Peugeot 908 RC to oryginalny pomysł zbudowania limuzyny o bardzo dynamicznym stylu, zapewniającej czterem pasażerom wyjątkowe wrażenia podczas jazdy.Sercem 908 RC jest silnik wysokoprężny HDi FAP, który opracowano z myślą o udziale w programie Le Mans Series w 2007 r. Ten dwunastocylindrowiec o konfiguracji V, o pojemności skokowej 5,5 litra, posiada moc przekraczającą 515kW i moment powyżej 1200Nm. Powiększenie do 100 stopni kąta rozwarcia rzędów cylindrów dało w efekcie znaczne obniżenie środka ciężkości silnika. Dwa filtry cząstek stałych FAP, usytuowane na końcach bliźniaczych układów wydechowych, skutecznie redukują stopień zanieczyszczenia środowiska. Cała oryginalność 908 RC tkwi w dążeniu do uzyskania zwartej budowy, takiego mechanicznego kompaktu poprzez centralne umieszczenie jednostki poprzecznie z tyłu pojazdu. Podobnie sekwencyjna, sterowana skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, specjalnie dostosowana do wyjątkowego momentu obrotowego, jest niezwykle zwarta i umieszczona pod silnikiem. Takie umiejscowienie zespołu napędowego umożliwiło wygospodarowanie sporego bagażnika, z tyłu za osią kół napędowych, nie zmniejszając powierzchni kabiny. Znaczne wysunięcie stanowiska kierowcy gwarantuje maksymalną przyjemność jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom.Koncepcja architektoniczna wyjątkowo niskiej linii nadwozia ze zwartym przodem podkreślająca proporcje dała w efekcie rasową sylwetkę o sportowym charakterze. Solidne osadzenie na kołach aluminiowych (20?? z przodu, 21?? z tyłu) o 20 wymodelowanych szprychach upodabnia pojazd do ogromnego kota z ?paszczą?, ciągnącym się aż do tylnych świateł. Z przodu geny lwa widoczne są prawie w każdym szczególe, poczynając od dwóch przednich świateł. O ile funkcje oświetlenia zapewniają diody, to poprzez obróbkę wewnętrznych elementów uzyskały one tak błyszczące spojrzenie przez oszlifowanie kryształu na wzór kamieni szlachetnych, nadając mu kształt źrenicy. Pokrywa silnika to zupełne odwzorowanie kociego łepka, z dwiema "obwisłymi wargami" po obu stronach środkowego "rowka", wyeksponowanego przez chromowany element. Na jego szczycie w charakterze "nosa" zastosowano logo marki.Całe nadwozie zostało dopracowane w najmniejszych szczegółach, aż do uwolnienia się od klamek drzwiowych, oferując proste i czyste powierzchnie. Pozwala to wykorzystać maksymalnie refleksy podkreślające odrębność poszczególnych części pojazdu. Tylne światła, wtopione w wypukłe, solidne boki pojazdu, złożone głównie z diod elektroluminescencyjnych, posiadają aluminiową wstawkę przypominającą kształtem potężny pazur. Sportowy charakter tylnych linii współgra z kształtem dyfuzora powietrza z chromowanym pierścieniem, podpieranego wizualnie z każdej strony przez podwójne końcówki rury wydechowej.Wnętrze pojazdu 908 RC znalazło się w samym centrum uwagi projektantów. Koncepcja silnie wysuniętej i bardzo silnie przeszklonej (3 m2) kabiny sprawia, że pasażerowie droga i krajobraz to jedno. Wyjątkowy kształt gigantycznej przedniej szyby gwarantuje maksymalne pole widzenia (podobnie jak w modelach RC). Przednia szyba wznosi się wysoko ponad kierowcę, przechodząc na poziomie środkowego słupka w przeszklony dach, co umożliwia pasażerom siedzącym z przodu i z tyłu wtopienie się w otaczający świat. Niezwykła jasność i widoczność w połączeniu z wyjątkową przestronnością wnętrza, wyposażonego w cztery niezależne fotele, tworzą niespotykany klimat.Styl wnętrza jawi się jako płynny i eteryczny. Wykorzystane rozwiązania technologiczne zapewniają czystość linii i komfort. Wszystkie funkcje pojazdu (radio, odtwarzacz MP3, nawigacja, klimatyzacja czterostrefowa, itd.) można z łatwością kontrolować na dużym ekranie ze sterowaniem dotykowym. IHM (Interfejs Człowiek/Maszyna) został także udostępniony pasażerom siedzącym z tyłu za pośrednictwem ekranu multimedialnego, znajdującego się na konsoli środkowej, rozdzielającej dwa fotele. Szlachetność materiałów i doskonała jakość wykończenia sprawiają, iż wnętrze 908 RC jest luksusowe i zarazem ponadczasowe. Elementy wykończenia z ciemnego dębu, tapicerka ze skóry w kolorze szary ametyst, wstawki z polerowanego aluminium, chromowane przyciski, zegar Bell&Ross - wszystko to porusza zmysły zarówno dotyku, wzroku, jak i węchu. Do tego dochodzą praktyczne elementy wystroju wnętrza takie jak liczne schowki, w tym duży, chłodzony z przodu, kieszenie w drzwiach oraz schowki w przedniej i tylnej konsoli. Podobnie jak wszystkie concept-car, Peugeot 908 RC jest egzemplarzem w swoim rodzaju, stworzonym w centrum stylu. Konstrukcja została wykonana ze wstępnie impregnowanego kompozytu węglowego połączonego z aluminiowym ?plastrem miodu", poddanego próżniowej polimeryzacji w autoklawie. Tak powstałe nadwozie samonośne ma w tylnej części zabudowaną rurę - belkę, do której przymocowane są elementy mechaniczne i układy jezdne.Układ jezdny składa się z podwójnych wahaczy zawieszenia z rozłącznym sworzniem zarówno z przodu, jak i z tyłu, przejęte od Peugeot 407.Układ hamulcowy tworzą cztery jednoczęściowe tarcze z kompozytu węglowo-ceramicznego, pozwalające zredukować masę i poprawić parametry termiczne. Koła zostały wyposażone w opony Michelin Pilot Sport PS2 255/35 R20 z przodu i 285/30 R21 z tyłu pojazdu.Aerodynamika pojazdu została dopracowana ze szczególną starannością, czego dowodem jest osiągnięcie wartości 0,556 współczynnika oporu powietrza (Scx). Interakcja powietrze-pojazd została przebadana w tunelu aerodynamicznym dla wypracowania optymalnego kompromisu pomiędzy potrzebą uzyskania jak najlepszych osiągów i minimalizacją zużycia paliwa, z jednoczesnym zapewnieniem odpowiedniego chłodzenia elementów zespołu napędowego.Czołowy, dwuczęściowy wlot powietrza umożliwia schłodzenie obu chłodnic, poprawiając jednocześnie bilans aerodynamiczny dzięki wewnętrznemu przepływowi z ujściem przez kratki z anodyzowanego aluminium, usytuowane przed przednimi kołami. Powietrze niezbędne do pracy silnika pobierane jest przez otwory znajdujące się na poziomie tylnych słupków. Każdy z wymienników dwóch turbosprężarek pobiera powietrze przez wnęki tylnych kół i usuwa je przez widoczne kratki widoczne na tylnych słupkach. Drzwi bagażnika posiadają ukryty spoiler, który kierowca może rozłożyć, jeżeli zajdzie potrzeba podwyższenia nacisku na tylne zawieszenie. Płaski spód i dyfuzor poprawiają skuteczność całośc
Komentarze opinie