Skoda Octavia 2.0 FSI okazała się najlepsza w teście porównawczym, przeprowadzonym przez ADAC. Pokonała dwóch mocnych rywali - Toyotę Avensis 2.0 VVTi i Forda Focusa 2.0 Duratec. Kluczem do sukcesu Skody okazał się silnik FSI z bezpośredni wtryskiem paliwa.
Kliknij, aby powiększyćDo testu wykonanego przez specjalistów z ośrodka ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg stanęły: Ford Focus 2.0. Duratec (moc 107kW przy 6000 o/m; moment obrotowy 185Nm przy 4500 o/m), Skoda Octavia 2.0 FSI (110kW/ 6000 o/m; 200Nm/ 3500 o/m), Toyota Avensis 2.0 VVTi (108kW/5700 o/m; 196Nm/4000 o/m).
Próby dynamiczne potwierdziły zalety silnika FSI, montowanego w Skodzie, świetnie łączącego bardzo dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Skoda dała się nieznacznie wyprzedzić konkurentom w sprincie od 0 do 100 km/h. Zanotowała czas 10,9 s (średnia z trzech prób), Toyota - 10,7 s, zaś lżejszy od konkurentów o prawie 100 kg Ford - 10,6 s.
W codziennej jeździe o wiele ważniejsza od przyspieszenia jest jednak elastyczność. To ona decyduje m.in. o tym jak przebiega manewr wyprzedzania, co ma ogromne znaczenie w polskich warunkach drogowych. Skoda Octavia FSI, jako jedyna wyposażona w 6-biegową przekładnię, nie dała konkurentom żadnych szans. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h na 4. biegu zajęło Skodzie zaledwie 7,11 s. Ford potrzebował 8,71 s, Toyota - 9,83 s. Skoda odjechała konkurentom jeszcze wyraźniej w próbie przyspieszenia od 80 do 120 km/h na 5. biegu. Odnotowała średni czas 11,0 s (Ford - 14,25 s, Toyota - 15,35 s).
Skoda Octavia 2.0 FSI pokazała klasę także pod względem zużycia paliwa. Na odcinku testowym, pokonywanym dynamicznie, spaliła 9,7 l/100 km (Ford - 10,5 l/100 km, Toyota - 11,33 l/100 km). Na tej samej trasie pokonanej w oszczędnym stylu Octavia wymagała już tylko 7,6 l/100 km (Ford - 8,4 l/100 km, Toyota - 8,96 l/100 km).
W testach sprawdzających zachowanie auta podczas jazdy Ford Focus stracił wiele przez brak układu ESP. Pomimo znakomitych właściwości jezdnych model Forda zebrał najniższe oceny za nerwowe zachowanie przy wykonywaniu ekstremalnych manewrów (slalom, omijanie przeszkody z hamowaniem i bez, hamowanie na nawierzchni o różnym stopniu przyczepności). O palmę pierwszeństwa, w bardzo wyrównanym pojedynku, walczyły Skoda i Toyota. Skoda zebrała pochwały za świetną skrzynię biegów (precyzja przełączania biegów, dobór przełożeń) i szczególnie komfortową pozycję za kierownicą.
Należy obiektywnie przyznać, że wszystkie testowane samochody wykazywały się bardzo wysokim i wyrównanym poziomem. Różnice pomiędzy nimi odnotowane w testowanych elementach były niewielkie.
Komentarze opinie