Sprzedaż samochodów osobowych w styczniu 2005 roku wyniosła 22 253 sztuki i jest o 23,7% mniejsza niż rok wcześniej i o 5,6% mniejsza niż w poprzednim miesiącu. Niemal wszystkie marki, sklasyfikowane w czołowej dziesiątce polskiego rynku, odnotowały spadek wyników, tylko dwie (Toyota i Volkswagen) - wzrost. Na dalszych pozycjach listy, od dziesiątej do dwudziestej, sytuacja jest odwrotna - większość firm osiągnęła lepsze rezultaty niż przed rokiem. Rekordowe wskaźniki wzrostu wykazały między innymi: Subaru na 24. pozycji (840%, 47 sztuk), Hyundai na 13. pozycji (300,8%, 521 sztuk), Kia na 15. miejscu (259,5%, 417 sztuk).
Spośród dwunastu sklasyfikowanych na polskim rynku segmentów samochodów osobowych siedem wykazało spadek w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, natomiast pięć zanotowało rezultat większy niż rok wcześniej. Na przestrzeni roku zmieniła się nieco kolejność w rankingu popularności, jednak trzy największe na rynku segmenty: małe, klasa niższa średnia i wyższa średnia, zajmują niezmiennie te same pozycje. Pomimo utrzymania pozycji, ich sprzedaż, niestety, zmniejszyła się. W przypadku najważniejszej grupy - aut małych - 8 166 sztuk - spadek wyniósł 29,1%; klasy niższej średniej - 5 389 sztuk - 13,9%, a klasy wyższej średniej - 3 128 sztuk - 24,6%. Na czwartej pozycji znajduje się segment mini plus, którego styczniowa sprzedaż w wysokości 1 400 aut jest o 51,6% mniejsza niż przed rokiem i jest to największy wskaźnik spadku w skali rynku. Piąte miejsce należy do grupy mini MPV - 1 190 sprzedanych pojazdów oznacza ponad 22-procentowy wzrost. Szóstą pozycję zajęły kombi vany z wynikiem 1 073 auta, o ponad 10% większym niż rok wcześniej. Na siódmą lokatę spadł w ciągu roku (z piątej) segment aut najmniejszych. Ich sprzedaż w pierwszym miesiącu wyniosła 819 sztuk, o 48,4% mniej niż w styczniu 2004 roku. Dalsze miejsca w rankingu zajmują kolejno: samochody terenowe (626 sztuk, wzrost o 73,9%), klasy wyższej (227 sztuk, 17,2% spadku), MPV (180 sztuk, wzrost o 66,7%), sportowe (34 sztuki, spadek o 19,1%), a listę zamykają tradycyjnie auta luksusowe (21 sztuk, wzrost o 50%).
Liderem polskiego rynku po pierwszym miesiącu 2005 roku została Toyota. Sprzedaż samochodów japońskiego producenta osiągnęła poziom 3 257 sztuk i była o 7,07% większa niż przed rokiem. Tak dobry wynik przyczynił się do zwiększenia udziału marki w rynku - z 10,4 do 14,6%. Drugą pozycję zachowuje niezmiennie Skoda, która sprzedała w styczniu 2 723 auta, o 31,3% mniej niż rok wcześniej. Udział czeskiej marki w rynku zmniejszył się z 13,6 do 12,2%. Trzeci rezultat miesięcznej sprzedaży uzyskał Fiat. 2 581 osób zdecydowało się na zakup samochodów tej marki, o 54,4% mniej niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. W konsekwencji - zmalał również udział Fiata w rynku - z 19,4 do 11,6%. Czwarty wynik uzyskał w styczniu Renault - 2 523 sprzedane auta (spadek o 20,6% w stosunku do stycznia 2004 roku) zapewniły francuskiemu producentowi 11,3% udziału w polskim rynku (przed rokiem 10,9%). Kolejne lokaty zajęły marki, które osiągnęły niemal identyczne rezultaty: Ford - 1 399 sztuk (6,29% rynku), Peugeot - 1 395 sztuk (6,27% rynku) i Opel - 1 388 sztuk (6,24% rynku). Wszystkie sprzedały mniej samochodów niż rok wcześniej, odpowiednio o: 46%, 39,5% i 46,8%. Ósmą pozycję utrzymuje od dłuższego czasu Volkswagen. W pierwszym miesiącu bieżącego roku niemiecki producent uzyskał wynik 1 151 sztuk i wyróżnił się ponad 10-procentowym wzrostem sprzedaży (10,46%) w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. Dziewiąte miejsce, podobnie jak w poprzednich notowaniach, zajmuje Citroen. Tegoroczny wynik w wysokości 1 044 sprzedanych aut jest o 17,5% mniejszy niż przed rokiem. Do pierwszej dziesiątki awansował Chevrolet, stosunkowo nowy uczestnik rynkowej rywalizacji, obecny w Polsce dopiero od maja 2004 roku. Na zakup samochodów tej marki zdecydowało się w styczniu 696 klientów, zdobywając 3,1% rynku. Tym samym Chevrolet wyprzedził w pierwszym miesiącu roku, choć minimalnie, Hondę, "spychając" ją do drugiej dziesiątki rankingu. Rezultat sprzedaży, uzyskany przez japońskiego producenta, w wysokości 651 aut wykazał największy wskaźnik wzrostu spośród prezentowanych dotychczas firm - 18,6%.
