Reklama

Nowy silnik wysokoprężny 2.0 dCi

18/07/2005 23:04
Nowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1995 cm3, opracowana wspólnie przez Renault i Nissana, pojawi się początkowo w modelu Laguna i będzie dostępna w odmianach o różnych mocach i wartościach momentu obrotowego. Wersje nowego silnika 2.0 dCi będą stopniowo wprowadzane do innych modeli gamy Renault.

Silnik 2.0 dCi jest wyposażony w układ rozrządu z czterema zaworami na cylinder dla uzyskania korzystniejszego przebiegu procesu wymiany ładunku Jego cechą szczególną jest usytuowanie po przeciwnych stronach głowicy kanałów kolektora ssącego i wydechowego. Każdy wałek rozrządu steruje tylko zaworami ssącymi lub wydechowymi. Taki układ kanałów dolotowych zapewnia lepsze wypełnienie cylindrów, a kanały układu wydechowego pozwalają na szybsze usunięcie spalin. Rozrząd silnika jest napędzany łańcuchem, co zwiększa jego trwałość.

Silnik 2.0 dCi jest wyposażony w układ wtrysku Bosch z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami zwiększającymi prędkość wtrysku paliwa. Precyzja i szybkość tego procesu - przewyższającego aż czterokrotnie klasyczny układ wtrysku z wtryskiwaczami wyposażonymi w cewkę - pozwoliły na zastosowanie systemu 5 wtrysków w jednym cyklu (2 wtryski pilotujące, 1 wtrysk zasadniczy i 2 wtryski dopalające). Wtryski pilotujące poprawiają akustykę pracy silnika ograniczając spalanie stukowe typowe dla silników wysokoprężnych. Wtryski dopalające uzupełniają wtrysk zasadniczy powodując dopalenie resztek mieszanki i w ten sposób przyczyniają się do zmniejszenia poziomu emisji zanieczyszczeń już w komorze spalania.

Priorytetem w pracach konstrukcyjnych było uzyskanie niskiego poziomu hałasu pracy. Konstrukcja bloku silnika z aluminium pozwala na lepsze tłumienie drgań przy zachowaniu odpowiednich parametrów. Dwa wałki wyrównoważające obracające się w kierunku przeciwnym do obrotu wału korbowego niwelują drgania powodowane pracą silnika. Ich występowanie w najmocniejszych wersjach tego silnika znacząco przyczynia się do wyeliminowania drgań charakterystycznych dla silników wysokoprężnych, zwłaszcza przy wysokiej prędkości obrotowej. Rozwiązania te w połączeniu z wtryskiem pilotującym paliwa zapewniają wysoki poziom komfortu akustycznego.

Od lipca w niektórych krajach Laguna będzie oferowana w wersji z silnikiem 2.0 dCi o mocy 150 KM osiąganej przy 4000 o/m, dysponującym momentem obrotowym 340Nm przy 2000 o/m. Jednostka ta pozwoli na rozpędzenie Laguny do 100 km/h w 8,9 sekundy oraz na pokonanie 1000 metrów ze startu zatrzymanego w ciągu 30,3 sekundy. Zużycie paliwa w tym samochodzie należy do najniższych w tej kategorii i wynosi 5,8 l/100km w cyklu mieszanym przy emisji 154 g/km CO2.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do