Reklama

Obwodnica Żagania

07/02/2006 17:58
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że 8 lutego 2006 roku nastpi oddanie do ruchu obwodnicy Żagania w ciągu drogi krajowej numer 12 w województwie lubuskim.

Obwodnica ma długość 4,9 km. Na odcinku o długości 1 km obwodnica pokrywa się z ulicami miasta. Droga o nośności 115 kN/oś zaliczona jest do klasy GP. Szerokość jezdni wynosi 7 m.

W ramach zadania wybudowano m.in. pięć skrzyżowań oraz wiadukt nad ulicą Chrobrego, most nad rzeką Czerna i most trójprzęsłowy nad rzeką Bóbr o długości 126 m, a także przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, przejazdy gospodarcze i kanalizację deszczową, w celu właściwego odwodnienia drogi. Przebudowane zostały drogi krzyżujące się z obwodnicą. Zamontowano również 11 ekranów akustycznych w postaci metalowych paneli dźwiękochłonnych i gazonów betonowych na odcinku o łącznej długości 1100 m, w celu ograniczenia hałasu przy budynkach, spowodowanego ruchem pojazdów.

W obrębie całego odcinka, z uwagi na wymaganą ochronę wód podziemnych przed zanieczyszczeniami, zamontowano po obu stronach jezdni krawężnik. Ma to na celu przechwycenie wód opadowych do wpustów studzienek ściekowych i dalej do kanalizacji deszczowej. Wybudowana została również ścieżka rowerowa dwukierunkowa o szerokości 2,5 m. Jest ona oddzielona od jezdni pasem zieleni o szerokości 5 metrów lub biegnie poza koroną drogi. Przebudowano również kolidujące sieci: energetyczną, telekomunikacyjną, wodociągową oraz gazociąg niskiego i średniego ciśnienia.

Budowa obwodnicy wymusiła wycinkę 298 drzew rosnących na gruntach nieleśnych oraz fragmentu lasu. W zamian, w pasie drogowym nowego odcinka drogi posadzono: 553 drzewa (z przewagą klonu), 13883 krzewy (wśród których dominuje berberys Thunberga), 600 szt. bylin i 260 szt. pnączy - zwłaszcza przy ekranach akustycznych. Gatunki drzew i krzewów dobrano w taki sposób, żeby oprócz funkcji ochronnych, tworzyły także ciekawe zestawienie przestrzenne i kolorystyczne przez cały okres wegetacji.

Miasto Żagań stanowi znaczący węzeł drogowy województwa lubuskiego na drodze krajowej nr 12, w którym skupia się ruch samochodowy z kierunku przejść granicznych Przewóz, Łęknica, Gubinek. Przejazd przez jedyny most w mieście na rzece Bóbr i zawiły układ drogowy stwarzały ogromne problemy dla drożności drogi nr 12 oraz uciążliwości dla mieszkańców miasta, a także niekorzystnie wpływały na zabytkową zabudowę miasta.

Koszt budowy wyniósł ponad 7,2 mln euro netto, z czego 3 mln euro pochodziło z funduszu PHARE. Wykonawcą drogi była firma Strabag.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do