Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Polski i Unii Europejskiej. Jest dostępny zarówno z telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego. Jak wygląda to w praktyce? Dzwoniąc na numer alarmowy 112 połączysz się bezpośrednio z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR):
operatorzy numerów alarmowych przyjmują zgłoszenia alarmowe,
zadają pytania, by uzyskać potrzebne informacje,
przekazują zgłoszenia do podmiotów ratowniczych (policji, pogotowia, straży pożarnej).
Bezpłatne połączenie
Połączenia na numer alarmowy 112 są bezpłatne, a sam numer można wybrać nawet na telefonie bez karty SIM lub w telefonie z hasłem.
Połączenie krok po kroku
Skąd najlepiej dzwonić? Jakie informacje należy podać dzwoniąc na numer alarmowy? Co zrobić po wykonaniu zgłoszenia? Oto podpowiedzi:
najlepiej, jeśli połączenie jest wykonywane w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwala na przeprowadzenie rozmowy bez zakłóceń,
rozmowę powinien przeprowadzać świadek zdarzenia lub osoba znajdująca się blisko miejsca, w którym doszło do zdarzenia (np. wypadku samochodowego),
poczekaj do momentu zgłoszenia się operatora numerów alarmowych,
opisz krótko zdarzenie i podaj swoje imię oraz nazwisko,
wskaż miejsce, w którym doszło do zdarzenia oraz w miarę możliwości najszybszą drogę dotarcia na miejsce – jest to ważne, gdyż operator numerów alarmowych poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratownicze najbliższe miejscu zdarzenia,
wykonuj polecenia przekazywane przez operatora numerów alarmowych,
nie rozłączaj się z operatorem numerów alarmowych do momentu, kiedy nie wyda on takiego polecenia,
gdy nagle sytuacja na miejscu zdarzenia ulegnie zmianie, powiadom o tym operatora numerów alarmowych,
staraj się nie korzystać z telefonu, z którego zgłaszasz wypadek – operator numerów alarmowych może kontaktować się z tobą ponownie, aby uzyskać więcej informacji, więc dobrze, by bateria w telefonie się nie rozładowała.
Centra Powiadamiania Ratunkowego
Centra to ogólnopolskie punkty, w których przyjmowane są zgłoszenia o udzielnie pomocy w razie np. wypadku samochodowego, pożaru, przestępstwa.
W razie wielu połączeń jednocześnie lub awarii w danym CPR, zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego CPR. Razem ze zgłoszeniem do CPR przychodzi informacja o lokalizacji, skąd zostało wykonane połączenie.
W zeszłym roku centra objęły swoim zasięgiem całą Polskę – powstało 17 placówek. Dzięki temu wszystkie zgłoszenia kierowane na numer 112 są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w 17 Centrach Powiadamiania Ratunkowego z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego. Pomoc udzielana jest szybciej i sprawniej.
Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
Wybierasz się na wycieczkę w góry? Koniecznie zapisz numery alarmowe do odpowiednich służb ratunkowych. To one udzielą najlepszej pomocy:
Komentarze opinie