zadanie utrzymania przez nowego Forda Mondeo pozycji najlepszego samochodu segmentu aut wyższej klasy średniej (C/D) pod względem jakości prowadzenia, popartej wyśmienitymi własnościami jezdnymi. Celem inżynierów Forda jest uczynienie nowego modelu najlepszym w swojej klasie także pod względem parametrów pracy układu kierowniczego, trzymania się drogi i komfortu podróżowania. Oferta jednostek napędowych będzie bardzo rozbudowana. Wśród silników z górnej półki nabywca znajdzie dysponującą wysoką mocą i doskonale sprawdzoną 2,0-litrową jednostkę wysokoprężną Ford Duratorq TDCi, czy niezwykle dynamiczny silnik benzynowy Duratec o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem, podobny do jednostki napędzającej nowego Forda S-MAX. Wśród innych propozycji znajdzie się równie ceniona jednostka benzynowa Duratec 1.6 l oraz 1,8-litrowy silnik diesla Duratorq TDCi, oba charakteryzujące się bardzo niskim zużyciem paliwa. Pełne informacje na temat oferty modelowej oraz pełna charakterystyka techniczna nowej generacji Forda Mondeo zostaną opublikowane w pierwszych miesiącach 2007 roku.?Prezentowany we Paryżu nowy Ford Mondeo ma przygotować naszych klientów na nadejście najciekawszego i najlepszego pod względem jakości prowadzenia samochodu wyższej klasy średniej, jaki kiedykolwiek udało się nam opracować. Szczegóły techniczne nowej konstrukcji jeszcze przez kilka miesięcy pozostaną tajemnicą, ale jesteśmy przekonani, że dynamiczna i oryginalna linia eksponowanej na tutejszym salonie wersji kombi oraz nowo zaprojektowane stylowe, przestronne wnętrze mówią wystarczająco dużo na temat tego jak bardzo odmienna od obecnego modelu będzie nowa generacja Forda Mondeo. My sami nie możemy doczekać się premiery tego samochodu! - podsumowuje Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe, odpowiedzialny za prace rozwojow
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do