Wprowadzenie turbodiesla 1.9 TiD z bezpośrednim układem wielokrotnego wtrysku common-rail znacząco poszerza gamę Saaba 9-3 Kabriolet. Dostępna w wersjach Linear i Arc 150-konna, szesnastozaworowa jednostka współpracuje z sześciobiegową ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. Maksymalna moc 150 KM osiągana jest przy 4000 o/m, a 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest w zakresie od 1750 do 3250 o/m. Jego maksymalną wartość, wynoszącą 320Nm, dostępną w zakresie 2000-2750 o/m, przewyższa jedynie 350Nm najmocniejszej (250 KM) jednostki benzynowej 2.8 V6 Turbo.
Przyspieszanie w trakcie jazdy jest niemal takie jak w benzynowej jednostce o mocy 210 KM (80 do 120 km/h na piątym biegu w 11,0 i 11,5 sekundy), zaś od zera do 100 km/h wynosi 10,4 sekundy (11,8 ze skrzynią automatyczną). W mieszanym cyklu jazdy silnik zużywa 6,3 litra paliwa na 100 km (7,4 litra w wersji z automatyczną skrzynią biegów), o 25% mniej niż benzynowa wersja 1.8t o mocy 150 KM .
Jak twierdzi producent, silnik 1.9 TiD wyposażony jest w najbardziej zaawansowany obecnie filtr cząstek stałych. W przeciwieństwie do innych urządzeń wychwytujących takie cząstki, jest on bezobsługowy i samoczynnie się oczyszcza, nie wymagając wymiany ani stosowania żadnych dodatków. Umieszczona w układzie wydechowym poniżej katalizatora obudowa filtra działa również jako drugi katalizator utleniający, usuwający węglowodory. To właśnie przez nią spaliny przechodzą na początku, zanim dostaną się do ceramicznego rdzenia filtra o strukturze plastra miodu, wykonanego z węglika krzemu. Jego powierzchnia pokryta jest strukturą mikroskopijnych kanalików, które zatrzymują cząstki stałe.
Aby oczyścić filtr i utrzymać spaliny w jak największej czystości, zatrzymane cząstki są okresowo wypalane krótkimi pulsami zbyt dużej ilości paliwa. Na krótkie chwile podnoszą one temperaturę spalin do 600 st. C. Proces uruchamiany jest automatycznie, gdy przeciwciśnienie układu wydechowego osiąga określony poziom i jest zupełnie niewyczuwalny dla kierowcy.
To nowatorskie rozwiązanie jest możliwe dzięki elastyczności wielokrotnego układu wtrysku. Proces samooczyszczania prowadzony jest w razie konieczności, niezależnie od obciążenia przepustnicy czy temperatury silnika.
Komentarze opinie