Udział samochodów produkcji krajowej w polskim rynku w styczniu 2005 roku jest znacznie mniejszy niż rok wcześniej. O ile przed rokiem wynosił niemal 16%, obecnie spadł do 11,85%. Tym samym zwiększył się udział samochodów importowanych - z 84% wzrósł do 88,15%. W liczbach bezwzględnych sprzedaż w podziale na auta krajowej produkcji i importowane przedstawia się następująco: 2 637 sztuk i 19 616 sztuk.
Systematycznie rośnie udział samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym. W pierwszym miesiącu bieżącego roku sprzedano na polskim rynku 5 570 aut z silnikiem diesla (25% rynku), a 16 683 auta z napędem benzynowym (75% rynku). Rok wcześniej udziały te wynosiły odpowiednio 21 i 79%.
Najpopularniejszymi modelami na polskim rynku były w styczniu - podobnie jak przed rokiem - Skoda Fabia i Fiat Panda. Modele te znalazły kolejno 1 730 i 1 374 nabywców, ale oba odnotowały spadek sprzedaży w porównaniu do stycznia ubiegłego roku o 42,7 i 49,5%. Zmniejszyły się też udziały rynkowe obu liderów: z 10,4 do 7,8% w przypadku Fabii i z 9,3 do 6,2% w przypadku Pandy. Na trzecią lokatę awansowała Toyota Corolla (dziewiąta rok wcześniej), sprzedana w ilości 1 153 egzemplarzy, o 17,7% większej niż przed rokiem. Udział japońskiego auta w rynku wzrósł z 3,4 do 5,2%. Druga przedstawicielka koncernu - Toyota Yaris zajmuje czwartą pozycję na liście z wynikiem 1 086 sztuk, o 29,2% mniejszym niż w ubiegłym roku. Udział modelu w rynku zmalał z 5,3 do 4,9%. Na piątym miejscu znajduje się Skoda Octavia (trzynasta rok wcześniej). Zakupu czeskiego auta dokonało w styczniu 912 osób, o 8,3% więcej niż przed rokiem, co pozwoliło zwiększyć udział w rynku z 2,9 do 4,1%. Szóstą lokatę zajmuje Renault Thalia z rezultatem 892 sprzedanych aut, o 13,7% mniejszym niż w ubiegłym roku. Mimo spadku sprzedaży udział Thalii w rynku wzrósł z 3,6 do 4,0%. Siódma pozycja należy do Forda Focusa, który znalazł 778 nabywców, o 29,7% mniej niż przed rokiem. Udział modelu w rynku spadł z 3,8 do 3,5%. Na ósmym miejscu znalazł się Peugeot 206 (piąty rok wcześniej) z wynikiem 644 sprzedane auta (spadek o 50%), a na dziewiątym - Fiat Seicento (czwarty przed rokiem) z rezultatem styczniowej sprzedaży 623 sztuki (52% spadku). Pierwszą dziesiątkę rynku zamyka Toyota Avensis, siedemnasta w rankingu sprzed roku. Sprzedaż miesięczna w ilości 608 aut wykazała wzrost w ciągu roku o 19,2% i jest to najwyższy wskaźnik wzrostu spośród prezentowanych dotychczas modeli. Drugą dziesiątkę listy otwiera Opel Corsa z wynikiem 551 aut (spadek o 46,5%); następny jest Renault Megane - 521 sztuk, spadek o 21,9%. Na trzynaste miejsce awansował Hyundai Getz (456 sztuk) z rekordowym wskaźnikiem wzrostu w wysokości 623,8%. Nieco gorsze rezultaty uzyskały kolejne modele: Fiat Punto (439 aut, spadek o 54,4%) i Chevrolet Aveo (433 auta). Warto w tym miejscu podkreślić dynamicznie rosnącą sprzedaż Volkswagena Golfa (18 lokata, 381 sztuk, 115,3% wzrostu) i dobre wyniki stosunkowo nowych uczestników rynkowej rywalizacji: Opla Astry Classic na dziewiętnastej pozycji (351 sztuk) i Toyoty Corolli Verso (24 lokata, 249 sztuk).
Komentarze opinie