Reklama

Paryska nowość czyli Alfa Romeo 147 Q2

08/10/2006 22:08
Prezentowana w Paryżu Alfa 147 wyposażona jest w prapremierowy samoblokujący mechanizm różnicowy (określany jako Q2), który zachowuje i utrzymuje wszystkie mocne atuty napędu na przednie koła w zakresie bezpieczeństwa aktywnego i prowadzenia samochodu, zwiększając przyjemność jazdy i kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo nowatorski system zapewnia niektóre korzyści typowe dla napędu integralnego, ale przy zdecydowanie obniżonym ciężarze i kosztach.System Q2 bazuje na obecności mechanizmu różnicowego typu mechanicznego Torsen. W szczególności ten mechanizm różnicowy ma za zadanie rozdział momentu na przednie koła napędzające w sposób dynamiczny i ciągły w zależności od warunków jazdy i nawierzchni drogi. System, w połączeniu z wyjątkowym czworobocznym zawieszeniem przednim, umożliwia szczególnie skuteczny tuning pojazdu. Inżynierowie Alfy Romeo od początku cieszą się doskonałą opinią wśród klientów. Napęd na przednie koła nie był przypadkowym wyborem, jest to bowiem rozwiązanie wybierane przez większość producentów samochodowych. Wystarczy nadmienić, że oprócz kompleksowych korzyści tego typu architektury (ciężar, komfort wnętrza, itp.) w warunkach krańcowych podsterowności napędu przedniego, pozwala kierowcy reagować na przeciążenia pojazdu w sposób bardziej intuicyjny: stąd też wrażenie, że napęd na przednie koła jest ?pewniejszy? od napędu na koła tylne. Odczuwalne jest zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia. Należy tu podkreślić fakt, że napęd na przednie koła - ponieważ koła skręcające są również napędzającymi - może zakłócać pełny komfort prowadzenia i kontrolę jazdy w określonych warunkach, dając początek problemom, związanym z napędem przy pokonywaniu zakrętu, powodując ograniczoną podsterowność lub reakcję układu kierowniczego. Zapobiegając tym niekorzystnym sytuacjom, Alfa Romeo wprowadziła układ Q2, który wykorzystuje wszystkie silne strony napędu na koła przednie, zwiększając znacząco przyczepność i stabilność przy ruszaniu i jednocześnie zmniejszając podsterowność podczas przyspieszania, interwencje kontroli elektronicznych i drgania kierownicy. Poniżej podane są dwa przykłady praktyczne, które podkreślają potencjał techniczny Q2.Pierwszy przypadek: pojazd na zakręcieWchodząc w zakręt w warunkach niskiej przyczepności (mokra nawierzchnia, drogi pokryta śniegiem, błotem, itp.) lub też prowadząc samochód w sposób sportowy, kierowca może mieć do czynienia z sytuacją utraty przyczepności koła wewnętrznego. Spowodowane to jest faktem, że mechanizm różnicowy rozdziela moment obrotowy na koło bardziej ?odciążone,? ujmując go z koła zewnętrznego, które będąc pod dodatkowym obciążeniem, poprzez kołysanie poprzeczne pojazdu, wykorzystuje zwiększone tarcie. W takim przypadku w samochodzie - w zależności od wyposażenia - mogą wystąpić dwie sytuacje. W czasie testów w modelu nieposiadającym systemu ASR - VDC odczuwalny jest poślizg koła wewnętrznego, utrata kontroli nad samochodem (duża podsterowność) i brak przyspieszenia przy wychodzeniu z zakrętu. Jeżeli natomiast samochód jest wyposażony w system ASR - VDC, interwencja systemów wspomagających samochodu zmniejsza moment silnika poprzez działanie na przepustnicę, uniemożliwiając przyspieszenie i dając nieprzyjemne wrażenie utraty mocy oraz oddziaływania na samochód. W obu sytuacjach okazuje się, że przy wychodzeniu z zakrętu pojawia się nieprzyjemne wrażenie ?hamowania? samochodu. Co się dzieje w przypadku obecności systemu Q2?W momencie, gdy koło wewnętrzne zaczyna tracić przyczepność, moment obrotowy jest częściowo przenoszony na koło zewnętrzne, gwarantując mniejszą podsterowność, lepszą stabilność i większą prędkość pokonywania zakrętu oraz mniejszą ilość interwencji systemów kontroli samochodu. Wszystko to z korzyścią na rzecz komfortu jazdy i pełnej kontroli nad samochodem. Drugi przypadek: teren o niskiej przyczepnościPodczas jazdy w warunkach niskiej przyczepności, często mamy do czynienia z sytuacją różnego rozdziału siły napędowej na koła. Na przykład, na drodze pokrytej śniegiem lub po intensywnej ulewie, jedno koło znajduje się na skraju jezdni, mając bezpośredni kontakt z leżącym śniegiem, a drugie znajduje się w strefie bez śniegu lub już wyschniętej. W tych szczególnych warunkach ruszanie lub mocne przyspieszenie prowadzi do poślizgu koła, będącego w krytycznych warunkach tarcia. Taka sytuacja powoduje, że kierowca jest zmuszony do ciągłego manewrowania kierownicą, aby utrzymać właściwy kierunek jazdy. Co się dzieje w przypadku obecności systemu Q2?Negatywne efekty są eliminowane poprzez progresywne przeniesieniu momentu obrotowego na koło, które może wykorzystać większy współczynnik tarcia, ułatwiając np. ruszanie na wzniesieniu po górskiej drodze. Jazda jest więc bezpieczniejsza i przyjemniejsza na odcinakach drogi o zmiennych warunkach nawierzchn
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do