Reklama

Nowy rok bez poprawy - Spadek sprzedaży samochodów osobowych w styczniu

16/02/2005 10:50
Sprzedaż samochodów osobowych w styczniu 2005 roku wyniosła 22 253 sztuki i jest o 23,7% mniejsza niż rok wcześniej i o 5,6% mniejsza niż w poprzednim miesiącu. Niemal wszystkie marki, sklasyfikowane w czołowej dziesiątce polskiego rynku, odnotowały spadek wyników, tylko dwie (Toyota i Volkswagen) - wzrost. Na dalszych pozycjach listy, od dziesiątej do dwudziestej, sytuacja jest odwrotna - większość firm osiągnęła lepsze rezultaty niż przed rokiem. Rekordowe wskaźniki wzrostu wykazały między innymi: Subaru na 24. pozycji (840%, 47 sztuk), Hyundai na 13. pozycji (300,8%, 521 sztuk), Kia na 15. miejscu (259,5%, 417 sztuk).

Spośród dwunastu sklasyfikowanych na polskim rynku segmentów samochodów osobowych siedem wykazało spadek w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, natomiast pięć zanotowało rezultat większy niż rok wcześniej. Na przestrzeni roku zmieniła się nieco kolejność w rankingu popularności, jednak trzy największe na rynku segmenty: małe, klasa niższa średnia i wyższa średnia, zajmują niezmiennie te same pozycje. Pomimo utrzymania pozycji, ich sprzedaż, niestety, zmniejszyła się. W przypadku najważniejszej grupy - aut małych - 8 166 sztuk - spadek wyniósł 29,1%; klasy niższej średniej - 5 389 sztuk - 13,9%, a klasy wyższej średniej - 3 128 sztuk - 24,6%. Na czwartej pozycji znajduje się segment mini plus, którego styczniowa sprzedaż w wysokości 1 400 aut jest o 51,6% mniejsza niż przed rokiem i jest to największy wskaźnik spadku w skali rynku. Piąte miejsce należy do grupy mini MPV - 1 190 sprzedanych pojazdów oznacza ponad 22-procentowy wzrost. Szóstą pozycję zajęły kombi vany z wynikiem 1 073 auta, o ponad 10% większym niż rok wcześniej. Na siódmą lokatę spadł w ciągu roku (z piątej) segment aut najmniejszych. Ich sprzedaż w pierwszym miesiącu wyniosła 819 sztuk, o 48,4% mniej niż w styczniu 2004 roku. Dalsze miejsca w rankingu zajmują kolejno: samochody terenowe (626 sztuk, wzrost o 73,9%), klasy wyższej (227 sztuk, 17,2% spadku), MPV (180 sztuk, wzrost o 66,7%), sportowe (34 sztuki, spadek o 19,1%), a listę zamykają tradycyjnie auta luksusowe (21 sztuk, wzrost o 50%).

Liderem polskiego rynku po pierwszym miesiącu 2005 roku została Toyota. Sprzedaż samochodów japońskiego producenta osiągnęła poziom 3 257 sztuk i była o 7,07% większa niż przed rokiem. Tak dobry wynik przyczynił się do zwiększenia udziału marki w rynku - z 10,4 do 14,6%. Drugą pozycję zachowuje niezmiennie Skoda, która sprzedała w styczniu 2 723 auta, o 31,3% mniej niż rok wcześniej. Udział czeskiej marki w rynku zmniejszył się z 13,6 do 12,2%. Trzeci rezultat miesięcznej sprzedaży uzyskał Fiat. 2 581 osób zdecydowało się na zakup samochodów tej marki, o 54,4% mniej niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. W konsekwencji - zmalał również udział Fiata w rynku - z 19,4 do 11,6%. Czwarty wynik uzyskał w styczniu Renault - 2 523 sprzedane auta (spadek o 20,6% w stosunku do stycznia 2004 roku) zapewniły francuskiemu producentowi 11,3% udziału w polskim rynku (przed rokiem 10,9%). Kolejne lokaty zajęły marki, które osiągnęły niemal identyczne rezultaty: Ford - 1 399 sztuk (6,29% rynku), Peugeot - 1 395 sztuk (6,27% rynku) i Opel - 1 388 sztuk (6,24% rynku). Wszystkie sprzedały mniej samochodów niż rok wcześniej, odpowiednio o: 46%, 39,5% i 46,8%. Ósmą pozycję utrzymuje od dłuższego czasu Volkswagen. W pierwszym miesiącu bieżącego roku niemiecki producent uzyskał wynik 1 151 sztuk i wyróżnił się ponad 10-procentowym wzrostem sprzedaży (10,46%) w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. Dziewiąte miejsce, podobnie jak w poprzednich notowaniach, zajmuje Citroen. Tegoroczny wynik w wysokości 1 044 sprzedanych aut jest o 17,5% mniejszy niż przed rokiem. Do pierwszej dziesiątki awansował Chevrolet, stosunkowo nowy uczestnik rynkowej rywalizacji, obecny w Polsce dopiero od maja 2004 roku. Na zakup samochodów tej marki zdecydowało się w styczniu 696 klientów, zdobywając 3,1% rynku. Tym samym Chevrolet wyprzedził w pierwszym miesiącu roku, choć minimalnie, Hondę, "spychając" ją do drugiej dziesiątki rankingu. Rezultat sprzedaży, uzyskany przez japońskiego producenta, w wysokości 651 aut wykazał największy wskaźnik wzrostu spośród prezentowanych dotychczas firm - 18,6%.

