Reklama

Nowy Yaris Verso już w sprzedaży

27/10/2005 23:26
Toyota Motor Co. wprowadziła na rodzimy rynek nową generację Yarisa Verso pod nazwą Ractis. W Europie pojazd zadebiutuje na przyszłorocznym Salonie w Genewie, jako japoński konkurent takich aut jak Renault Modus, czy Honda Jazz. Producent szacuje, że średnia sprzedaż miesięczna w Japonii wyniesie 7 000 egzemplarzy.

Pojazd oferowany na rynku japońskim może być wyposażony w jeden z dwóch silników benzynowych wykorzystujących zmienne fazy rozrządu - VVT-i (Variable Value Timing-inteligent). Mniejszy o poj. 1.3 litra osiąga moc 87 KM (przy 6 000 obr/min) i 116 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 4 000 obr/min). Drugi o poj. 1.5 litra dysponuje mocą 110 KM (przy 6 000 obr/min) i momentem obrotowym 141 Nm (przy 4 400 obr/min). Zupełną innowacją w tej klasie aut jest napęd na cztery koła, oferowany jako opcja dla mocniejszej jednostki napędowej, która w tej konfiguracji ma obniżoną moc o 5 KM i moment obrotowy o 3 Nm. Co godne podkreślenia, wszystkie wersje z napędem na przednią oś mają aż o 75% niższą emisję spalin niż przewidują to przepisy w Japonii na 2005 rok i mają o 5% niższe zużycie paliwa niż zakładają normy, jakie wejdą w życie w 2010 roku.

Kolejna nowość to układ przeniesienia napędu. Stanowi go inteligentna bezstopniowa przekładnia CVT-i (Continuously Variable Transmission - inteligent) dostępna także z nowym systemem Active, który odpowiada za niższe zużycie paliwa przy spokojnej jeździe. Przełożenia można także zmieniać w 7-stopniowym trybie sekwencyjnym lub za pomocą manetek umieszczonych za kołem kierownicy (Sports Sequential Shiftmatic). Dodatkiem jest sportowy tryb zmiany biegów (CVT Sport) uruchamiany przyciskiem na desce rozdzielczej.

Samochód jest znacznie większy od Yarisa - dłuższy o 205 mm (3 955 mm), wyższy o 120 mm (1 640 mm) i ma szerszy rozstaw osi o 90 mm (2 550 mm). Warto wskazać, że promień skrętu wynosi tylko 4,9 metra. Japońska wersja pojazdu posiada w standardzie m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, system kluczyka elektronicznego (Smart Entry & Start System), 16" felgi aluminiowe oraz lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami. Po złożeniu tylnej kanapy - siedzisko i oparcie w stosunku 40/60 - powstaje idealnie płaska podłoga. Kanapa w wersji z napędem na cztery koła ma możliwość pochylenia oparcia i dostosowania go w zależności od potrzeb (większy bagaż lub większa ilość miejsca we wnętrzu). Producent szczyci się tym, że dach panoramiczny oferowany jako opcja ma największą powierzchnię w tej klasie aut.

W Verso, podobnie jak w zwykłym Yarisie, zastosowano specjalne siedzenia zmniejszające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa w wyniku zderzenia (WIL - Whiplash Impact Lessening). Jak wiadomo, mniejszy model zdobył pięć gwiazdek w testach EuroNCAP, co uwiarygodnia zapewnienia producenta o nowoczesnej konstrukcji. Należy dodać, że po raz pierwszy Toyota zamontowała siedzenia wyposażone w system WIL w modelu Prius z napędem hybrydowym w 1997 roku. Ponadto samochód może być wyposażony w system ASR i ESP.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do