1 kwietnia 2012 roku Towarzystwo Wiedzy Psychologicznej „START” rozpoczęło realizację projektu „Znam siebie – nie piję”. Projekt dotowany jest z budżetu miasta Gorzowa na podstawie wygranego konkursu ofert z zakresu profilaktyki przeciwdziałania problemom alkoholowym.
Działania rozpoczynają się w kwietniu, a zakończą się 30 listopada 2012 roku. W ramach projektu przeprowadzony zostanie kompleksowy cykl warsztatów dotyczący profilaktyki uzależnień. W projekcie bierze udział pięć szkół pondagimnazjalnych z Gorzowa.
W każdej z nich zostanie zrealizowany 12-godzinny program warsztatowy dla jednej klasy wybranej przez dyrekcję szkoły. Celem programu jest wyposażenie uczestników w konkretne, praktyczne umiejętności radzenia sobie z typowymi trudnymi sytuacjami w kontaktach międzyludzkich. Po zakończeniu programu jego uczestnik będzie lepiej komunikować się z otoczeniem, skuteczniej rozwiązywać konflikty, łatwiej generować zachowania adekwatne do sytuacji, będzie radzić sobie ze stresem w sytuacjach zadaniowych. Program bazuje na stwarzaniu sytuacji treningowych kształcących umiejętności społeczne. Pokazuje jak radzić sobie z problemami, jak rozwiązywać konflikty, jak się bawić dobrze bez alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Na warsztatach poruszany jest także temat przemocy interpersonalnej – beneficjenci zapoznają się definicjami i mechanizmami przemocy oraz sposobami radzenia sobie w sytuacji nadużycia.
Program ten jest z powodzeniem realizowany od 2001 roku w Łódzkich szkołach ponadgimnazjalnych oraz od 2010 roku w wybranych szkołach gorzowskich. Warsztaty prowadzone przez TWP „START” oceniane są bardzo pozytywnie przez uczestników i kadrę szkół. Na stronie internetowej znajduje się badanie skuteczności programu: http://www.psychologia-lodz.pl/Badanie-skutecznosci-programu-START.html.
Program składa się z sześciu bloków tematycznych specjalnie dobranych na potrzeby młodzieży ponadgimnazjalnej. Są to:
1) Komunikacja. Strategie skutecznego porozumiewania się.
2) Konflikty interpersonalne i grupowe.
3) Myślenie twórcze i modyfikacja zachowań.
4) Sytuacje ekstremalne – klasówki, wypowiedzi w warunkach ekspozycji społecznej, egzaminy. Korzystanie z zasobów osobistych.
5) Przemoc, nadużycie, wykorzystanie.
6) Odmienne stany świadomości. Profilaktyka uzależnień.
Jeden blok tematyczny odpowiada jednemu dwugodzinnemu spotkaniu z młodzieżą. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową przez wykwalifikowanych trenerów Towarzystwa Wiedzy Psychologicznej „START”.
Podczas trwania projektu przeprowadzona zostanie ewaluacja zadania i na jej podstawie opracowane zostaną zalecania do dalszych działań.
Komentarze opinie