Udział samochodów produkcji krajowej w polskim rynku w styczniu 2005 roku jest znacznie mniejszy niż rok wcześniej. O ile przed rokiem wynosił niemal 16%, obecnie spadł do 11,85%. Tym samym zwiększył się udział samochodów importowanych - z 84% wzrósł do 88,15%. W liczbach bezwzględnych sprzedaż w podziale na auta krajowej produkcji i importowane przedstawia się następująco: 2 637 sztuk i 19 616 sztuk.

Systematycznie rośnie udział samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym. W pierwszym miesiącu bieżącego roku sprzedano na polskim rynku 5 570 aut z silnikiem diesla (25% rynku), a 16 683 auta z napędem benzynowym (75% rynku). Rok wcześniej udziały te wynosiły odpowiednio 21 i 79%.

Najpopularniejszymi modelami na polskim rynku były w styczniu - podobnie jak przed rokiem - Skoda Fabia i Fiat Panda. Modele te znalazły kolejno 1 730 i 1 374 nabywców, ale oba odnotowały spadek sprzedaży w porównaniu do stycznia ubiegłego roku – o 42,7 i 49,5%. Zmniejszyły się też udziały rynkowe obu liderów: z 10,4 do 7,8% w przypadku Fabii i z 9,3 do 6,2% w przypadku Pandy. Na trzecią lokatę awansowała Toyota Corolla (dziewiąta rok wcześniej), sprzedana w ilości 1 153 egzemplarzy, o 17,7% większej niż przed rokiem. Udział japońskiego auta w rynku wzrósł z 3,4 do 5,2%. Druga przedstawicielka koncernu - Toyota Yaris zajmuje czwartą pozycję na liście z wynikiem 1 086 sztuk, o 29,2% mniejszym niż w ubiegłym roku. Udział modelu w rynku zmalał z 5,3 do 4,9%. Na piątym miejscu znajduje się Skoda Octavia (trzynasta rok wcześniej). Zakupu czeskiego auta dokonało w styczniu 912 osób, o 8,3% więcej niż przed rokiem, co pozwoliło zwiększyć udział w rynku z 2,9 do 4,1%. Szóstą lokatę zajmuje Renault Thalia z rezultatem 892 sprzedanych aut, o 13,7% mniejszym niż w ubiegłym roku. Mimo spadku sprzedaży udział Thalii w rynku wzrósł z 3,6 do 4,0%. Siódma pozycja należy do Forda Focusa, który znalazł 778 nabywców, o 29,7% mniej niż przed rokiem. Udział modelu w rynku spadł z 3,8 do 3,5%. Na ósmym miejscu znalazł się Peugeot 206 (piąty rok wcześniej) z wynikiem 644 sprzedane auta (spadek o 50%), a na dziewiątym - Fiat Seicento (czwarty przed rokiem) z rezultatem styczniowej sprzedaży 623 sztuki (52% spadku). Pierwszą dziesiątkę rynku zamyka Toyota Avensis, siedemnasta w rankingu sprzed roku. Sprzedaż miesięczna w ilości 608 aut wykazała wzrost w ciągu roku o 19,2% i jest to najwyższy wskaźnik wzrostu spośród prezentowanych dotychczas modeli. Drugą dziesiątkę listy otwiera Opel Corsa z wynikiem 551 aut (spadek o 46,5%); następny jest Renault Megane - 521 sztuk, spadek o 21,9%. Na trzynaste miejsce awansował Hyundai Getz (456 sztuk) z rekordowym wskaźnikiem wzrostu w wysokości 623,8%. Nieco gorsze rezultaty uzyskały kolejne modele: Fiat Punto (439 aut, spadek o 54,4%) i Chevrolet Aveo (433 auta). Warto w tym miejscu podkreślić dynamicznie rosnącą sprzedaż Volkswagena Golfa (18 lokata, 381 sztuk, 115,3% wzrostu) i dobre wyniki stosunkowo nowych uczestników rynkowej rywalizacji: Opla Astry Classic na dziewiętnastej pozycji (351 sztuk) i Toyoty Corolli Verso (24 lokata, 249 sztuk).
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do