Reklama

Nowy projekt Volvo Trucks

21/01/2005 14:28
Koncern Volvo uczestniczy w badaniach nad nową koncepcją pojazdu dostosowanego do potrzeb dystrybucji towarów w warunkach miejskich. Podstawy tej koncepcji to mniejsza liczba i większe bezpieczeństwo pojazdów na drogach, a także efektywniejsza dystrybucja towarów.

DCV, czyli pojazd koncepcyjny z przeznaczeniem do transportu dystrybucyjnego (Distribution Concept Vehicle) bazuje na podwoziu autobusu Volvo B12M i jest efektem współpracy pomiędzy Szwedzkim Instytutem ds. Badań nad Transportem (TFK), firmą Schenker Akeri AB i organizacją Volvo na rynku skandynawskim. Inspiracją do stworzenia pojazdu DCV był raport opracowany w 2003 r. przez TFK, Szwedzki Instytut ds. Badań nad Transportem. TFK to prywatny instytut badawczy, którego członkowie reprezentują wszystkie segmenty branży transportowej.

Nowy pojazd koncepcyjny zaprojektowano pod kątem łatwiejszego poruszania się w pojeździe i wokół niego. Ponadto, pojazd DCV, umożliwiając jednoczesną dystrybucję zróżnicowanego ładunku, ma w założeniach zastąpić obecnie używane konwencjonalne samochody dostawcze, pojazdy typu van i pojazdy kurierskie. Połączenie dystrybucji paczek i towarów w ramach zadań spełnianych przez jeden pojazd wydaje się możliwe. Spowodowałoby to zmniejszenie liczby samochodów dostawczych w mieście o około 30%.

Oprócz korzyści logistycznych i transportowych, rozwiązania zastosowane w pojeździe DCV, mogą przyczynić się również do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Wsiadanie, wysiadanie i większość czynności związanych z obsługą ładunku odbywają się z prawej strony samochodu (kierownica umieszczona jest po lewej stronie), co poprawia bezpieczeństwo kierowcy podczas załadunku i rozładunku, w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Pozwala to zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych sytuacji, w których kierowca jest narażony na potrącenie przez przejeżdżające pojazdy. Ponadto, ponieważ rzadziej zachodzi potrzeba użycia windy załadowczej (paczki są dostępne bezpośrednio z kabiny kierowcy) zmniejsza to ryzyko uderzenia kierowcy przez pracującą windę.

Lepsza widoczność z fotela kierowcy dzięki obniżonej przedniej szybie zapewnia kierowcy większe pole widzenia i przyczynia się do lepszej komunikacji z innymi użytkownikami drogi. Pojazd jest też wyposażony w dodatkowe elementy przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa, np.:
- lusterko wsteczne wyposażone w kamerę, zapewniające dobrą widoczność obszaru wokół pojazdu.
- wyświetlacz, ułatwiający śledzenie tylnej części pojazdu podczas pracy podnośnika z części towarowej.
- osłona zapobiegająca wjechaniu pod pojazd, zabezpieczająca wszystkie strony pojazdu.

Firma Schenker Akeri AB rozpoczęła użytkowanie nowego koncepcyjnego samochodu dostawczego w listopadzie ubiegłego roku i przez pięć lat będzie go testować w regularnej działalności transportowo‑dystrybucyjnej. Obecnie nie planuje się seryjnej produkcji pojazdu DCV.
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo eGorzow.pl




Reklama
Wróć do